Spender S till Jos Lansink.

Sorbe

Trådstartare
Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger Spender S 1054, kommer hingsten att fortsätta sin tävlingskarriär. Ny ryttare på Spender blir den regerande världsmästaren Jos Lansink.

- Det har varit mycket irriterande att läsa alla felaktiga spekulationer om vår häst. Vi har hela tiden sagt att han ska fortsätta tävla och hade gärna haft honom kvar i Maria Gretzers regi. Maria avböjde dock fortsatt samarbete och då ingen annan svensk ryttare eller förbundet verkat intresserade har vi gjort den här lösningen, berättar Thomas Sandström.

Thomas förklarar vidare att Jos Lansink redan för två år sedan avslöjade sina höga tankar om Spender S. När Helen ringde honom och frågade om intresset fanns kvar tackade Jos direkt ja till att ta hand om hingsten.

Därmed blev det också en ändring i den första planeringen att flytta Spender till en hingststation i Holland. Spender S finns nu på Lansinks anläggning i Belgien. Tio minuters bilresa därifrån ligger den station, där han ska sköta sina avelsuppgifter.

Kopierat från Tidningen Ridsport.

Sv: Spender S till Jos Lansink.

För att uppfödaren och ägaren vill flytta honom då spermahanteringen är billigare utomlands än i Sverige.

...men de ville bara ha honom i holland i tre månader. Han hade ju varit tillbaks igen i mars om Maria velat ha honom?

Enligt mig tror jag att Jos och Spender kommer bli en vinnande kombination. Tror att han kommer matcha hingsten jätte bra. Han är van vid stora expolsiva hingstar. Inget ont som har något gott med sig, eller vad brukar man säga?

Samtisigt är det tråkigt att vi mister en sådan bra häst i lanslaget. Ser allt svårare ut för det svenska hopplandslaget att lyckas kvala till OS. Det är inte många kvar nu, Peders häst fick avlivas, Gretzer borta, Malin står utan Topphäst. Men sedan finns det ju uppstickare som Lotta och Jens som förhoppningsvis kan ta steget upp till landslaget!

Kom igen nu Sverige! Visa vad ni går för!

Ser fram emot att nya ekipage får axla manteln vid kommande mästerskap. Hur ska vi få fler toppryttare om vi inte ger dem som är på gång chansen att rida mästerskap (som Lotta S)... Vi kan inte alltid bara ta ut lag i form av gamla ringrävar. Erfarenhet betyder mycket men inte allt. Det är i varje fall min åsikt.

Enligt mig tror jag att Jos och Spender kommer bli en vinnande kombination. Tror att han kommer matcha hingsten jätte bra. Han är van vid stora expolsiva hingstar. Inget ont som har något gott med sig, eller vad brukar man säga?

Samtisigt är det tråkigt att vi mister en sådan bra häst i lanslaget. Ser allt svårare ut för det svenska hopplandslaget att lyckas kvala till OS. Det är inte många kvar nu, Peders häst fick avlivas, Gretzer borta, Malin står utan Topphäst. Men sedan finns det ju uppstickare som Lotta och Jens som förhoppningsvis kan ta steget upp till landslaget!

Kom igen nu Sverige! Visa vad ni går för!
Vilken häst avlivades?

Hon var inte så "känd" tycker jag. Kom tvåa i Linköping Grand Prix i oktober, tror inte hon har gjort så mycket mer. Startade världscupen i London innan jul med fyra fel.
Dock har jag inte så bra koll på svenskarna, så jag kan ha missat saker! ;)

Han betraktade henne som sin bästa häst i alla fall, det var tänkt att hon skulle gå de stora klasserna i år.

Visst är det bra att nya ryttare kommer in i landslaget. Men vi har väl inte så många hästar som är färdiga för att gå EM ?!? Eller är jag helt ute och flyger :S

den fastnade på nåfgot sätta i skrittmaskinen och de kunde inte rädda den inne i Helsingborg. den hade för stora skador, tyvärr !

Vad jag har hört så ramlade hon omkull och ingen veterinär visste varför.

Alexander Onitjenko [ han som köpt ihop hela det Ukrainska hopplaget ] köpte Magic Bengtsson för att rida honom själv.

Nej , vad synd. Gillade Bengtsson. kommer ihåg när han tävla unghästklasser med Anders.

Tråkigt att alla hästar försvinner från Sverige. Men får man ett bra bud förstår jag att det är svårt att stå emot.

Ja, visst var det så. Men hon ramlade tydligen ihop i skritt maskinen. Vi var inne i Helsingborg samma dag den togs bort.

Tror han var till salu först, innan buden kom, eller självklart lär han ju ha fått bud innan, men aja, du fattar nog.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den svenskfödda och -ägda hingsten Spender S 1054 (f -95 e Silbersee-Caretino, uppf/ägare Helene och Thomas Sandström) har...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Avel Tyckte det platsade en tråd om Spender här också. Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans...
2
Svar
29
· Visningar
2 624
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Som Ridsport tidigare berättat efter samtal med Thomas Sandström, som tillsammans med hustrun Helen fött upp och äger...
Svar
2
· Visningar
1 673
Senast: Qwerty hopp
·
P
Avel Tråkigt att en sådan fin häst försvinner ur landet, men det var kanske inte helt oväntat... "Samarbetet mellan Maria Gretzer och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: FairLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar