Spiktramp!!!

L

Lajz

När jag skulle ta in hästarna idag så var en av dem jättehalta. Han hade då trampat på en spik, den hade gått in ca 1½-2 cm precis brevid strålen... Jag tvättade det ordentligt men han har inget bandage eller så på. Vad tror ni, ska jag ringa vet.?? Usch, jag läste gamla inlägg om spiktramp och blev då förstås JÄTTEorolig! Stackars kraken.

Tacksam för svar!

Sv: Spiktramp!!!

JA, du ska ringa ut veterinären!!
Gärna nu men senast i morgon bitti! Och tills dess, rengör ordentligt igen och lägg på ett bandage, gärna jodopaxbandage.
Spiktramp är INTE att leka med! Värst är om de gått in vid strålens mellersta tredjedel. Det låter iofs som att den inte gått in så långt att den kunnat skada strålbensbursan, men det behöver ju en kuinnig undersöka.
I dessa fall är det bättre att vara för försiktig än att vänta och se. Jag avvaktade själv en gång efter ett spiktramp (innan jag lärt mig det jag kan idag :crazy: ) och den hästen var halt i mer än ett halvår efteråt. Veterinärerna på kliniken kunde inte ens säja om hon skulle bli bra eller inte... Hon blev dock frisk, tackochlov...

Ja med en gång, hade en häst som fick in en spik och fast jag tog ut veterinär samma dag så tog det lång tid innan det läkte, dessutom ska man alltid markera vart spiken satt!

Ut med Vet direkt!!!
Jag fick ta bort min ponny pga av spiktramp. Hade gått in i hovleden och orsakat inflammation. Veterinären kom ut dagen efter det hade hänt!

Ring veterinären!!!
Min pålle var med om samma sak, trodde att det skulle bli bra efter dom dragit ut spiken men icke då.. (hade ut en distriktare som drog ut den) Dagen efter han fått i den ringer stallägaren och säger att min hästs ben är tjockt som en fotboll och att han knappt kan stödja på det. Vi tar ut en annan vet. och han ger honom butta och sån där.. hmm, vad det nu hette. Men iaf, han sa att om han inte blev bättre tills dagen därpå så fanns det risk att det var en inflammation i hovebenet typ, och att det i värsta fall kunde sluta med slakt :cry:
Tack och lov så var han mkt bättre dagen därpå!! Men han fick ändå gå på pencillin ett tag..
Sen kom sommaren efter ett tag och vi lunkade på som vanligt med träningar, ridläger osv. En dag på sommarbetet när jag visiterade honom såg jag att han hade börjat "ömsa" stråle, gissa varför? Han hade resten av spiken, som vi trodde att vi hade tagit bort, under..
Han visade INGENTING, ingen hälta, inget obehag alls, under den tiden han hade den kvar.. :(

/IYA

Som de andra säger jag - ring vet NU!

OM den gått in på 'fel' ställe kan det vara riktigt, riktigt otrevligt.

Min herre trampade in en pinne i hoven bredvid strålen, på sämsta tänkbara ställe. Rakt in till strlbensbursan (som blev skadad men inte perforerad). Han stod på klinik, kom sen hem, men såret blev infekterat och infektionen spred sig trots täta äterbesök och en sväng till på klinik till hovbenet. När det var som värst gavs han 24 timmar att ställa sig (han bara låg helt apatisk i boxen) annars var det nödslakt. Efter 23 timmar reste han sig *phu* och sen vände det. Men jag var VÄLDIGT nära att förlora honom, TROTS snabb veterinärinsats. Det tog tre månader innan han friskförklarades. Tre månader på boxvila kanske ska tilläggas.

OM föremålet punkterat strålbensbursan är prognosen väldigt, väldigt mörk =/

Nu kan du ju vara ett helt okomplicerat spiktramp, vilket jag håller tummarna för, men hellre kolla i onödan. Jag hade heller ingen aning att det var så himla farligt, det var hovis som var ut och tog ut pinnen och verkade upp som fick mig att inse det. Han var väldigt bekymrad och sa åt mig att ringa Ultuna. Jag ringde Ultuna och förväntade mig att få höra ett 'avvakta'. Men icke då, de förklarade att den hästen skulle in så fort som möjligt! Jag tror inte jag fattade hur allvarligt de var förrän de sa 'vi behåller honom här' och när jag frågade vad man gjorde om det blev si eller så och de sa 'då ber man till Gud och håller tummarna'..

Ring inte veterinären, det är inte mycket de kan göra. Ring hovslagaren. Förmodligen blir det en hovböld som hovslagaren tömmer och rengör. Sedan sätter han på en sula som sitter tills det har läkt ihop. Det kommer att gå jättebra och du får inga problem.

sos112 skrev:
Ring inte veterinären, det är inte mycket de kan göra. Ring hovslagaren. Förmodligen blir det en hovböld som hovslagaren tömmer och rengör. Sedan sätter han på en sula som sitter tills det har läkt ihop. Det kommer att gå jättebra och du får inga problem.

min trampade på en vass sten så det började blöda..

Jag gjorde faktiskt allt själv, tvättade med jodopax, gjorde sen ett jodopaxbandage med plastpåse och jodopaxindränkt wettex 2 dagar. sen kom hovis och satte sula, blev frisk på ca 2 veckor. och efter sulan så haltade hon inte ens.

Men det är ju inget fel att ringa vet, men antagligen blir notan större för vet säger nog att du ska ringa hovis, eller åka in o röntga??

jag tror du redan har ringt vet.. berätta gärna hur det gick!
/jenny

Men hur kan du säga så? :confused: Visst kan det bli "bara" en hovböld...

Men strålbensbursan kan vara skadad, eller hovbenet, läderhuden eller något annat otäckt. Och då behöver hästen veterinärvård snabbt. Det är väldigt allvarliga skador med osäker prognos!

sos112 skrev:

Snälla människa, ge inte sådana där råd. Hade jag slagit sko + sula på min och väntat så hade hästen varit död nu.

Sen - ring gärna hovslagaren, en bra hovslagare kan se om det är risk för strålbensbursan och remittera till VETERINÄR. För i de där otäcka fallen så krävs det VETERINÄR eftersom det krävs ganska rejäl medicinering, och ofta väldigt rejäl uppverkning av hålet (och det gör man under lokalbedövning) och dessutom provtrycks strålbensbursan och man kontraströntgar gärna med.

snigelfarmor skrev:
min trampade på en vass sten så det började blöda..

Jag gjorde faktiskt allt själv, tvättade med jodopax, gjorde sen ett jodopaxbandage med plastpåse och jodopaxindränkt wettex 2 dagar. sen kom hovis och satte sula, blev frisk på ca 2 veckor. och efter sulan så haltade hon inte ens.

Men det är ju inget fel att ringa vet, men antagligen blir notan större för vet säger nog att du ska ringa hovis, eller åka in o röntga??

jag tror du redan har ringt vet.. berätta gärna hur det gick!
/jenny

Tar man ut en bra hovis och det är risk för strålbensbursan remitterar den direkt till veterinär. Hovis kan (och FÅR INTE heller) inte ta hand om de därkomplicerade fallen eftersom det krävs veterinär för det. För att ge lokalbedövning vid uppverkning, för att sätta in antibiotika, för att provtrycka strålbensbursan, för att kontraströntga etc. Hovis kan inte göra något av det.

ÄR det ett av de komplicerade fallen blir slutnotan lika hög oavsett, för en hovis som kan sina saker rekommenderar ögonaböj veterinär. Har man INTE en KUNNIG hovslagare sparar man mest pengar (och i mardrömsfallet kanske även hästens liv) genom att ringa vet först. Eller ännu hellre klinik eftersom det är på klinik de där fallen där det är risk för strålbensbursan hamnar i slutänden.

Vad kan veterinären göra?
Att skriva ut antiinflammatoriskt är ju självklart, men sen?
Hade jag fått ett spiktramp 2 cm in, då hade jag åkt till kliniken, där finns både röntgen och hovlsagare ju.
mitt var ju bara ett stentramp, inget att jämföra med en rostig spik! usch, jag hoppas det har gått bra.

Vid misstanke om punkterad strålbensbursa el hovled är det helt riktigt klinik som gäller det flesta veterinärer ger sig inte till att "provtrycka" en strålbensbursa ute i stallet utan kunnig assistans, risken finns att man orsakar en infektion där det inte finns någon innan. Att verka upp hålet ordentligt går bra ute men hästägaren MÅSTE kunna lämna ett noggrant besked om hur spiken satt, vinkel o hur djupt.
PL

snigelfarmor skrev:
Vad kan veterinären göra?
Att skriva ut antiinflammatoriskt är ju självklart, men sen?
Hade jag fått ett spiktramp 2 cm in, då hade jag åkt till kliniken, där finns både röntgen och hovlsagare ju.
mitt var ju bara ett stentramp, inget att jämföra med en rostig spik! usch, jag hoppas det har gått bra.

När jag säger veterinär är det klinik jag menar. Var kanske lite otydlig där.

Veterinär på fältet kan inte göra så himla mycket vid misstanke om att strålbensbursan är i farozonen nej. Rent teoretiskt kan h*n sätta in antibiotika, lokalbedöva och verka upp samt provtrycka ståårlbensbursan, men man brukar inte vilja göra det sistnämnda i stallmiljö iaf. Men att ta ut veterinär på fältet höjer antagligen bara notan ja. (även om jag bråkade som f*n för att få ut veterinären här att ge hästen smärtstillande för att han skulle klara transporten in till klinik, men misslyckades. Men det är en annan historia).

Men med veterinär menar jag alltså KLINIKveterinär, för att förtydliga.

Man går in med en kanyl i strålbensbursan o sprutar in koksalt o ser om det kommer ut genom det uppverkade hålet. Inte helt lätt för den som inte är helt van spec inte om hästen bråkar o vet inte har van hjälp.
PL

snigelfarmor skrev:
vill någon förklara vad "provtrycka strålbensbursan" innebär?

har alltid varit förskonad från kliniker :)

En normal strålbensbursa som är oskadad kan man injicera X ml koksaltlösning i innan det tar stopp och du får ett tillbakatryck. Dvs det får inte plats mer vätska utan vätskan backar pga trycket (eftersom det är fullt får du ett tryck) upp i kanylen igen.

Om strålbensbursan är perforerad så läcker det ju ut vätska genom perforeringen och du kan injicera mer koksalt än X ml (jag minns inte exakta millilitern, Peter kan den säkert) eftersom du inte får det där övertrycket när det är fullt.

Således, om du provtrycker strålbensbursan och INTE efter X ml injicerad mängd får ett tryck/återflöde upp i kanylen så är det en stark indikation på att det är hål någonstans. Kommer det ut genom hålet där spiken gick in så är det ingen tvekan om att du har hål.

Sen finns de fallen när det inte går att säga säkert ens efter provtryckning men de behöver vi inte blanda in här ;)

Peter kan säkert förklara det bättre och i bättre termer =)

Vår ponny trampade på en spik som vi själva drog ur. Ringde veterinär som kom ut och ville se hur spiken gått in. Ponnyn fick X-tra stelkrampsspruta samt pencillin och boxvila 3-4 dagar med order om halm som strö och förstås mockning minst ett par gånger om dagen. Detta var sommartid då det absolut inte var så lerigt i hagarna som det är här i trakterna just nu.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Joro253
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka