Spillolja till häst?

N

nixa 324

Är det någon som har erfarenhet av att smeta in hästen med spillolja för att bota ringorm?

Sv: Spillolja till häst?

Har aldrig hört talas om det? På vilket sätt skulle det funka? För människor är väl oljan cancerframkallande, så då borde det ju vara samma för hästarna? Visserligen har de päls så det är väl inte så mkt som tränger in...

Ring veterinären i stället, det finns säkert något läkemedel som kan hjälpa dig utan att du behöver experimentera med din hästs hälsa.

/B

Är det någon som har erfarenhet av att smeta in hästen med spillolja för att bota ringorm?

Ingen erfarenhet av det, men hört/sett resultat av det mot mugg.
Ingenting jag skulle göra eller rekommendera.

:eek:

skämtar du eller???

skulle du smörja in dig med det om du hade utslag eller svamp?? tror inte det nej... :crazy:

Tänk på att spill olja är starkt cancer framkallande! Ring vet i stället ibland brukar man få medlet utan besök.

Nu ligger det till så här att hästen har haft ringorm sen årsskiftet, trots att vi behandlat två ggr med imaverol, virkonat stallet, utrustning,redskap, borstar mm.
Tagit jodopax och pevaryl på fläckarna.
Allt enligt veterinären!
Men skiten försvinner inte, utan blir värre och värre!
Veterinären vet inte vad vi ska göra.
Så var det en travtränare som sa att man ska använda spillolja.
Att han använt det och att det tar död på svampen.
Hörde även av en bonde att han använt det på sina kor.
Så nu ville jag bara höra om det fanns fler erfarenheter av det.
Har inte sagt ATT jag ska använda det för det!

Nu ska vi inte blanda ihop vad motorn i bilen behöver och vad hästen behöver. Det är helt OLIKA saker.

Fungerade inte Imaverol? Jag har visserligen en mkt gammal flaska, men ringormen försvann omedelbums. Virkon S vet jag en som använde vid samma veva men de kämpade nog i ett halvår med sin ringorm.

Ha, ha det kan hända att det var det som bonden och travgubben gjorde!:rofl:

Faktiskt en gammal huskur.
Dock INTE testat den själv.

Själv fick jag bort det på en häst med blåspray.
Tjusigt värre:P

Nix. Funkade inte, trots upprepande behandling:crazy:

då är det väl kanske inte ringorm...

ta reda på orsaken istället för att behandla symptomen så kommer ni nog längre..

Är det det? Man blir ju lite skrajsen, när man får höra att toton skulle få canser och allt!

Blåspray? Sårspray?
Hur lång tid tog det?

Glöm spillolja !för 40 år sen använde vi matolja ny motorolja och såpa på skabb på mjölkkor med blandat resultat vill jag minnas ,det skulle kväva skabben .Tror ändock mer på modern medicin. Ringorm läker ut själv och ger imunitet men smittar under tiden och kan se bedrövlig ut under lång tid .

Senast ändrad:

Följdfråga. Vad är det i spilloljan som gör den bakteriedödande men inte "färsk" olja? Eftersom man nu inte använder ny olja. Annars borde ju ny olja vara bättre. Om man nu ska använda motorolja. Eller är det bara så enkelt att det är billigare med spillolja, den ska ju ändå bara "spillas".

Vet att jag frågat detta till kunniga inom området, men då jag har teflonminne.....tja.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det har använts till ringorm och inkar.
Tror man bara smetade in själv fläckarna inte hela hästen.

Cancerrisken kan jag inte svara på. Fast för ett tag sedan så skulle man visst få cancer av apelsiner och chips och allt vad det var så...

Kan inte din vet hjälpa dig med något bra medel som fungerar så prova att smörja lite på en fläck ett par dagar och se vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka