Sv: Spin off. hur hästen arbetar
Nu när jag övergivit KR bara för att tonen här varit så djäkla hätsk, men ändå går in och tittar på de mer "snälla" trådarna så hittar jag den här intressanta trådstarten! Hoppas det kan hållas på en civiliserad nivå och ge något konstruktivt! Annars blir det väl ännu en "vaccination" mot att diskutera på forumet för min del
Jag kan tycka det kan vara svårt att diskutera såhär då vi inte ha en häst i rörelse framför oss där vi kan säga att "nu tycker jag det ser bra ut", "nu skulle man kunna förändra det där" etc.
vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras?
En jämn rörelse genom hästens kropp, att ryttaren inte hindrar hästen från att röra sig som den kan, utan hjälper den att hitta denna rörelse. Ryttaren ska vara en hjälp, inte en krycka. Ryttaren ska förbättra hästens rörelsemönster även i frihet, så att den rör sig mer hälsosamt även i hagen.
Hur jag ser att det är en jämn och harmonisk rörelse genom kroppen?
Jag tittar på biomekaniken, och tolkar den enligt det jag blivit lärd och det jag själv listat ut. Alltså genom min utbildning till sjukgymnast, alla de böcker jag läst av olika författare, de artiklar jag läst och det jag känner i min egen kropp och ser i andras kroppar. Att analysera rörelsemönster är något man måste skola sitt öga för att se, och det är något min utbildning iaf i vissa stunder är mycket bra för.
Några exempel är till exempel att se om hästen är taktren, där man i traven då tittar på om de är helt diagonala och tvåtaktiga. Man kan också i traven titta på om diagonala fram och bak har samma vinkel, alltså är parallella med varandra, eller om de ligger i olika vinkel med markplanet. Nu är ju även detta en fråga som kan diskuteras, då det är vi människor som delat in hästens rörelsemönster i just gångarter och hästen i frihet kan uppvisa stora variationer på dessa. Jämför
trav i balans som är taktren med
häst i obalans (ej parallella fram- och bakben) och
häst i obalans som inte är taktren. På den senare bilden kan man också se hur ryttarens sits återspeglas i hur hästen rör sig. De rör sig likadant.
Man kan också säga att jag "läser av" om kraften genom hästen riktas på ett energieffektivt sätt. Alltså om kraften/rörelsen går ut genom en utfluten bog och hästen därför inte kan utnyttja all kraft för att göra det vi ber den om. Jag tittar också på var själv rörelsekraften i hästen riktas någonstans. Är det snett nedåt-framåt, ned i backen, eller snett uppåt-framåt, upp i luften? Inte att förväxla med halspositioner och ram på hästen, där en framåt-nedåt-form mycket väl kan ha en uppåt-framåt-rörelse genom kroppen.
Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?
Oj, för mig gör det inte så mycket om man åker häst, bara man gör det i balans
Nu när jag skrev det där kom jag även att tänka på att allt ju inte handlar om FORM, utan att vi mår bra i det vi gör. Ibland är det inte så viktigt om allt sker i en kroppslig balans, bara vi har en relativ balans i oss själva och vår häst. En ponny-galopp-tur i skogen kan göra mer gott för välbefinnandet än ett arbetspass i kroppslig balans, men där man ej är närvarande i vad som sker. För mig går dessa saker hand i hand. Ett allmänt välbefinnande kommer av att vi är närvarande, med vårt sinne, med vår kropp och med vår hela organism. DÄR kommer ridningen in.
Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egna pass som du tycker är sämst?
Vi kan ta mig själv för att göra det enkelt. Till att börja med, om vi tar ett pass på ridbanan eller i skogen där vi jobbar aktivt med förbättring av gångarter och för att bygga upp fysisk styrka. Det jag kan sakna hos mig själv är att jag kan låsa upp mig i mina SI-leder och låsa rörelsen i min rygg för att min kropp kan tycka rörelsefrihet där är läskigt. I dessa stunder viker jag mig gärna i midjan, min häst (nu tar jag han jag rider mest
) bara springer, han tappar ner manke och bröstkorg mellan skuldrorna och kan bli oren i takten. Hittar jag en
flexibel stabilitet i min bål och rygg och SITTER ner och släpper igenom rörelsen i min rygg löser sig det mesta, då kan vi göra underverk
Kan ta två bilder från vårt senaste ridpass, där jag börjat sätta igång honom (och mig) efter sommarvila.
En bild jag gillar, där han bär sig på ytter bak istället för att falla på inner fram (och få voltstart-syndromet som många hästar får i trav och galopp). Jag är visserligen i avlastningssits, men har inte låst SI-lederna. Han är taktren, får upp manken. Jag tittar framåt och släpper upp hans framdel.
Troligtvis en galoppfattning (detta säger jag då jag ser min dumma ovana att titta ner mot inner bog mitt i fattningen, vilket knappast hjälper hästen...). Han hittar inte riktigt samma rundning av överlinjen som på den övre bilden (även om det är två helt olika stegfaser och troligtvis olika långt in i galoppsekvensen så syns det ändå), tappar manken, men hittar ändå något att bygga på. Hade jag bara tillåtit inner bog att komma upp genom att släppa/ta fram inner hand (med gripandet med inner hand låser jag även upp SI-lederna litegrann) och tittat rakt fram hade det blivit en superfin fattning.
Båda bilderna är i en sväng/hörnpassering. Nu är det här som sagt igångsättning efter "aktiv vila" (mycket rörelse i stor hage), och det här var första ordentliga passet, där tiden mest gick åt till att jag skulle få ordning på min kropp för att kunna hjälpa honom att få ordning på sin