Spin off "Varför är vi här" - Samling genom böjning?

jacko

Trådstartare
Och här kommer ett totalt OT. :o

Ju mindre jag vet (dvs ju längre tid jag försöker lära mig om ridning...) desto mer tycker jag att allt hänger samman på något plan. Om alla bara gjorde som de sa, tror jag att det inte funnits några "läger". (Problemen uppkommer väl när en okulär besiktning av diverse förespråkare inte återger vad de säger sig göra).

Det här med samling genom böjning exempelvis. Det kunde man se klara exempel på under Andreas Helgstrands clinic i Flyinge för ganska exakt ett år sen. Han böjde så exakt och finkänsligt att "alla" (dvs en handfull) hästar han satt upp på samlade sig ca 5 snäpp mer än när deras ordinarie ryttare satt på. Det var otroligt läckert att se.

Dock gav han inte den teoretiska bakgrunden till varför det blir så. Jag tror det var många som åkte hem efter den clinicen och försökte böja fram samling. :)

Och cirkeln är sluten. ;)

Senast ändrad:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det här med samling genom böjning exempelvis. Det kunde man se klara exempel på under Andreas Helgstrands clinic i Flyinge för ganska exakt ett år sen. Han böjde så exakt och finkänsligt att "alla" (dvs en handfull) hästar han satt upp på samlade sig ca 5 snäpp mer än när deras ordinarie ryttare satt på. Det var otroligt läckert att se.

Dock gav han inte den teoretiska bakgrunden till varför det blir så. Jag tror det var många som åkte hem efter den clinicen och försökte böja fram samling. :)

Och cirkeln är sluten. ;)

Fast jag uppfattade inte det som de blev mer samlade eller gick bättre just enbart för han böjde rätt och mer finkänsligt.

Han är superskicklig med sitt säte och drivning och har en tajmad och en hand som inte låser.

Självklart var det sätet och handen och tajmingen i kombination med böjningen! (hur ska man annars kunna böja korrekt om man inte har alla de andra ingredienserna?) Jag kan böja till domedagar och ändå inte få fram den samlingen han får! :D

(men man brukar ju säga att vissa skolor är samlande, just böjningar - korrekt utförda - tillhör väl dem?)

Dock gav han inte den teoretiska bakgrunden till varför det blir så. Jag tror det var många som åkte hem efter den clinicen och försökte böja fram samling.

Det fanns en artikel i Ridsport, där antagligen förklaring skrevs.

När går det att samla hästen?
Vilka kriterier måste först uppfyllas?

Samlingen var nog inte det han fokuserade på i första hand.

(men man brukar ju säga att vissa skolor är samlande, just böjningar - korrekt utförda - tillhör väl dem?)

Inte får man fram samling genom att rida en skola genom bara en bra böjning, hur bra böjningen än månde vara.

Men jag upplevde samtidigt att AR (som helhet, jag tänker inte på enskilda individer) började distansiera sig från den breda dalgång som består av alla dessa olika dressyrinriktingar och idag snarare försöker gräva sig en egen fåra separerad från övriga. Det rimmar inte med hur jag ser på min ridning och dressyr.

Den upplevelsen om distans har jag inte alls med mina tränare. Kanske det har mera med tränarnas person att göra än AR i sig?
Ju längre vi kommer jag och min häst, desto fler likheter med dressyren jag red tidigare kommer fram. Vi har tränat från ett annat håll nu bara.

Hur menar du här? Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Att skolor inte är samlande eller...? :confused:

Du får läsa det jag svarade på så förstår du vad jag skrev.

Skolor är samlande om de rids på rätt sätt.Och man behöver inte använda just skolor för att samla.Eller vad menar du?

Nej, det var det inte, men han kan uppenbarligen inte sätta sig upp på en häst utan att den samlar sig! :)

Nej, jag kanske minns fel. Jag hade för mig att man brukar säga att skolor såsom öppna och sluta är samlande, att det tom står i ridläror världen över.

Men jag håller med dig om att man kan böja hit och dit utan att det blir samling!

(Jag syftade på en korrekt böjning, jag sa inte att jag kunde utföra den själv.)

Nej, jag kanske minns fel. Jag hade för mig att man brukar säga att skolor såsom öppna och sluta är samlande, att det tom står i ridläror världen över.
De är inte samlande per automatik- med risk för att bli väldigt tjatig.:crazy:
Du måste rida den till att samla sig- Skolan=verktyget.

Ett sätt att kunna spänna pilbågen mer. Gör du inte det- ingen samling.

Om de rids korrekt-ja.
Det räcker inte ens med bara en korrekt böjning.

det behövs halvhalter
säte, skänkelpåverkan där det behövs, energi mm mm.

Kyras råd om övergångar mellan skritt o trav- i skolan- är ett sätt för att få ryttaren att RIDA skolan- inte åka den.

alla är vi ju ense om att det är svårt att rida bra.
Hur kan man då tro att det är BARA att rida som teoriboken säger????

Att byta i varje- är enligt boken- bara att lägga om hjälperna eller som en del här skriver- byter med bara sätet.

Manualen för dressyr med häst- ser lite annorlunda ut än den för datorn.

Senast ändrad:

Men jag håller med dig om att man kan böja hit och dit utan att det blir samling!

(Jag syftade på en korrekt böjning, jag sa inte att jag kunde utföra den själv.)

det är väl främst slutan som är samlande, öppnan är mest lösgörande i största allmänhet.

Sv: Spin off "Varför är vi här" - Samling genom böjning?

Tycker tvärtom.
I öpnan där den inte tvärar med bak- är lättare att få den att bära vikt-bak.

det är väl främst slutan som är samlande, öppnan är mest lösgörande i största allmänhet.

Jag håller med dig, främst efter senaste AR-kursen och förra handikappridningen.

På senaste AR-kursen, red jag mycket med tanke "tagen bakdel", bakdelsvändningar och slutor, vilket jag kände gav - en kort, kompakt hästdam som trampade väl in under sig och gav mig en "samlande känsla", som verkligen kändes rätt, även innan instruktören sållade rosor över oss.

På förra handikappridningen, red jag för ridskolans bästa dressyrinstruktör, tillika dressyrdomare. Hon tjatade på mig att lösgöra min dam hela tiden. Mot slutet galopperade vi en hel del och då skulle jag lösgöra med öppnor i höger galopp, samt motställd galopp i vänster varv. Och det har jag suttit med de gånger jag har hunnit rida, samt även i lördags på handikapplektion igen.

Men samtidigt som öppnor är lösgörande, slutor är samlande, så är bägge skolorna stärkande för att tillsammans bygga hästen till en samling.

*måste kila över till "butiken" o köpa frukostbröd...*

Att böja fritt är stort - att böja rätt är större!

...sade uppsalastudenten! :D

Det är inte så knepigt egentligen, och nu ska jag försöka åstadkomma en kort och ganska bentiansk förklaring (med reservation för att jag inte sett nämnda uppvisning av Helgstrand): För att samla sig måste hästen korta sin underlinje och sträcka sin överlinje. Det är lättare för hästen om den får öka graden av detta på en sida i taget i stället för båda samtidigt. När den böjer så dras ju insidans underlinje ihop sig mer än yttersidans, och yttersidans överlinje sträcker sig mer. Genom att kontinuerligt växla böjning (utan att den nya yttersidan trillar åt helskotta så att hästen tappar både samling och balans, och det är väl här det ofta brister inom AR) kan man alltså öka samligsgraden och rakriktningen.

Ja precis, Ingela.

axel: fast per definition, ang. hur dessa övningar/rörelser generellt brukar klassas ( i böcker och annat :angel:) så är det ff:a slutan som är samlande, inte öppnan.

Liknande trådar

E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar