Spender S till Jos Lansink

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sorbe

Trådstartare
Tyckte det platsade en tråd om Spender här också.

Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger Spender S 1054, kommer hingsten att fortsätta sin tävlingskarriär. Ny ryttare på Spender blir den regerande världsmästaren Jos Lansink.

- Det har varit mycket irriterande att läsa alla felaktiga spekulationer om vår häst. Vi har hela tiden sagt att han ska fortsätta tävla och hade gärna haft honom kvar i Maria Gretzers regi. Maria avböjde dock fortsatt samarbete och då ingen annan svensk ryttare eller förbundet verkat intresserade har vi gjort den här lösningen, berättar Thomas Sandström.

Thomas förklarar vidare att Jos Lansink redan för två år sedan avslöjade sina höga tankar om Spender S. När Helen ringde honom och frågade om intresset fanns kvar tackade Jos direkt ja till att ta hand om hingsten.

Därmed blev det också en ändring i den första planeringen att flytta Spender till en hingststation i Holland. Spender S finns nu på Lansinks anläggning i Belgien. Tio minuters bilresa därifrån ligger den station, där han ska sköta sina avelsuppgifter.

Kopierat från Tidningen Ridsport.

Sv: Spender S till Jos Lansink

Se där! kan bli kul att se vad det blir för resultat! jos passar ju uppenbarligen på stora hingstar!

Kul! Fattar bara inte att ingen svenskryttare visade intresse :crazy: Skulle lätt kunna ta över honom :)

Det visste jag redan igår jäjäjä :cool: :p

Nej men seriöst, det skall bli kul att se hur detta går!

Men Sandström vill ju flytta honom då det är billigare med spermahanteringen utomlands.

vet någon hur mycket priset skiljer sig i sverige och utomlands?

Men varför så många olika spekulationer och vändningar hit och dit om hur det ligger till. Är det media som är ute och snurrar el har de involverade bara undvikit att svara ordentligt för att inget kanske var klart m Jos?? Troligen :cool:

I vart fall så känns detta jättespännande :bump: Men det bästa hade väl varit om han stannat i SWE :(

Maria avböjde dock fortsatt samarbete och då ingen annan svensk ryttare eller förbundet verkat intresserade har vi gjort den här lösningen, berättar Thomas Sandström.

Då tycker jag inte svenska ryttare ska klaga över att de inte har bra hästar... Hela svenska ryttareliten tacka nej till en mästerskapshäst?:confused: Eller är det av solidaritet med MG, om hon känner sig förbigången?

Verkar onekligen som hästägare och ryttare kommit ihop sig lite här.

Men Sandström vill ju flytta honom då det är billigare med spermahanteringen utomlands.

Bara för tre månader... Cardento var ju också i Holland för spermatapning, det gick ju bra att komma tillbaka och tävla för det. Det är nog inte där skon klämmer...

*KL*
Jag tycker det hade vart kul o fått se Peder på honom, nu när Colleen försvann!
Väldigt synd för svensk hoppsport när en av de bästar hingstarna vi har i sporten nu går under belgisk flagg!!

Vi får väl hoppas att Peter och Jaguar blir för oss ett vinnande par!! Som litet plåster på såren!

Då tycker jag inte svenska ryttare ska klaga över att de inte har bra hästar... Hela svenska ryttareliten tacka nej till en mästerskapshäst?:confused: Eller är det av solidaritet med MG, om hon känner sig förbigången?

Verkar onekligen som hästägare och ryttare kommit ihop sig lite här.

Om nu Spender S är en hingst/tävlingshäst av världsklass tycker jag det är MKT underligt om hela svenska ryttareliten skulle tacka nej att rida honom pga solidaritet med MG, så långt tror jag inte solidariteten sträcker sig om det finns möjlighet att nå internationella framgångar! Nej, det ligger nog en hund begraven i detta fallet. Ska bli intressant att följa fortsatt utveckling i framtiden.:banana: :banana: :banana:
ps. är det nån som vet hur många ston han fått och dräktighets%? ds.

Jag kan tänka mig att ägarna gärna vill ha ett ökat avelsintresse kring hingsten, han har ju tävlat mkt internationellt o det framgångsrikt så ett internationellt intresse BORDE finnas att avla på honom oxå.
sen är det väl bara bra att låna ut en SVENSKFÖDD hingst? bra för svensk avel som får lite uppmärksamhet och "reklam". vi lånar ju många utländska hingstar till svensk avel.
sen är det ju för en begränsad tid, vi får väl se vad som händer sen. mycket möjligt att det kan bli med fortsättning med gretzer?!

Om nu Spender S är en hingst/tävlingshäst av världsklass tycker jag det är MKT underligt om hela svenska ryttareliten skulle tacka nej att rida honom pga solidaritet med MG, så långt tror jag inte solidariteten sträcker sig om det finns möjlighet att nå internationella framgångar! Nej, det ligger nog en hund begraven i detta fallet. Ska bli intressant att följa fortsatt utveckling i framtiden.:banana: :banana: :banana:
ps. är det nån som vet hur många ston han fått och dräktighets%? ds.

Jag tror precis som du att vi vanliga inte får reda på hela sanningen genom media... Tror att det finns många ryttare som velat ta över hästen. Problemet, eller vad man ska kalla är att ägaren troligen vill tjäna pengar på ett eller annat sätt på sin häst (med all rätt), och eftersom han inte vill "gratissponsra" någon ryttare med hästen går den utomlands...

Off topis, men RZ har köpt Cats are Grey, så nu har han troligen ytterligare en mästerskapshäst! :bump:

Jag tror precis som du att vi vanliga inte får reda på hela sanningen genom media... Tror att det finns många ryttare som velat ta över hästen. Problemet, eller vad man ska kalla är att ägaren troligen vill tjäna pengar på ett eller annat sätt på sin häst (med all rätt), och eftersom han inte vill "gratissponsra" någon ryttare med hästen går den utomlands...

Off topis, men RZ har köpt Cats are Grey, så nu har han troligen ytterligare en mästerskapshäst! :bump:

Samtidigt kan man ju fundera på om det endast är pengar som är intressant, ägaren lär ju inte få speciellt gott renomme genom att skicka hingsten utomlands. /Madde.

Samtidigt kan man ju fundera på om det endast är pengar som är intressant, ägaren lär ju inte få speciellt gott renomme genom att skicka hingsten utomlands. /Madde.

I detta fallet tror jag att hans renome är sekundärt. För att kunna stå emot dom stora bud han får på sin häst måste han helt enkelt tjäna pengar på honom för att ha honom kvar. Tyvärr kan inte alla hästägare vara Kristina Larsson.

Kristina Larsson har ju också ett sto, hon har ju inte lika stort ekonomiskt värde i aveln som en hingst. Så de stora pengarna hade hon bara kunnat tjäna genom att sälja hästen, och det ville hon ju inte. Det vill ju inte Spenders ägare heller, fast de säkert skulle kunna få mycket pengar för hästen.

TS kan till skillnad från KL tjäna lite pengar på hästen som kan båda verka i avel (och kanske finansiera en del av tävlandet genom de) och tävla (om man bortser från de ev. premier som dom hoppar in).
Henk uttalade sitt ogilland att hingsten gick på bocken innan VM, och där kan man hålla på att diskutera tills djävulen avlöser om hingsthållarens ev. ekonomiska förlust eller förbundets ev. förlust om hingsten skadas, om kontrakt hit och dit och vem som ska betala vad.
Man får väl respektera att hästen hamna under annan flagg, otroligt synd tycker jag ifs, men då kanske svensk avel vinner ngt litet iställe om han nu går bra med Jos.

TS har ju även sin andra hingst utplacerad för tävling (Cosmopolite S, även om det kanske inte vart så mkt tävl. 73p -06) och ur avel.

Men det här tycker jag är jättekul! *rodnar*
Tänk vilken marknadsföring det blir av svenska talanger!
Kanske fler utländska intressenter då kommer till de framtida unghästauktionerna? :)
Hoppas bara att han inte hamnar i skuggan av de övriga talangerna i stallet.
Grattar ägarna och Jos!

mvh

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den svenskfödda och -ägda hingsten Spender S 1054 (f -95 e Silbersee-Caretino, uppf/ägare Helene och Thomas Sandström) har...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Gunnar
·
Hoppning Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger Spender S 1054...
2
Svar
39
· Visningar
2 605
Senast: iafia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger...
Svar
2
· Visningar
1 673
Senast: Qwerty hopp
·
P
Avel Tråkigt att en sådan fin häst försvinner ur landet, men det var kanske inte helt oväntat... "Samarbetet mellan Maria Gretzer och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: FairLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar