Spender S till Holland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pemma
  • Startdatum Startdatum
Sv: Spender S till Holland

Hur många internationella ryttare tror du det är som får hästar som är färdiga att ta ut och tävla? :crazy:

Fler än vad dom svenska får iallafall, en del topphästar i hoppning går ju runt till olika ryttare. Men det är bara i hoppningen man ser det fenomenet. Dressyr och fälttävlanshästarna är mer som gifta par och funkar oftast inte så bra med någon annan då det ofta saknas tillit mellan ryttare och häst för att göra det på ett bra sätt.

Jag tror att det är ganska dyrt och otacksamt att vara hästägare även till riktigt bra hästar i Sverige (kanske utomlands också - har ingen aning). Det har väl varit på tapeten förr. Vet att TS fick betala dyrt för Spenders träning i många år, det var först när han kom upp på 1.50 - 1.60 som de kunde göra bättre avtal. Men även då fick de ingen ekonomisk ersättning och då är ju det enda sättet att dra in pengar genom aveln. Om man inte är gjord av pengar så blir det ju en kostsam hobby att bara sponsra någon annan med häst och vad jag förstår så får hästägarna stå för det mesta själv om de tex vill resa till tävlingarna och titta. Förstår att ryttarna också kämpar för att få det att gå ihop, alla kommer ju inte hem med nya bilar i bagaget, men kanske skulle ryttarna kunna kräva mer "VIP-behandling" av hästägarna vid tex tävlingar av arrangörerna (som naturligtvis kämpar på sitt håll för att få budgeten att gå ihop)? Om man inte kan locka med pengar kanske man kan locka med ära och lyfta fram hästägarna och kanske också uppfödarna. En eloge till Thomas och Helene Sandström som trots motgångar trodde på sin hingst och kämpade vidare. Hoppas han kommer tillbaka snart efter en framgångsrik tid i Holland!

jo men på det sättet är det ju lite lättare med hingstar, om uppfödarna får upp ögonen för hingsten så kan det komma in pengar där. Lite svårare för ston och valacker på den fronten.
U

Usch jag tycker det är jätte tråkigt... :cry:
Jag tycker Maria är jätte duktig och han är ju jätte fin, och det kryllar ju inte av fina hästar i Sverige.

Jag tror faktiskt att det finns en del fina hästar i Sverige, men inte tillräckligt många som kan utbilda tillräckligt bra. Det tar ju lång tid att utbilda dem innan eliten, och de som ligger snäppet under är nog lite för dyra för att man ska kunna ha ett helt stall av dem.
Ulrika

Hur många internationella ryttare tror du det är som får hästar som är färdiga att ta ut och tävla? :crazy:

Knappast ngn som får några hästar men bland alla ryttare som kvalar till WC final sitter en hel del på färdigutbildade hästar. Köpta eller sponsrade.

KL
citat från Ridsports hemsida

"- Vi har fått höra många felaktiga uppgifter efter att flytten blev känd. Jag kan försäkra att Spender är en del i vår familj och absolut inte till salu. Han ska heller inte sluta tävla och vi hoppas att han har flera goda år framför sig på tävlingsbanorna, säger Thomas Sandström som tillsammans med hustrun Helen är ägare och uppfödare till hingsten.

- Att Spender i slutet av veckan flyttas utomlands beror endast på att spermahanteringen är mycket billigare i Holland än i Sverige.

Att någon tolkat hingstens flyttning som att samarbetet med Maria Gretzer har brutits känns heller inte rätt för Thomas och Helen. De vet heller inte varifrån uppgiften kommer att Spender eventuellt ska tävlas av en holländsk ryttare

- Maria är en underbar människa, både som person och ryttare, och vi har hela tiden haft ett mycket bra samarbete. Det är Maria som svarat för både hästens träning och tävling under de fyra år hon haft honom. Av hela vårt hjärta är vi både glada, nöjda och tacksamma över det fina arbete Maria gjort med vår hingst, förklarar Thomas.

Hur länge Spender S ska vara kvar i Holland är inte bestämt. Det beror på hur det fungerar i hans avelsuppgifter. Spender S är godkänd i Oldenburgerförbundet och Thomas hoppas att han även ska bli godkänd för avel i Beneluxländerna."

Men vad roligt! :) Vad kul att de vill fortsätta svensk ridsport!! Hoppas nu att de tjänar skjortan på att många vill ha småspendersar ;).
Ulrika

*knapplån*
tror ni det kan ha något med den enorma besvikelsen att Spender inte fick hingstpriset (de som till slut Nostradamus fick) ??

