spinkig åring, hjälp!

linnsan

Trådstartare
har en 1 årig arab hingst som är väldigt tunn..man ser revben o "höft"benen..köpte honom ons v.18 o har sen dess gett honom 2 liter kra**t groov 90..ska nu byta till groov 125 + kli +havre(hel) och betfor...hur mycket tycker ni jag ska ge av varje sort?

innan han kom till mig så fick han 1,5 l groov 90
ja vet inte hur mkt hö han fick eftersom att de inte väger sitt hö.
 
Sv: spinkig åring, hjälp!

Om det är bra bete borde han klara sig på det och ca 1kg groov 125 tills du ser att han börjar fylla på sig över revben och höfter, tänk på att ha koll på kotorna så de inte börjar räta upp sig om han börjar växa rejält. Ge honom gärna lite extra vitaminer och tillgång till mineraler och saltsten också. Om han får besvär med kotorna får du minska eller ta bort krafften. Ta gärna kontakt med en veterinär och rådfråga. Har du avmaskat?
 
Sv: spinkig åring, hjälp!

ne men ja ska avmaska innan veckan e slut..hoppas verkligen att ahn går upp i vikt snart..men lusern kan jag väl ge nåt kg me?
det finns redan vit. o min. i grooven så det får räcka..har fri tillgång till mineralsaltsten
 
Sv: spinkig åring, hjälp!

Du behöver inte ge lusern när han äter gräs. Det kan bli lite för mycket protein, speciellt om han fått för lite mat innan, det räcker med grooven när han går på bra bete. Alla hästar kan få fång.
 
Sv: spinkig åring, hjälp!

men orsakas fång av protein?:confused:
jag trodde det var av kolhydrater...
 
Sv: spinkig åring, hjälp!

Man vet fortfarande inte riktigt vad som orsakar fång, men oftast har det med foderomställningar att göra (inte alltid). Det blir obalans i grovfoderjäsningen. De flesta som har fånghästar är rädda för att släppa ut sina hästar på det första gräset som är mycket proteinrikt.
 
Sv: spinkig åring, hjälp!

Jag hade avmaskat så fort det bara går, hade själv en åring som jag var sen merd avmaskningen på så hon hade rätt mycket spolmask, men efter det att jag avmaskade blev det bättre, även om hon fortfarande är tunn.

Hoppas det blir bättre nu när hon är utsläppt på bete, annars får jag stödfodra henne där också men väntar lite för att se om hon tar sig först.

Mvh
Camilla
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 072
Senast: Leroy Udsen
·
Foder & Strö Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet. Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 330
Senast: teacher
·
Foder & Strö Hej min 3,5 åring ska iväg till fodervärd, och hon har mest vilat i sommar... vilken typ av foder bör en unghäst ha? jag har gett...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp