Spin off "Varför är vi här" - Samling genom böjning?

Sv: Spin off "Varför är vi här" - Samling genom böjning?

Jag tycker inte alls det är som i boken. Det är tusen tusen och tusen ggr svårare än i boken.

Jag tror du missuppfattar mig.

Jag hänger inte riktigt med i diskussionstekniken. Skriver man något man själv tycker är det fel på det. Skriver man något ur exempelvis Kyras ABC är det fel på det. T o m att skriva en gammal klyscha, som jag tror att tusen och åter tusen andra skrivit innan mig, blir granateld.

Min natur skulle aldrig drömma om att tro att bara för att det står i en bok så betyder det att går att göra med samma kvalitet som författaren kan få fram. Jag är inte sådan som person. Och jag kan ju inte rida, det vet du ju, så hetsa inte upp dig.

Trist om jag missuppfattas så grovt.

..å jag som har fått för mig att öppnan är mer samlande och slutan stärkande

Hmm.. intressant! Jag som har svårt att ens rida en rätt okej skänkelvikning kanske inte ska ge mig in i detta :o

Tillägg: men stärkande, då borde ju det stärkande komma sig av att den är mer samlande?

:rofl: Kan någon hjälpa mig ur detta?

Hmm.. intressant! Jag som har svårt att ens rida en rätt okej skänkelvikning kanske inte ska ge mig in i detta :o

Tillägg: men stärkande, då borde ju det stärkande komma sig av att den är mer samlande?

så skulle jag också tänka på det - stärkande - samlande som du funderar runt alltså.
Jag tycker öppna är svårare än sluta - personligen :D

För mig är det så här... Men jag kan ha missförstått det hela...

Öppnan är lösgörande
Slutan är samlande

Men bägge skolorna, är stärkande, då de var för sig, stärker olika delar.

Och jag håller med Mackan, för mig och min dam, med diverse utstickande delar, är öppnan mycket svårare att rida.

Att böja fritt är stort - att böja rätt är större!

...sade uppsalastudenten! :D

Det är inte så knepigt egentligen, och nu ska jag försöka åstadkomma en kort och ganska bentiansk förklaring (med reservation för att jag inte sett nämnda uppvisning av Helgstrand): För att samla sig måste hästen korta sin underlinje och sträcka sin överlinje. Det är lättare för hästen om den får öka graden av detta på en sida i taget i stället för båda samtidigt. När den böjer så dras ju insidans underlinje ihop sig mer än yttersidans, och yttersidans överlinje sträcker sig mer. Genom att kontinuerligt växla böjning (utan att den nya yttersidan trillar åt helskotta så att hästen tappar både samling och balans, och det är väl här det ofta brister inom AR) kan man alltså öka samligsgraden och rakriktningen.

Absolut

kort inlägg

Hmmmm....

Jag har också lärt mej att båda är samlande, dvs hjälp mot samling samt mot liksidighet men kan användas även lösgörande, fast då är det kanske mer flytta in bakdel/bogar?

Vilket hästen har lättast/svårast för kanske kan variera men annars tycker jag det är i så fall lättare/svårare mer beoende på håll, dvs hästens svårare sida?

Dvs öppna/sluta åt ena hållet, oavsett skola.

Men för egen del håller jag med om att öppnan är svårare, funderar på orsaken:confused: jag tror det är svårare att hitta rätt böjning o tvärning och svårare för mej att korrigera. Jag har "tvingats" att försöka rida utan stöd av vägg eller staket och då blev den här svårigheten i öppna väldigt tydlig, att inte bakbenen drar iväg utan går kvar på det raka spåret:crazy:

Det här ramlade bort

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10617819&postcount=268

Om man skall prata nycklar så handlar många nycklar tycker jag om att hålla hästen innanför ramen

Många pratar ram mellan bett tygel och ryttare.

För mig och förmodligen dig :D så är ramen en raktangel sittben kroppens sidor (både torso och överskänkel )och axlarna - vilken kontrollerar hästens kontur sedd ovanifrån

Om jag skall återkoppla till ditt och jackos inlägg och sveas inlägg så är det ju en slags rundggång.

Böjning i sidan är ju en ett väl använt sätt att komma åt böjning i överlinjen. lite sidan (observera att jag klassar ställning som en sidböjning för det är det fysilogiskt) - lite överlinjen - lite mera sidan - lite mera överlinje.

Men det förutsätter att man kan kontrollera ramen - eller forma hästen efter lådan som hästen går i.

I skolor är lådan böjd.

Om man kan kontrollera hästen _inne i lådan_ så att den aldrig nuddar kanterna - då måste hästen lösa det genom att samla sig. Det gäller ju även en hörnpassering - som du vet.

Den officiella förklaringen angående ramen handlar om det tvådimensionella - kontrollera att bogen ,bakdelen inte sticker ut osv.

Men den förlösande nyckeln med skolorna för mig är insikten om varför bogen sticker ut - jo rotaionen i ryggraden som snedfördelar belastningen mellan frambenen.

Lite som att likna vid att du sitter på ett flyplan. Båda motorerna ( bakbenen) måste vara igång för att du skall komma rakt framåt.

Och vingarna måste vara i våg.

Kan du kontrollera det så kan du få skolan samlande.

För att kunna kontrollera det inne i skolan så måste du kunna kontrolellera det när hästen är rak - men å adra sidan vad är en rak häst . Jo en häst som har rättat in framdelen på bakdelen.

...och hur tar man en häst från sned till rak - jo ungeför med samma tänk som när man böjer den.

För att återkoppla till Jacko - så brister det ofta i den okulära besiktningen.
Det som skrivs är inte det som uppvisas

Oavsett om det är AR eller inte så stryps ofta ena motorn och planet har slagsida.... Det syns tydligar när det händer inom AR iom att ramen är längre eller obefintlig, men det förekommer inom vanlig Dressyr också beroende på brister i ramen - det finns luckor i ramen där det släpps ut - eller snare tillåts att vridas istället för att samlas,

Böjning utan känsla för rak tippar flygplanet, stryper ena motorn och hästen kommer hela tiden att komma emot lådan så att ( korrigerande) hjälper för att hålla den från lådans väggar behövs.

Jag tror du kommer greppa vad jag menar.

och Allt ovanstående handlar om att du självklart har rätt

Korrekt är att rida hästen inne i lådan - svårt

Senast ändrad av en moderator:

så skulle jag också tänka på det - stärkande - samlande som du funderar runt alltså.
Jag tycker öppna är svårare än sluta - personligen :D

Absolut!! Jag tycker också sluta är "enklare" utan för den delen vara så värt enkelt och lätt att göra/utföra.

Det är nästan så att öppna dessutom är enklare än skänkelvikning :o Jag och skänkelvikning går bara inte ihop :mad:

Det är mkt möjligt, fast iom att bakdelen bär lättare- om den är rak- öppna.

Slutan tycker jag kan upplevas lättare, men oftast är bara baken inflyttad- ingen rundad bål:crazy:

Jag upplever att det är lättare att rida på bakdelen i öppnan.

Jag rider nog slutan utmed spåret sämre än på diagonalen- fuskar o åker:o

Senast ändrad:

Att böja fritt är stort - att böja rätt är större!

...sade uppsalastudenten! :D

Det är inte så knepigt egentligen, och nu ska jag försöka åstadkomma en kort och ganska bentiansk förklaring (med reservation för att jag inte sett nämnda uppvisning av Helgstrand): För att samla sig måste hästen korta sin underlinje och sträcka sin överlinje. Det är lättare för hästen om den får öka graden av detta på en sida i taget i stället för båda samtidigt. När den böjer så dras ju insidans underlinje ihop sig mer än yttersidans, och yttersidans överlinje sträcker sig mer. Genom att kontinuerligt växla böjning (utan att den nya yttersidan trillar åt helskotta så att hästen tappar både samling och balans, och det är väl här det ofta brister inom AR) kan man alltså öka samligsgraden och rakriktningen.
Här snackar du ju om rakriktningen, som är ett vilkor för samlingen.
att den är lösgjord, liksidig o kan jobba rakt.

Ja jag tycker att man i AR tar det för sent.
Hur vet man när hästen är rakriktad- om man aldrig provar?

Jag tror att jag är med på vad du säger, och har hört det förut, fast med lite andra ord. Det med flygplansvingarna var en bra liknelse! :)

Skolor, böjning och rakriktning kan väl sägas vara till för att få ryggraden att hamna mitt i hästen? Och då en rak, sammanhängande ryggrad.

Jag tror att jag är med på vad du säger, och har hört det förut, fast med lite andra ord. Det med flygplansvingarna var en bra liknelse! :)

Skolor, böjning och rakriktning kan väl sägas vara till för att få ryggraden att hamna mitt i hästen? Och då en rak, sammanhängande ryggrad.

Men herregud så begåvad du är människa :bow:

Ja jag tycker att man i AR tar det för sent.
Hur vet man när hästen är rakriktad- om man aldrig provar?

Nu kanske jag missuppfattat dig men...Det går ju att märka om hästen är rak utan att faktiskt rakrikta den som i att den går rakt fram utan böjning. Jag tänker som så att om man böjer åt olika håll och kanter, sluta, öppna, så märker man om hästen har lättare för något av det åt ena hållet. Gör hästen det hyfsat jämnt så är hästen hyfsat rakriktad, eller liksidig blir det ju snarare kom jag på nu...Fast för att en häst ska kunna rakriktas måste den ju vara någorlunda liksidig. Eller? :confused: Haha, jag tror jag förvirrar till allting i min hjärna nu, eller så kommer jag inte ihåg vad som är vad. :p

Fast sen inte sagt att man aldrig ska rida rakt fram bara, det är en ypperlig övning att först rida lite sluta/öppna åt ena hållet, rakrikta och rida rakt fram och sen rida öppna/sluta åt andra hållet.

Tack för berömmet men det är mest min tränares ord som jag kommer ihåg och ändrar om lite. :o Eller jag plockar ihop det hon har sagt olika gånger.

Hon pratar ju om att ryggraden ska vara mitt i hästen och när den är det så sticker inte någon kroppsdel ut och att tornutskotten då inte heller tippar åt något håll så hästen belastar inte någon sida/något ben mer och lutar inte heller.

Men det är ju i din omändring som det blir glasklart! :bow:

Och även de slutsatser du drar av hennes och min pusselbitar.

stilpoäng :banana:

det var någon annan som citerade mig en gång - som gjorde det så mycket bättre än jag själv - jag blev jätteglad.

Som nu :love:

ps
när h*n pratar om tornutskott - så menar jag att man kan se det som ett flygplan med vingar - stjärtvingen = tornutskott
vingarna = revbenen eller de sidliga tornutskotten.

Många som inte har gjort övningarna har svårt att ta till sig detta med tornutskotten - man måste nu ha känt det /upplevt det.

Ett flygplan kan man ju i alla fall ta in den visuella bilden av - även omman ännu inte upplevt det

Ursäkta mitt dravel ovan för dettar ju bort fokus från huvudämnet.

det är ju när du kan kontrollera ryggraden som du kan rida hästen inne i lådan utan att ens vara i närheten av kanterna.

För om du lär dig vara observant på ryggraden så känner du långt innan vad som kommer att hända - och kan hindra att det sker.

Då blir det också självklart att inte ens försöka rida en skola om ryggraden/tornutskotten/ flygplanet lutar åt fel håll

Tack så hemskt mycket då! :o :)

Jag har fortfarande svårt att förstå hur tornutskotten och allting ser ut, jag får nog börja titta mer på skelettbilder. :D

Kl

Tycker oxå att öppna är lite mer utmanande än sluta.
Kanske för att det känns som om den kräver lite mer av eftergivenhet. Slutan går att krama fram trots lite spänning i hästen, men öppnan faller pladask!
Men både är väl såklart stärkande och lösgörande, för olika delar, då de blir rätt!
Känns som öppnan är lite jobbigare mentalt för en vaken och kontrollerande häst. Den måste ju röra sig rätt undergivet, slutan känns mer som en "attackposition" med mer power!
Typ såhär i hagen.. driver sin polare med insidan före och tagen bakdel.. eller nåt.
lasseocebonita058.jpg

*Knapplån*
Både öppna och sluta är ju samlande och stärkande och en massa annat bra.
Jag personligen kan inte rida en sluta eller öppna ur osamling, jag måste först hitta samlingen och sen ur det är ju skolorna "lätta".

Att rida en skola på en osamlad häst är för mig omöjligt. Samling innebär för mig att hästen släppt sin ryggrad fri och gett kontrollen över den till mig, är i fullkomlig balans och lätt klarar av att ändra sitt rörelsemönster i ex skolor utan att "ramla" iväg.

Skolor är för mig olika grader av böjning så på frågan : Samling genom böjning så svarar jag ja :rofl: Och på frågan böjning genom samling svarar jag ja :rofl:. allt hänger ihop.

Känns som öppnan är lite jobbigare mentalt för en vaken och kontrollerande häst. [/IMG]

Det kan nog stämma, den får ju ha huvudet ifrån rörelseriktningen och det kan vara svårt för den som har behov av att ha koll:idea: Däremot ang slutan vet jag inte, har inte sett det så:cool::)

Liknande trådar

E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar