_FiA_

Trådstartare
Hej! Våran polla har nu blivit 4 år, och det kanske är dags att sakta börja träna lite spinn? Frågan är nu bara hur börjar man träna? Både jag och mamma är rätt så nya på det här med western, men vi lär oss nya saker hela tiden.

Hon blev inriden i somras av Tommy arvidsson. hon flyttar sig rätt bra för vikthjälper och skänklar.

:bump:

Sv: spinn

Jag har inget bra råd på hur du ska lära din pålle spinn.... Har själv problem med att lära min pålle, han vänder lixom på mitten..... :eek: Men har nu börjat lite från början med att ta det från en helt vanlig bakdelsvändning och fortsätta hela varvet runt. Visst hästen trampar med bakbenen men bara dom fattar när man vill flytta framdelen så tror jag att tekniken kommer med tiden.....

Lycka till och jag vill oxå gärna ha råd om hur man lär in det!

Ronny Åhman sa till mig att man ska få hästen till sidepass, men man håller in dem och liksom en sidepass volt (?) det låter lite konstigt när man berättar det.. men det ska vara som en volt med baken inåt så att hästen går runt med framdelen och kan till sist ska den kunna stå stilla med innerbakben i "volten".. Och man skulle inte heller vara nöjd med att den gör ett halvbra jobb ½ varv, man skulle jobba med mer med att få det helt rätt på engång, och när den gör ett varv felfritt så räkte det och man körde andra varvet till det var felfritt helt o hållet.. Men det är dock bäst med en tränare som hjälp istället för ngt skrivet :) det kan ju så lätt bli så fel ;)

Peter Ljungbergs film är rätt bra så. Det är väll det enda jag kan säga ^^ Lyckat till! ;)

MVH Malin

den har jag också :D dock så hjälpte det ej så mkt för mig -.-'
jag behöver hjälp "live" från en tränare :P

Jo det är ju verkligen det allra bästa, håller jag med om! :D Men man kan ju få en uppfattning iallafall om hur man börjar när man ser filmen ;)

Hej! Våran polla har nu blivit 4 år, och det kanske är dags att sakta börja träna lite spinn? Frågan är nu bara hur börjar man träna? Både jag och mamma är rätt så nya på det här med western, men vi lär oss nya saker hela tiden.

Hon blev inriden i somras av Tommy arvidsson. hon flyttar sig rätt bra för vikthjälper och skänklar.

:bump:

Självklart bättre med en tränare "live" men...
om man skrittar på en liten volt sedan "bara" minskar den och minskar den mer och mer för främst ytterhjälper så kan det klomma där ur. I början räcker det med ett litet försök till "över tramp" och sedan ut på "grundvolten"... gå på volten be hästen ta ett kliv över släpp ut på volten. Sedan utökas detta till två över tramp o.s.v. Att sitta och försöka spinna varv på varv i början känns meningslöst och ganska hopplöst med en häst som ej förstår.

Ändra ingenting emellan volten och spinnen förutom att plocka upp på ytter. Träna ett varv i taget och emellan övertrampen så ta det lugnt !! Tänk också på att "trampet" får INTE försvinna..

svårt att förklara men hoppas det kan hjälpa lite..;)

oh va snabba alla var med att svara! :) tack allihopa, ska prova lite sen! ska på clinic imorgon, kanske kan höra mej för lite =)

*snor tråd*

en av mina hädstar har jag lite problem med, han kan spinna hyffsat i skritt, men det är så att efter exakt ett halvt varv lägger han tyngden på ytter, ett halvt var efter det så byter han till inner osv, lika åt båda hållen. jag tränar "voltmetoden" att flytta framdelen mer och mer in, när han går bakåt/frammåt när jag ber han att stå still med bakdelen så ber jag honom om sidepass... känns knappt när man sitter på, men syns i spegeln/andra ser när de tittar på...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 855
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025