Jag flyttade hemifrån när jag var nitton, hösten efter att jag tagit studenten på våren. Jag pluggade då, var lite vilse, visste inte riktigt vad jag ville göra och klantade till det så att jag var utan studiemedel en termin. Eftersom mina föräldrar hade de ekonomiska möjligheterna, så hjälpte de mig med pengar den terminen så att jag inte behövde göra mig av med lägenheten och flytta hem igen. Just då kändes det helt ärligt lite jobbigt att inte kunna få "återfalla" till barndomen lite, utan tvingas fortsätta vara vuxen och göra en budget så att jag kunde tala om för mina föräldrar hur mycket pengar jag behövde varje månad. Men det var utvecklande för mig, jag växte och mognade och i efterhand är jag glad att de inte bara sa "kom hem och bo här igen" (vilket jag iofs är övertygad om att samtliga inblandade hade klarat av bra).
Några år senare hade jag sommarjobb två år i rad på en ort som låg mycket närmare föräldrahemmet än mitt eget hem, så då flyttade jag tillfälligt in hos mina föräldrar i 8-10 veckor per sommar (var dock hemma i min lägenhet på helgerna). Funkade utmärkt bra, föräldrarna var dessutom bortresta på semester några veckor i taget båda somrarna
När jag separerade från min man för några år sedan, så gjorde jag dock något som var mycket, mycket jobbigare... Min far dog i samma veva, så jag blev delägare (tillsammans med min bror och min fars fru som inte var min mamma) i det hus som pappa lämnade efter sig, samtidigt som jag inte hade någonstans att bo (utkastad av maken). Det innebar att jag flyttade in i mitt före detta föräldrahem och bodde i samma hus som pappas änka i några månader, samtidigt som vi skulle röja bland pappas saker, visa huset för försäljning och ordna med allt ekonomiskt. Det var skitjobbigt och ingenting jag skulle önska min värsta fiende. Jag höll mig därifrån så gott jag kunde (semestrade på annan ort, reste bort över helger, bodde några veckor i en kompis kompis lägenhet osv) och det var tidbestämt (hade kontrakt på lägenhet, så hade ett inflyttningsdatum spikat), men det var verkligen jättejobbigt och ingenting jag gjorde var i änkans ögon rätt. Var jag i huset, så var det fel för det var hennes hem och var jag där inte så var det fel för jag borde vara där och städa, ta hand om saker etc... En mardröm på alla sätt och vis!
Så länge både mamma och pappa levde hade det varit en annan sak - hade jag då blivit bostadslös och inte kunnat lösa det själv så vet jag att jag hade fått flytta in och jag vet att vi dessutom hade haft himla trevligt! Och jag hade på samma sätt erbjudit dem boende hos mig så länge jag hade hus och därmed möjlighet att hysa extra människor (i nuvarande tvåa skulle det bli lite trångt)!
Vad gäller min egen dotter, så är hon 17 och bor därmed fortfarande hemma (hos mig varannan vecka och hos sin far varannan). Som det känns nu skulle hon alltid vara välkommen att bo hos mig om hon behövde, även om hon hunnit flytta hemifrån emellan. Vi kan förvisso bli fly förbannade på varandra då och då (med ganska långa mellanrum), men har det samtidigt väldigt bra ihop när hon är hos mig, så från min sida skulle jag ta emot henne med öppna armar. För henne skulle det säkert vara mycket jobbigare att i en strulig situation behöva flytta hem till mamma, så hon skulle kanske hellre lösa det på annat sätt, eller hellre vilja ha ekonomisk hjälp, och i så fall får jag självklart acceptera det (och, i den mån jag kan, hjälpa henne med pengar).