Spekulationer angående ta med sig häst utomlands

Totola

Trådstartare
Har lite planer på att i framtiden gå en utbildning i England.
Det är egentligen en distansutbildning på så vis att man åker dit under helgen 10ggr per år, men för att spara in på restid och pengar har jag funderat på att bosätta mig där de 3 år utbildningen tar och försöka hitta ett jobb i England.

Har två funderingar:
Hur svårt är det att hitta ett jobb i Storbritannien tror ni? Och boende? Och stallplats i förbindelse med det.? Har ingen yrkesutbildning än så länge...

Hur funkar det att ta med sig sin häst? Bl a det där med att hitta stallplats, men även det praktiska och ekonomiska. Är det dyrare/billigare att ha häst i storbritannien? Behöver man göra något för att få transportera dit hästen eller räcker det med pass? Vad brukar transporten kosta på ett ungefär?
Det är en kallblodstravare som förmodligen kommer vara runt 20 år vid det laget! :angel:

Tacksam för tips och egna erfarenheter! :banana:

Sv: Spekulationer angående ta med sig häst utomlands

Beror ju på vart din utbildning är?
Om du låter mig veta det kan jag ge bättre råd. :)

I london kan du hitta (om du har riktig tur och inte är bekymrad över vart och hur du bor :crazy:) en studio för runt 10.000/månaden annars räkna med det dubbla för en 1 bed lägenhet.

I Hereford kan du hitta en liten 1 bed för runt 6000/månad

Längre upp england, i Stoke kan du hitta en 2 bed för runt 6000/månad.

Sen tillkommer såklart räkningar och council tax. ;)

Kan du tänka dig dela boende med andra?

Stallplats antar jag att du vill hyra in dig på någon sk livery-yard. Kommer du undan billigt så räkna ca 3000/månad.
De två senaste stall jag vart i har kostat ca 7000kr/mån

sök jobb på ngn hästgård så får du boende o stallplats? :idea:

Tänkte inte på det, bra tips.

www.yardandgroom.com

Ang transport tror jag det kostar strax under 10.000 att köra över hästen, med transport till och inom england, veterinär etc.

Tack för info´n! :)

Jag har bara gått gymnasieutbildning, samhälle språk, och har sen jobbat med telefonförsäljning/kundservice några år (de enda jobben utan krav på yrkesutbildning i princip häromkring! :angel: ).

Angående det där med att söka jobb på hästgård så funderade jag i de banorna, men samtidigt har jag jobbat ett litet tag som hästskötare här i Sverige - och med de villkoren hade jag för det första gått back pengamässigt med utgifter för mat, kläder, extrautgifter för hästen m.m. och för det andra knappast haft tid + ork för egna hästen och att plugga på sidan av! :crazy:
Sen tappade jag lite sugen av att jobba med andras hästar med tanke på skadestatistiken för min del den korta tiden jag jobbade där. Om det är ett lite mer slappt jobb med schyssta villkor och trevliga hästar så kanske det skulle vara en idé, men det känns som en utopi!

Kan tänka mig att dela boende, och iom att jag bara behöver åka till kursen ca en helg per månad så gör det inget om det är en bit ifrån skolan, alltså mer ute på landet om det är billigare.

Lät som att det är dyrare i Sverige - är lönerna också bättre jämfört med svenska löner? Svårare eller lättare att få jobb där än i Sverige? :p

Jag skulle säga som så att vill du ta med hästen så är hästjobb ett måste. Såvida du inte har mycket pengar undanstoppat att spendera.

För ett vanligt heltidsjobb, national min får du ut strax över £600 efter skatt. Din lön räcker kanske till boende för dig och häst om du väljer det billigaste alternativen, men det blir inget kvar att leva för.

Hästjobb är många ggr bättre här än i sverige, framför allt bättre betalt överlag.
Det är inte ovanligt att tjäna £800 per månad och ha fritt boende ovanpå det, men man jobbar oftast 6 dagar i veckan och som alla hästjobb är det slitsamt emellandå.

Hmm, det var lite synd! Trodde det skulle vara billigare att ha häst där!

Tanken var att jag skulle tjäna ihop så jag har nog med pengar till alla kursomkostnader exklusive resor och boende till kurserna, och sparat ihop för resekostnader för hästen, men att komma billigt undan och jobba sig till sitt eget uppehälle och resor. Då lär den planen spricka! :p
Jobbar man 6 dagar i veckan kan det bli svårt att komma iväg på kurs ca en gång per månad.

Kanske funkar att pendla ändå men riskerar att bli dubbelt så mycket i totalkostnader för kursen för alla resor och boende där...
Drygt att hästutbildningar/privata utbildningar kostar så rackarns mycket!

det beror ju klart på vad det är för utb och hur jobbig den är. Skriv en annons på yardandgroom och se vad som sker. Där finns både heltid och deltid.
Ang lönen, de jobb jag fått erbjudande om har legat på minst 250 pund i veckan (ca 3000 i veckan) inkl boende o el/viss mat.

Vad är det för utbildning?

förresten, det finns inga stipendier du kan söka? jag har funnit en skola på Nya Zeeland och där hade de stipendium man kunde söka :banana:

Nu sitter jag på jobbet och har inga länkar tillgängliga, men det är en utbildning till djur-osteopat. Tyckte själva kursen var rätt billig ändå jämfört med många liknande kurser i Sverige, därav att det kändes som att det *kan* fungera.
Går en annan utbildning just nu och lär inte vara klar med den förrän om 1½-3 år (pga viss försening med kompletterande kurser för att bli certifierad) och sen ska jag hinna jobba som en galning för att spara ihop till kursavgifterna, så Osteopatutbildningen lär dröja! Vid det laget kanske jag inte ens har någon häst längre (men vill inte tänka så, Tabbe ska leva tills han blir 30 - MINST! :p ).

Angående stipendier förresten, söker man det via själva skolan isåfall? Eller här i Sverige?

va kul, skicka gärna länken när du är hemma!

Jag vet inte faktiskt, när jag hittade skolan på NZ stod det "scholarships" så det var enkelt :D

Hmm, blev lite osäker faktiskt nu när jag googlade omkring (hade för oordning bland länkarna för att hitta den! :p )
Det kan vara den här sidan: http://osteopathie.esaeo.free.fr/page11.html
men då har de gjort om den en hel del (till det sämre! :crazy: ) sen sist! Å andra sidan finns det knappast två i samma land? :crazy:

det verkar jätteintressant! :bump:

men vad är a-level?

Gissar på att det är utbildningsnivån, fast betydelsen av "A level" kändes inte så viktigt i sammanhanget! :p Huvudsaken var väl övrigt som stod i "Entry requirements"..

Och ja, jag skulle tycka det var väldigt intressant! Gillar Osteopati! :)

men a-level står ju under entry requirements :D

jag har aldrig funderat på osteopati, hur mycket har du räknat ut att kursen ska kosta? utan resor o så.

Äh, jag fattar inte:
"To be educated to "A level" standard"

Först tolkade jag det som att "det här behövs för att bli utbildad till en A-level standard", men det är klart, det kan ju lika gärna betyda att man redan måste vara utbildad till en A-level standard! :p

Första gången jag räknade på det (var säkert ett år sen!) fick jag det till ca 150000:- i kursavgifter, ca 50000:- per år.
Det kändes inte så farligt, men om resekostnader och boende riskerar att kosta lika mycket så blir det ju en del! :angel:

kanske? jag vet inte heller, kanske skulle maila o fråga :angel:

Nä det var ju faktiskt inte alls dyrt! Tåls att tänka på i framtiden, nu hoppas jag på utbildningen på NZ och att jag får stipendium :D

Här kan du läsa lite mer om vad A level innebär. Det är vad man läser på typ "gymnasiet" för att kunna bli antagen till universitets utbildning.
A-level

Web sidan för utbildningen till djur ostopat ser väldigt amatörlikt ut.

Kolla upp så att det är en riktig utbildning som leder till ett accepterad yrkes kvalifikation i det land du vill jobba i. Det finns många utbildningar som inte leder till något ordentligt jobb som annonseras på nätet. Se till att du får kontakt med någon som redan har utbildats sig där och se vad de tycker.
Lönerna är lägre här och levnadskostnaderna högre än i Sverige. Att ha häst på inhyrnings stall samt foderkostnader verkar dyrare än i Sverige.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25