hubertus jakt?

Sv: hubertus jakt?

kl,

banana jag ska(ev) rida öveds jakt igen :D, hästen är fortfarande halt men lånar masterns häst :p.
har ridit denna hästen innan men styrningen är ju sisådär och bromsen lika så, gasen glappar ibland också och jag har inte hoppat henne innan XD, så får se hur det går. men roligt kommer det bli antar jag :p.

jakt i söndags då, var väldigt roligt ^_^ fin natur och super roligt då vi tog några varv på terrängbanan också :D.

låne hästen var oväntat trevlig att hoppa med och gjorde inte ngt märkvärdigt av terärnghinderna :D.
har bara ngt enormt ont i sittbenen nu, 3,5 timmar är lite väl länge att rida :p(red till och från jakten också)

Senast ändrad:

Jag kom på en grej: Väst?

Att döma av filmer och bilder så är det inget krav på väst vid jaktritterna, men rider ni med eller utan?

Jag rider alltid med väst när jag hoppar terräng, och aldrig i vanliga fall. Jag har århundradets fåfängsdebatt med mig själv eftersom min nya snygga röda kavaj inte kommer synas lika bra då, haha! Men, det lär ju värma skönt och skydda bra..

på klubben har de sagt att de föredrar att folk har säkerhets väst före kavaj, dvs kan folk inte kombinera kavaj och väst och undrar vad de ska ha på sig så borde västen gå före :p.

jag brukar bara ha väst vid hoppning för tränare egentligen, är för lat hemma. och sen har båda mina säkerhets västar gått i sönder red utan väst förra jakten :/ inte optimalt men red en otroligt trygg häst. hade det varit min egna hade jag försökt låna ngn annans väst.

KL

Sååååååå, var red ni hubertusjakten i år? :banana: Vilka övriga jakter har ni ridit i år?

Vad var bra och vad kunde förbättras? Hände det något extra kul som är värt berätta?
Dela med er av era upplevelser!! :bump:

Jag avslutade jaktsäsongen på Övedskloster, en helt underbar plats :love:
Vi red i beskrivligt vacker natur med trevliga jaktkamrater och härliga arrangörer :laugh:
Jag red både Öveds förjakter och Revingehed.

Öved
Ros: Välarrangerat, välplanerat och genomtänkt. Vi red på bra underlag med tempot anpassat efter just underlaget. De dagar underlaget var blött red vi på väldränerade vägar (jag red förjakterna också). Hinderna var anpassade i terrängen och smälte fint in. Väldigt trevligt med bevarande av tradititioner med ärtsoppa och punsch efteråt som en grankvist (borde varit en järnekskvist, lite minus i kanten...). Smart tänkt med handikapp på upploppet, dock blev det lite fel (se nedan).

Ris: Tråkigt att upploppet gick på stranden som var suuuuperdjup, mjölksyran var ett faktum för hästarna. Handikappet var en grund och botten en väldigt bra idé (fullblod skulle hålla sig i vatten, ponny på den fasta sanden och halvblod i den djupa sanden). Dock var sanden betydligt djupare än vattnet och att fullbloden inte hölls sig i vattnet utan på det hårda bidrog inte till ett jämnlikare lopp. Men men, det är kul att rida fort! :D

Revinge
Ros: Som alltid en jättehärligt evengemang! Jaktsnaps innan, paus på mitten med korv och minnesplakett efteråt - full pott! Många hinder att hoppa på och i varierande storlek.

Ris: Starten i upploppet är alltid svår. I år skrittade vi på linje för att sedan få klartecken, starten blev väldigt ojämn... Jag tror det är bättre att rida samlat i kort galopp och ha ett litet hinder före häcken som mastern hoppar med fältet samlat för att sedan släppa det. Då kan de som inte vill strida gå bakom och de andra får plats. Vissa ekipage sållas även bort vid första hindret.
De stora häckarna som stod starx innan pausen har liteväl kort anridning.

Lite tanker till jaktdeltagre:
*Ha röd rosett när hästen sparkar och rid långt bak i fältet.
*Håll avstånd!
*Vill du inte hoppa eller är osäker på om hästen hoppar - rid längst bak! Det förstör för hela fältet med en stopper längst fram.

:bump: :banana: Berätta, berätta!! :banana: :bump:

Jag var vid Åsbo RF/Herrevadskloster!

jakt1_509658c3ddf2b33cc70038eb.jpg

jakt2_509658c69606ee4d099518dc.jpg

Detta var min första jakt, så jag har inte så mycket att jämför med. De jag red med som ridit många andra sa att denna höll ett mycket högre tempo än de vanligtvis gör, men jag tyckte att det var ganska lagom..!

Ros: Fin natur, roligt vattenhinder (min häst gjorde magplask, haha!), bra högt tempo, härliga ryttare, helt ok ordning i gruppen. Kul att alla fick järnekskvist i slutet och fina järnhästar till vinnarna ;)

Ris: För FÅ och små hinder, jag hade betydligt högre förväntningar på den fronten. Jättetråkigt att de med sparkhästar inte kan hålla sig bak också, det verkar vara problem med dem vid alla jakter?
Min snutta höll på att få både en och två snytingar och en häst sparkade nästan mig när ryttare försökte snedda förbi oss. Det gjorde ju att man blev lite sur ibland, men som tur var blev ingen skadad under vår ritt..!
Upploppet får också en liten ris, det var väldigt kort och väldigt överraskande så man hade ingen chans att ladda, haha ;)

Senast ändrad:

KL

Ris: Tråkigt att upploppet gick på stranden som var suuuuperdjup, mjölksyran var ett faktum för hästarna. Handikappet var en grund och botten en väldigt bra idé (fullblod skulle hålla sig i vatten, ponny på den fasta sanden och halvblod i den djupa sanden). Dock var sanden betydligt djupare än vattnet och att fullbloden inte hölls sig i vattnet utan på det hårda bidrog inte till ett jämnlikare lopp. Men men, det är kul att rida fort! :D

ja upploppet blev inte riktigt som det skulle :/ det blev för djupt för halvbloden i sanden. nästa år får fullbloden springa där, och halvbloden mer mot vattnet. och vi gömde rävsvansen liite för dåligt :p.

riktigt härligt att se alla hästar rusa fram över stranden :love: filmade men var inte med min kamera så kan inte lägga upp den här :/.

hade varit roligt med ngn terräng ritt fram mot våren, verkade vara många som var sugna på det :D

Jag red på samma jakt som Docka dvs Åsbo RF på Herrevadskloster.

Har faktiskt precis samma åsikter så då har vi rätt :D

Tempot var högt men det var bara bra för min bockande galning blev trött efter ett tag och lugnade ner sig ;)

Underlaget kunde ha varit bättre på sina ställen för vi hade otur och halkade i ett nedförslut så Kalle har fått en lättare sträckning i höger fram och har fått vila sen dess.

Hinderna var för klena och ffa för smala. Det gick knappt att hoppa två i bredd och många av hinderna på tillbakavägen blev omkullvälta av en eller flera hästar bland dom fem första så resten fick rida vid sidan om :grin:

Upploppet kom lite som en överraskning då jag fått intrycket av att i princip alla samlas för att sen släppas gemensamt.
Här var det så (vilket mastern förklarade lite otydligt) att vi galopperade nerför en backe och gjorde en liten sväng sen släppte hon "fältet" trots att bara hälften av ryttarna var där.
Iof hade vi inte haft en chans mot Filip ändå för hans häst är snabbare än vinden :p

Du då tror jag vi red bredvid varandra en stund i början Kallebus?
Din häst bockade typ non-stop de första 2-300m eller hur? :rofl:

Det där med att hindren revs kan jag också säga blev lite fel faktiskt :crazy:
Jag var precis bakom en av pikörerna på vägen tillbaka över hindren (han med den heta bruna) och hans häst var liksom trött och sprallig på samma gång så han rev omkull två av hindrena, men jag var så nära bakom att jag inte hade tid att rida förbi utan min häst hoppade av samtidigt som hindret for omkull = jättespända-stora språng som nästan sköt mig ur sadeln! =O
Hade INTE varit kul att åka av där alltså...!
Nej, fler stockar och murar hade jag velat ha!:idea:

Jo, det var min galning som bockade hela första backen.
Att han orkade???
Det var inte speciellt :rofl: att sitta på honom där. Funderade helt seriöst på att sitta av och gå tillbaka men det var ju bara att sitta kvar och hoppas på det bästa.

Vid närmre eftertanke skulle jag nog gjort det!
Han är fortfarande halt och får butta :(

Din häst var magnifik :d

Åh..! :( Stackars er!
Vet du vad det är? Överansträngning?

Jag är faktiskt himla stolt över min lilla bulle som var så till sig i trasorna att hon inte skrittade ett steg på hela rundan, och sen börjar nästa morgon med århundradets brall i hagen, haha! Inte slut på energi där inte! :p

Senast ändrad:

Det var en rejäl sträckning i höger fram.
Har precis börjat rida igång honom igen efter en 8 dagars buttakur och en IR-behandling.
Men kul hade han ;)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har ett blivande hoppsto, hon är sent tagen och har först nu börjat bli hoppad mer seriöst (8 år!) Innan dess har hon gått...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: axel
·
E
Övr. Grenar vill med denna tråd få fram vad ni varit med om på hubertusjakten! (jag vill kartlägga hur man rider jakter nu för tiden) var red...
Svar
15
· Visningar
1 388
Senast: experten
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden