Spin off - Att flytta "hem" som vuxen

Det var en jäkla tur att ni har husvagnen! Ni verkar ha sett mycket och haft roligt under resan :)

Blir mest fundersam att pappan ska göra allt. Låter inte speciellt hållbart tänker jag.

Det oroar oss ocksa ... men da det ju ar sonen's liv kan vi inte gora nagot annat an att halla andan, vara snalla och vanliga mot henne, alska barnbarnet och stotta sonen om han behover det.
Nar jag pratat med sonen om hur jag behovde hjalp fran henne sa blev det lite battre ... men det sag ut som om han fick "skit" for det. Jag vet att hon tycker att han har mamma i for stor "regard". Han refererar garna till mig och vi har alltid haft ett nara forhallande. Han gillar Mamma, helt enkelt (liksom jag gillar honom som person, inte bara som mitt barn).
I alla handleser, for sonens skull lagger vi oss inte alls i, det maste vara hans eget uppvaknande nar skrallen kommer.

Oh, hon pratar ocksa om en hund till -en som ska lugna ner den BC de skaffade- och ett barn till snart, "vi vill ha dem tatt sa de har gladje av varandra". :nailbiting:

Hon kanske inte tycker det är så jävla kul att sitta och vara "föräldraledig" (hemmafru) hos sina svärföräldrar... :cautious:

Jag har erbjudit mig att vara barnvakt om hon vill jobba, vi har en till pensionerad kvinna i slakten innom rimligt avstand som ocksa erbjudit sig. Hon lamnar garna over barnet till oss bada, efter 12 pa dagen sa hon har vaknat.
Det finns gott om job ... och darfor ingen orsak for henne att inte ha det sa kul hemma hos oss medan de sparar pengar for att kopa hus.

Det oroar oss ocksa ... men da det ju ar sonen's liv kan vi inte gora nagot annat an att halla andan, vara snalla och vanliga mot henne, alska barnbarnet och stotta sonen om han behover det.
Nar jag pratat med sonen om hur jag behovde hjalp fran henne sa blev det lite battre ... men det sag ut som om han fick "skit" for det. Jag vet att hon tycker att han har mamma i for stor "regard". Han refererar garna till mig och vi har alltid haft ett nara forhallande. Han gillar Mamma, helt enkelt (liksom jag gillar honom som person, inte bara som mitt barn).
I alla handleser, for sonens skull lagger vi oss inte alls i, det maste vara hans eget uppvaknande nar skrallen kommer.

Oh, hon pratar ocksa om en hund till -en som ska lugna ner den BC de skaffade- och ett barn till snart, "vi vill ha dem tatt sa de har gladje av varandra". :nailbiting:
My God det blir bara bättre och bättre :crazy: både en till BC och ett barn till så löööser det sig :up: :crazy:

Bra att du och din son har en bra relation iaf :)

Jag har erbjudit mig att vara barnvakt om hon vill jobba, vi har en till pensionerad kvinna i slakten innom rimligt avstand som ocksa erbjudit sig. Hon lamnar garna over barnet till oss bada, efter 12 pa dagen sa hon har vaknat.
Det finns gott om job ... och darfor ingen orsak for henne att inte ha det sa kul hemma hos oss medan de sparar pengar for att kopa hus.
De bor hos er för att spara pengar men väljer att den ene är utan inkomst? Låter väldigt underligt och konstigt prioriterat. Särskilt som du verkar ha väldigt lite till övers för henne. Av hur du beskriver henne och situationen så har jag all förståelse för att hon helst spelar dataspel. Jag tror liksom inte att hon har dragit längsta strået i situationen.

De bor hos er för att spara pengar men väljer att den ene är utan inkomst? Låter väldigt underligt och konstigt prioriterat. Särskilt som du verkar ha väldigt lite till övers för henne. Av hur du beskriver henne och situationen så har jag all förståelse för att hon helst spelar dataspel. Jag tror liksom inte att hon har dragit längsta strået i situationen.

Deras prioritering att hon ar hemma ar nog hennes ... jag har hort sonen foresla att det kanske skulle ga for henne att borja jobba igen. Men det ar inte min business.
I mitt hus har jag vissa forvantningar, jag forvantar mig att bli vanligt bemott. Jag forvantar mig att de som bor med mig svarar mig pa direkta fragor. Jag forvantar mig att om man vill anvanda min dator fragar man om det ar okey. Liksom att man har ett arende innan man gar in i min garderob ... och att man fragar om det ar okey innan man anvander mina hogst privata grejor.
Och om kaffet ar slut nar man vaknar vid 11 pa morgonen och svarfar sager att han ar pa vag for att kopa kaffe forvantar jag mig att man svarar nagot pa det. Vad som helst egentligen ... Inte att man argt talar om att man ska aka ut och kopa "pretty coffee" for det kaffe han koper ar "bad coffee" i alla fall.
Det handlar nog mest om skillnader i hur hon ar uppvaxt och hur vart liv har varit sa jag sager inget utan forsoker vara som jag ar och inkludera henne sa mycket som mojligt. Det ar svart. Ofta vill hon inte bli inkluderad (sa jag fragar alltid om hon vill folja med till stallet tillexempel) vill hon sa forsoker jag vara mig sjalv, men det ar svart da hon, som sagt, inte svarar pa fragor eller har nagra egna samtalsamnen att komma med.

Håller med dig om att det är konstigt prioriterat.
Men jag tycker det är väldigt dålig stil att bara spela och inte ta hand om sitt barn eller göra något som underlättar situationen. Så jag tycker ändå att @hastflicka har "löst" det bra genom att själv resa iväg. Jag menar istället för att kasta ut dem och riskera relationen med sonen mfl.

Jag är ingen expert men känner väl til teorin om medberoende och är lite skeptisk som sagt. Av vad jag har sett verkar föräldrarnas/omgivningens vilja eller ovilja att vara "medberoende" inte vara avgörande för missbrukarens tillfrisknande. Det handlar snarare om att skydda sig själv som anhörig (och jag tycker teorin verkar göra mest nytta för folk som vuxit upp med missbrukande föräldrar).
Nu är det duktiga och kunniga personer inblandade så jag väljer att lita på deras ord. Tror faktiskt tom att de kan kallas just experter ;)

Men jag antar att användare på Buke vet mer om fallet och omständigheterna runt omkring än vad detta behandlingsteam gör.

Så undantaget från din förträffliga gästfrihet är om ungen har det riktigt, riktigt svårt? kommer du bara "äh, du får lösa det själv faktiskt. Hjärterummet tog slut." :cry:

Förlåt men hela diskussionen är rätt komisk. :rofl: (Plus att jag blir lite provocerad av den där "tough love"-grejen man tydligen ska köra med missbrukare. Klart att det kan nå en gräns när de inte går att ha i möblerade rum men jag tänker att jag, om jag var förälder, hellre blir bestulen på allt jag har och trampar på kanyler i mitt eget vardagsrum än låter mitt barn dö ensam på en offentlig toalett.)
Jag vet inte hur det förhåller sig till medberoende, men Sverige kör ju en väldigt hård linje mot missbrukare och i Sverige dör relativt sett näst flest missbrukare av orsaker relaterade till missbruket. Det är en skamfläck, tycker jag.

Nu är det duktiga och kunniga personer inblandade så jag väljer att lita på deras ord. Tror faktiskt tom att de kan kallas just experter ;)

Men jag antar att användare på Buke vet mer om fallet och omständigheterna runt omkring än vad detta behandlingsteam gör.
Jag pratar inte om din anhörig så du kan lägga ner.

Jag tror att jag är välkommen hem, utan att det för den delen behöver sägas, men också att där finns ett "men helst inte" som jag delar helt och hållet. Skulle den enda alternativet vara att min mor eller far hamnar på gatan hade de såklart fått bo här men hur det skulle fungera vet jag inte. Själv bor jag nog nästan hellre på gatan än flyttar hem igen. Men om jag hamnar i en situation där mina djur skulle bli lidande och inget annat alternativ fanns så är det ju som det är.

Ja, att t ex sprutbyte ens behöver diskuteras visar att det politiska läget är rent omänskligt. :(

Åh vad jag håller med! Det skulle ju bara hjälpa och förhindra massa onödiga sjukdomar och dödsfall.

Jag bor mitt emellan härbärge, Maria pol, och typ ett av få ställen i Stockholm som inte kräver att man är ren och opåverkad för att få frukost. Jag fattar inte hur man kan neka frukost för att någon är påverkad så länge denne sköter sig. Hjälper det att vara hungrig? Är det lättare att ta sig an livet på tom mage? Om man fryser?

Jag vet inte hur det förhåller sig till medberoende, men Sverige kör ju en väldigt hård linje mot missbrukare och i Sverige dör relativt sett näst flest missbrukare av orsaker relaterade till missbruket. Det är en skamfläck, tycker jag.
De är extremt hårda. Har du tagit fel sorts smärtlindrande tabletter vid ETT enda tillfälle så åker du ur metadonprogrammet, som i sin tur inte ens är öppet för alla som behöver. Det är halvt om halvt omöjligt att sluta med tunga droger i Sverige om du inte är en supermänniskor.

Nu tänker jag ge dig skrämselhicka @Petruska . Min väninna + dåvarande sambo flyttade också hem till sin mamma för kanske 5 år sedan när väninnan skulle få barn. Sakta men säkert gökboade de ut mamman som numera bor i en etta på ett seniorboende.

Men de är nöjda med upplägget :laugh:. Båda väninnans föräldrar hjälper i princip dagligen till i hushållet med barnpassning, mat, städning och ekonomiskt när det behövs. Mormor är invandrare och buddhist och värderar inte individens självständighet särskilt högt (nästan tvärtom, kollektivet är viktigare). Det tänket har smittat av sig på resten av familjen.

Min egen mamma har uppfattningen att total självständighet är det yttersta målet i livet. Så olika det kan vara.

Det vore synnerligen mycket kris om jag skulle behöva flytta in hos mina föräldrar. Jag ser inte ens vad som rimligen skulle krävas.
Jag skulle inte kunna jobba kvar på min enhet. (Myndigheten finns dock över hela landet så det vore ju lösbart.) Barnets skola betydligt svårare att lösa.

Mina föräldrar bor stort och vi har inga problem att bo samman en vecka på semester eller besök. Men mer än så, nej tack!

Jag kan inte heller se varför de skulle flytta in här. Hotell eller köpa ett eget boende står mycket närmare till buds.

Jag skulle inte orka med att ha någon annan än sambon boende här, även om det så är mina egna barn. Har ett mycket stort behov av ensamtid och skulle bryta ihop om jag inte fick vara ifred. Jag har svårt att sätta gränser och stå för mina egna behov så det skulle sluta med att jag anpassade ihjäl mig om det blev en längre period.

Medberoende, eller något mycket likartat, kan uppstå även utan att någon missbrukar något. Om medberoende är vad som oroar dig är det för mig ännu mer underligt att du är där med en lösning på barnens problem innan de ens har problemen. Det är inte ett supergott tecken just i sammanhang av möjligt medberoende att du redan har löst dina barns eventuella framtida problem, skulle jag säga. Och du berömmer ju till och med dig själv för det.

:rofl: :rofl: :rofl:

Du har ingen som helst aning om vad som har hänt och ändå kan du inte låta bli att dra djuptgående slutsatser av det. Men varsågod jag bjuder på det och det är faktiskt rätt så underhållande :D

Om du inte varit fullt så upptagen med att peta på gröna gubbar hade du kanske hunnit se att inte en stavelse i inlägget du svarar på handlar om vad som HAR hänt, om din missbrukande släkting eller om missbruk överhuvudtaget. Underhållande, tja, det beror väl på hur man definierar det.

Haha wow, är du min mamma? När jag separerade från min dåvarande sambo var bland det första min mamma sa "det vore ju bra om du kan ordna det här så du slipper flytta hem hit igen" (OBS efter att ha sagt snälla tröstande ord). Jag tyckte det var så hårt och hemskt då eftersom hon ju uppenbarligen sa SNÄLLA FLYTTA INTE HEM IGEN.

Som tur var löste det sig på annat sätt :D
Jag läser faktiskt din mamma som ”kan du inte lösa det på annat sätt som du vill så kan du komma hem igen”. ”Det vore ju bra för dig om du kunde ordna det på annat sätt” osv

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka