Sv: hubertus jakt?
KL
Sååååååå, var red ni hubertusjakten i år?
Vilka övriga jakter har ni ridit i år?
Vad var bra och vad kunde förbättras? Hände det något extra kul som är värt berätta?
Dela med er av era upplevelser!!
Jag avslutade jaktsäsongen på Övedskloster, en helt underbar plats
Vi red i beskrivligt vacker natur med trevliga jaktkamrater och härliga arrangörer
Jag red både Öveds förjakter och Revingehed.
Öved
Ros: Välarrangerat, välplanerat och genomtänkt. Vi red på bra underlag med tempot anpassat efter just underlaget. De dagar underlaget var blött red vi på väldränerade vägar (jag red förjakterna också). Hinderna var anpassade i terrängen och smälte fint in. Väldigt trevligt med bevarande av tradititioner med ärtsoppa och punsch efteråt som en grankvist (borde varit en järnekskvist, lite minus i kanten...). Smart tänkt med handikapp på upploppet, dock blev det lite fel (se nedan).
Ris: Tråkigt att upploppet gick på stranden som var suuuuperdjup, mjölksyran var ett faktum för hästarna. Handikappet var en grund och botten en väldigt bra idé (fullblod skulle hålla sig i vatten, ponny på den fasta sanden och halvblod i den djupa sanden). Dock var sanden betydligt djupare än vattnet och att fullbloden inte hölls sig i vattnet utan på det hårda bidrog inte till ett jämnlikare lopp. Men men, det är kul att rida fort!
Revinge
Ros: Som alltid en jättehärligt evengemang! Jaktsnaps innan, paus på mitten med korv och minnesplakett efteråt - full pott! Många hinder att hoppa på och i varierande storlek.
Ris: Starten i upploppet är alltid svår. I år skrittade vi på linje för att sedan få klartecken, starten blev väldigt ojämn... Jag tror det är bättre att rida samlat i kort galopp och ha ett litet hinder före häcken som mastern hoppar med fältet samlat för att sedan släppa det. Då kan de som inte vill strida gå bakom och de andra får plats. Vissa ekipage sållas även bort vid första hindret.
De stora häckarna som stod starx innan pausen har liteväl kort anridning.
Lite tanker till jaktdeltagre:
*Ha röd rosett när hästen sparkar och rid långt bak i fältet.
*Håll avstånd!
*Vill du inte hoppa eller är osäker på om hästen hoppar - rid längst bak! Det förstör för hela fältet med en stopper längst fram.
Berätta, berätta!!