:rofl: som det diskutterats i flera trådar om detta:rofl: och så stämmer inte uppgifterna till fullo. Skönt för Maria...:)

KL
citat från Ridsports hemsida

"- Vi har fått höra många felaktiga uppgifter efter att flytten blev känd. Jag kan försäkra att Spender är en del i vår familj och absolut inte till salu. Han ska heller inte sluta tävla och vi hoppas att han har flera goda år framför sig på tävlingsbanorna, säger Thomas Sandström som tillsammans med hustrun Helen är ägare och uppfödare till hingsten.

- Att Spender i slutet av veckan flyttas utomlands beror endast på att spermahanteringen är mycket billigare i Holland än i Sverige.

Att någon tolkat hingstens flyttning som att samarbetet med Maria Gretzer har brutits känns heller inte rätt för Thomas och Helen. De vet heller inte varifrån uppgiften kommer att Spender eventuellt ska tävlas av en holländsk ryttare

- Maria är en underbar människa, både som person och ryttare, och vi har hela tiden haft ett mycket bra samarbete. Det är Maria som svarat för både hästens träning och tävling under de fyra år hon haft honom. Av hela vårt hjärta är vi både glada, nöjda och tacksamma över det fina arbete Maria gjort med vår hingst, förklarar Thomas.

Hur länge Spender S ska vara kvar i Holland är inte bestämt. Det beror på hur det fungerar i hans avelsuppgifter. Spender S är godkänd i Oldenburgerförbundet och Thomas hoppas att han även ska bli godkänd för avel i Beneluxländerna."
TOPPEN med ett tydligt klargörande, så slipper vi vidare spekulationer i frågan!!:bow: :bow:

Senast ändrad:

Och toppen att man slipper läsa i nästa tidning hur ryktena startade härifrån.... :devil:
Utan kom från tidningen med källa SvRF.
DET kan bli lite svårt för den källan kan jag tänka mig? :cool:
mvh

"- Att Spender i slutet av veckan flyttas utomlands beror endast på att spermahanteringen är mycket billigare i Holland än i Sverige."

Skönt att få lite ordning i sakfrågan om hingsten men vad är det här (ovan). Det känns väl inget vidare.... Varför skall det vara billigare där? Vi ojar oss ofta över höga kostnader för våra fölisar, då känns väl det här som något som borde belysas.
Har själv använt transportsemin från Holland och det var förstklassigt både själva seminen, packat och leveranstid osv. Ingen budget variant om man säger så :crazy:

Någon som vet vad som avses, nedfrysning? Och framför allt varför skall det skilja?

Saxat från dagens DN:

"Förra säsongen nådde Maria Gretzer otroliga framgångar med sin bästa häst Spender S. Årets säsong har gått sämre, något som inte uppskattas av uppfödaren, som nu flyttar sin häst till Holland.

- Uppfödaren väljer att flytta Spender S och det är ingenting jag kan göra något åt. Jag har aldrig haft kontrakt på den hästen, även om jag många gånger försökt få det, säger Gretzer.

Hon är bedrövad, men inte särskilt förvånad över flytten.

- Det är såklart väldigt tråkigt, men jag har haft det lite på känn. Vi har inte haft den topp som vi nådde förra säsongen och uppfödaren vill helt enkelt se bättre resultat."

Ehm, är det bara jag som tycker att det är lite olika budskap från MG och TS här? De verkar ha helt olika uppfattningar om vad som händer.

Ja men det var ju dubbla budskap. Ser fram emot att få höra vilken variant som är den riktiga..
Ulrika

Mycket skumt :confused: Pressen har ju alltid en förmåga att tolka saker på olika:devil: sätt men.. De här vinklarna om det hela är ju ganska olika. Vi hoppas på en upplösning :bump:

Annars får ngn ringa MG :D

Här kommer nog lite info som får vissa frågetecken att suddas ut!

jag har inte läst allt som stått i kvällstidningarna osv om Spender, men tydligen har det stått en del som inte stämmer. Många rykten som spridits osv. Jag har aldrig trott på det som står i kvällstidningarna och gör det inte nu heller... Det är så tragiskt att felaktig information sprids innan det är bekräftat!! Bara för att sälja lösnummer :devil:

Tycker Sandström ska ha en eloge som orkat kämpa för Spender i så pass många år nu. Tänk vad det har kostat i alla tränings/tävlings/avelsutgifter i alla år! Det är säkerligen ingen dans på rosor att va svensk och äga en så pass bra häst, tydligen får dom inte så bra uppbackning från förbundet heller (eller är det inte det som Flippans ägare klagat över flera ggr?) Det är bara vad jag har för mig?
Sen att stå emot alla höga bud från utlandet. Nu ska han ju LÅNAS ut för avel, och det där med priserna för fryst får vi anta att han har koll på (han har ju varit med ett tag, Sandström alltså!) Förhoppningsvis används han flitigt i aveln och får ju då ett större internationellt intresse (inte bara i Sverige), och det borde väl verkligen gynna svensk avel, det är ju en svenskfödd hingst!
Och vem vet, kanske hittar dom en svensk ryttare nånstans nere i Holland som blir den tredje ryttaren på hingsten.....?

Såhär står det i lokaltidningen idag: (Smålandsposten)

SPENDER INTE SÅLD TILL HOLLAND
Ägaren Thomas Sandström förnekar försäljning

Ryktet att varmblodshingsten Spender S har sålts till Holland är helt fel.
- Spender blir aldrig till salu så länge jag orkar leva.
Det säger Thomas Sandström som är uppfödare och ägare till avelshingsten Spender S tillsammans med sin fru Helena.
Anledningen är att ryktet gått att hingsten är såld för en stor summa pengar till Holland och att Maria Gretzers tid som ryttare är över.

Avbryter samarbetet
- Vi har haft vissa samtal med Maria Gretzer om hingstens framtid och i måndags meddelade jag henne att han skall åka ner till Holland. Anledningen är att det är hälften så dyrt att ta fryst sperma av honom där som i Sverige.
Maria Gretzer gick sedan ut i media och sa att samarbetet kring Spender S därmed bryts. Uppgifter som sedan spridits i flera kanaler. Där har också förekommit uppgifter att Maria Gretzer inte är intresserad av att rida hingsten om han är borta tre månader i Holland.
- Jag vet inte hur lång tid detta tar, säger Thomas Sandström. Vi åker ner på söndag. Och sen får vi ge oss ut och leta ryttare för vi anser att han har många år kvar på banan.

Som pensionär
Thomas Sandström har inte blivit tillfrågad av vare sig Ridsportförbundet eller de media som spritt uppgifterna. Han poängterar att hingsten inte kommer att säljas. Hingsten är född och uppvuxen på gården i Vederslöv och Thomas har planer också för den senare delen av hingstens liv.
- Vi har bara haft två ryttare på honom hittills. Det är Helena Hugosson och Maria Gretzer. Den fjärde ryttaren kan bli mitt lilla barnbarn Linnéa. När hon är sju år kanske hon kan rida hingsten och få en clear round på en hoppbana.

Vid bilderna står det:
Thomas Sandström vill inte skiljas från Spender S.
Framgångsrik. Spender S är tolv år i år och godkändes för svensk avel 2003. Han fick högsta hoppbetyg tio poäng vid bruksprovet och har under sin internationella karriär tagit många placeringar. I somras blev han också svensk mästare i hoppning med Maria Gretzer som ryttare.

(Det som stod om hans barnbarn, alltså att hon skulle tävla honom vid 7 års ålder, tyckte jag lät lite "tidigt". Det är mycket möjligt att det blivit felskrivet i repotaget, det har hänt förr!)

Jättetråkigt både för Maria,svensk ridsport och avel!
En mkt tung förlust.
Förstår dock att ägarna har svårt att motstå jättebud till sist.
Synd att det bara är "vissa prinsessor" i svensk ridsport som kan få hjälp av miljonärer!
Hoppas och tror dock att Maria kommer tillbaks med tex HipHop!
Hon har ju aldrig fått några färdiga hästar,utan fått göra allt jobb själv!

OJ; OJ, OJ vilken svensk avundsjuka, va stolt istället att det är någon miljonär som sponsrar någon svensk ryttare, och att det blev Malin är väll inte så svårt att förstå, hon har ju allt en ryttare ska ha,
Känsla och ödmjukhet.

Fler än vad dom svenska får iallafall, en del topphästar i hoppning går ju runt till olika ryttare. Men det är bara i hoppningen man ser det fenomenet. Dressyr och fälttävlanshästarna är mer som gifta par och funkar oftast inte så bra med någon annan då det ofta saknas tillit mellan ryttare och häst för att göra det på ett bra sätt.

Det är ju oxå därför det är jämnare resultat i Dressyren, för att det är mer känsla och ödmjukhet där, då blir det ju mer tillit.

Liknande trådar

• Låst
Avel Tyckte det platsade en tråd om Spender här också. Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans...
2
Svar
29
· Visningar
2 624
Senast: ameo
·
Hoppning Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger Spender S 1054...
2
Svar
39
· Visningar
2 605
Senast: iafia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar