Spekulationer angående ta med sig häst utomlands

Sv: Spekulationer angående ta med sig häst utomlands

det har jag undrat över, kan man få en internationell leg i olika yrken eller måste man ansöka i det land man vill jobba i?
På skolan i NZ står det "It is a diploma course based on current national and international standards". Om jag efter utb vill arbeta i Sverige måste jag söka licens här?

Tror jag har hittat den rätta websidan för kursen som ser lite mer professionel ut.
Animal Osteopathy
Verkar som det är en grund utbildning på 3 år, kurs kostnader;
Application fee of £164,50 inc VAT
Admission fees: £ 4347.50 including VAT per year
Clinic (only in the final year of the course) £90 per day.
Transport, accommodation and meals are not included.

First year:
Work experience: 5 work placements of 200 hours each with a written project at the end of each, will be expected from the students.
There is an end of year exam at the end of the year with a minimum mark of 60% being required to gain access to the second year.

Tänk på att du måste få in 1000 arbets timmar/per år ca 19 timmar per vecka förutom studierna.

Efter tre års studier får du ett Diploma in Equine Manual Therapy
och efter ytterligare två år så kan du få en Master

Kanske vore bra att kolla upp med Svenska Veterinär förbundet om kurser i detta ämne, så att du kanske kan arbeta med veterinärer i framtiden.

Beror på vilka yrken det gäller.
Har själv utbildat mig till Legitimerad sjuksköterska i England, den kvalificeringen är antagen i många länder men sen beror det också på vilken nationalitet man är om man kan få arbeta i landet i fråga.

Ja, den ser absolut väldigt amatörmässig ut. Dock har de en till alt. har haft en gammal som sett betydligt bättre ut, och jag vet att själva skolan finns och är seriös (ryktesvägen från de som är mer insatta).

Vet du om Sveriges gymnasieutbildningar räcker för att komma in när det krävs "A-level"?

Tack för info´n! :)

Oops, ser att jag var lite sent ute om det där med hemsidan! :D

Tänk på att du måste få in 1000 arbets timmar/per år ca 19 timmar per vecka förutom studierna.
.

Precis, därav att hästskötare på heltid känns totalkört, och heltidsjobb öht. Trodde inte boendekostnaderna skulle ligga så högt - bra att veta! :)

den där osteopatutbildningen verkar riktigt bra *funderar*.

jag får väl ringa och fråga något förbund då, om ett sånt finns i sverige för djurhomeopater.

Precis, därav att hästskötare på heltid känns totalkört, och heltidsjobb öht. Trodde inte boendekostnaderna skulle ligga så högt - bra att veta! :)

men vad krävs, att du ska arbeta med osteopati 19 timmar i veckan? som lärling, praktikant eller vad? :confused:

Brukar fungerar men kan kanske bero på betyg och vilka ämnen man har studerat.

Work placements för yrken brukar vara typ lärling. Så du kanske måste kolla upp om du får fixa platsen själv eller om de har kontakter. Sen är det ju inte så säkert att du får betalt/eller betala för dessa arbets timmar.

Om man jämför med den utbildning jag går nu (vet inte om det är samma upplägg, har som sagt inte studerat hemsidan så noga på länge) så ska vi för att bli certifierade ha 100st dokumenterade behandlingar. Nu kan vi iofs göra dom efter själva utbildningen också, men krävs för att bli certifierad. Praktiktimmar är ju dock i regel lärling/praktik inom liknande yrken.

så om man ska gå den utbildingen är det ju lättast att bo i england, hur många svenska hästosteopater finns det? O att försöka hitta ett arbete på en gård där det finns en utbildad sådan och då förutom arbeta normalt för att tjäna pengar, även arbeta 19 timmar med osteopati.
Det låter inte alls jobbigt :angel:
O Totola, när ska du hinna med din häst? :cool:

Om man jämför med den utbildning jag går nu (vet inte om det är samma upplägg, har som sagt inte studerat hemsidan så noga på länge) så ska vi för att bli certifierade ha 100st dokumenterade behandlingar. Nu kan vi iofs göra dom efter själva utbildningen också, men krävs för att bli certifierad. Praktiktimmar är ju dock i regel lärling/praktik inom liknande yrken.

vad läser du till nu?

dessutom ska man skaffa 5 st (a 200 timmar) sådana och skriva ett arbete efter varje :angel:

så om man ska gå den utbildingen är det ju lättast att bo i england, hur många svenska hästosteopater finns det? O att försöka hitta ett arbete på en gård där det finns en utbildad sådan och då förutom arbeta normalt för att tjäna pengar, även arbeta 19 timmar med osteopati.
Det låter inte alls jobbigt :angel:
O Totola, när ska du hinna med din häst? :cool:

Jag vet ärligt talat INGEN svensk hästosteopat, däremot "känner" jag en osteopat för människa som även jobbar med hästar. Finns 2st skolor för Osteopat på människa i Sverige, men ingen för hästar såvitt jag vet, och har nog inte hunnit bli så många människo-osteopater än i Sverige heller? 150?
Däremot lär det ju gå bra att praktisera för en Engelsk häst-osteopat, vilket lär vara lättare att hitta (särskilt om man får tips från skolan).

Det där med hästen blir en fråga jag får ta ställning till då, det är som sagt ändå inte aktuellt för min del att gå utbildningen än på MINST 5 år, troligen betydligt längre beroende på hur lång tid det tar att spara ihop pengar, det är ju ingen liten summa och jag vill inte ta en massa i lån.
Lutar inte åt att kunna ta med honom som det ser ut hittills i tråden! :p

vad läser du till nu?

Kraniosakralterapueft för häst (vilket egentligen hänger ihop lite med Osteopati eftersom det kommer därifrån). Egentligen tycker jag den utbildningen räcker - men dels är jag en sån där kunskapstörstande människa som gärna vill lära mig massor, och dels vet knappt en människa vad Kraniosakral terapi är - Osteopat är nog liite mer känt iaf vilket skulle kunna underlätta större kundbredd om man vill jobba med det på heltid.

Tro mig - jag är beredd på att det inte kommer bli "lätt", därav att jag vill försöka spara ihop så mycket pengar på förhand som möjligt och försöka jobba "så lite som möjligt". Å andra sidan jobbar jag heltid nu, har två hästar, eget företag som iofs inte drivs särskilt aktivt just nu och pluggar på distans! ;)

Senast ändrad:

Kraniosakralterapueft för häst (vilket egentligen hänger ihop lite med Osteopati eftersom det kommer därifrån). Egentligen tycker jag den utbildningen räcker - men dels är jag en sån där kunskapstörstande människa som gärna vill lära mig massor, och dels vet knappt en människa vad Kraniosakral terapi är - Osteopat är nog liite mer känt iaf vilket skulle kunna underlätta större kundbredd om man vill jobba med det på heltid.

Tro mig - jag är beredd på att det inte kommer bli "lätt", därav att jag vill försöka spara ihop så mycket pengar på förhand som möjligt och försöka jobba "så lite som möjligt". Å andra sidan jobbar jag heltid nu, har två hästar, eget företag som iofs inte drivs särskilt aktivt just nu och pluggar på distans! ;)

men åhhh, var finns en sån utbildning? :bump:
jag känner att du lurar in mig på massa skumma vägar :p jag vill också bli en "sån":rofl:

varför ska det vara lätt för, då är det ju ingen mening. Man måste göra det man drömmer om :banana:

Haha, precis! Sen är det ju inte alltid det man drömmer om visar sig vara det man VILL GÖRA - att det fanns baksidor med det hela som man inte räknat med när man överglamouriserat något (jag ville t ex bli psykolog först, men orkar verkligen inte spendera många år till att plugga upp betyg/göra högskoleprov för att komma in, och vet ärligt talat inte om jag i längden skulle palla att hantera människors problem dag ut och dag in...) men nu känns det som att jag hittat rätt! :)
Och även om det tar så lång tid som det realistiskt sett känns som att det kommer så känns det ändå bra att ha ett mål och en plan för sitt liv.

PM:ar lite info om kursen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25