Spiltan längd?

Buck

Trådstartare
Ska sätta in nya bakbommar i mitt släp och funderar på hur lång spiltan bör vara. Som det är nu är det ca 205cm, och i jämförelse med min lilla enkelaxlade kärra så är det jäääätte långt :p.
För en häst som drar 155 i täcken vad tycker ni är lagom avstånd mellan bom och häst om den står framme mot frambommen.

Tänker att man kanske ska minska spiltans längd lite, lite, så att svansen får plats bakom bommen utan att bli nedkletad av bajs :p. I gamla släpet är det inget utrymme alls. Vilket leder till att svansen ofta hänger utanför släpet då hästen viftat med den..

Jag hade haft spiltan så lång som möjligt. Inte designat utifrån en enda häst, utan behållt så mycket valmöjligheter som möjligt.
Ja men vet man att man inte kommer att köra så många mega stora hästar så kan en 5cm extra utrymme bakom bommen vara trevligt ;). Och får min häst plats i ett släp med spilta på 180cm så får en lite större häst antagligen plats i ett släp med 200cm :).

Hur långt brukar det vara mellan bakbom och ramp på nyare släp?

Jag hade haft spiltan så lång som möjligt. Inte designat utifrån en enda häst, utan behållt så mycket valmöjligheter som möjligt.

Jag håller med. Om det är ett Ifor 505, så tycker jag att de är ganska trånga mellan bommarna och låga i taket, så då skulle jag försöka minska den "klaustrofobiska" känslan så mycket som möjligt.

Jag håller med. Om det är ett Ifor 505, så tycker jag att de är ganska trånga mellan bommarna och låga i taket, så då skulle jag försöka minska den "klaustrofobiska" känslan så mycket som möjligt.
är en ifor 510, dvs 175cm i bredd och 3047 långt :p. (jämfört med 3000* 150cm som det är i min gamla kylinge kärra :p)
tycker snarare att detta släpet är väldigt lite klaustrofobiskt jämfört med andra , med tanke på att det är ljus som kommer genom glasfibern i taket, 3 fönster och gott om plats framför bommarna. samt att mellanväggen är väldigt lätt att snedställa och front utlastningsluckan går att öppna = man kan få det att kännas jätte stort! :)

mellanväggen är iofs väldigt hög vilket kan göra att släpet känns mindre. men det är en av sakerna jag tycker om med ifor :) (böckmann t ex känns det ju som att hästen kan välta över i svängarna :o). men blir nog att jag sätter bommarna så att man döljer lite av det gamla bomfästets hål, blir att spiltan minskas med ca 2 cm då.

är en ifor 510, dvs 175cm i bredd och 3047 långt :p. (jämfört med 3000* 150cm som det är i min gamla kylinge kärra :p)
tycker snarare att detta släpet är väldigt lite klaustrofobiskt jämfört med andra , med tanke på att det är ljus som kommer genom glasfibern i taket, 3 fönster och gott om plats framför bommarna. samt att mellanväggen är väldigt lätt att snedställa och front utlastningsluckan går att öppna = man kan få det att kännas jätte stort! :)

mellanväggen är iofs väldigt hög vilket kan göra att släpet känns mindre. men det är en av sakerna jag tycker om med ifor :) (böckmann t ex känns det ju som att hästen kan välta över i svängarna :o). men blir nog att jag sätter bommarna så att man döljer lite av det gamla bomfästets hål, blir att spiltan minskas med ca 2 cm då.

510:an är ju jätterymlig, men skulle ändå inte minska spiltlängden.

510:an är ju jätterymlig, men skulle ändå inte minska spiltlängden.
de nya bommarna är iofs smalare än de andra så blir nog inte så stor skillnad i spiltan. även om det blir 2 cm mer bakom bommen.

nästa problem är bara att bestämma hur högt bommen ska sitta.. de som satt innan var antingen för höga eller för låga, och den höjden jag har haft i kylingen är samma som original bommen där var.. kanske lite lite lågt.

får se om jag kan mäta på en thule eller startrailer vad de har för höjder.. tycker de brukar passa min.

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 046
Senast: Buck
·
Utrustning Vi kör mkt unghästar å man vill ju inte binda dom så dom ej kan röra sej.. dom måste ju kunna hålla balansen..Men jag e såååå nojig att...
Svar
2
· Visningar
1 119
Senast: misen
·
Fälttävlan jag ska vara med på en jakt nu i höst, blir några förjakter innan då vi bygger hinder och rider dagen efter. men har lite allmänna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
16 797
Senast: Kallebus
·
I
Utrustning Snälla hjälp! Måste veta om jag får plats att lasta en stor häst i en Henra Amazone (premium + sadelkammare)! Har inte möjlighet att...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: inza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka