spegel utanför boxen som sällskap?

A

Anja586

min häst blir jätte orolig när hon blir lämnad kvar ensam. läste här att den var en person som hade testat att ha en spegel, har nån annan erfarenhet av det? funkar det? är hästarna så lättlurade? väldigt tacksam för svar!

Sv: spegel utanför boxen som sällskap?

Speglar går lätt i sönder så du måste ha den så hästen inte kommer åt den. Sen brukar det bara vara kul i 10 min sen struntar hästen i den.

Det finns speciellt material som inte går sönder om hästen skulle sparka lr bita på den, det är vanligt i england att man sätter upp en spegel i boxen åt tex vävare och boxvandrare.De är stora som hela väggen.

Om du provar att det fungerar så kan du ju säga till. Jag har en häst med precis samma problem och henne kan man inte lämna om inte nån av mina föräldrar finns kvar i stallet just när vi går ut...

Herregud, hur dumma tror ni hästar är egt?? :crazy:

Dom ser ju att det är en platt bild, som varken luktar eller säger nåt, dvs en död sak...

Hehe, säg det till mitt förra sto, som VARJE gång vi var i ridhuset skulle kråma sig för den snygga pållen i hörnet!!:d Spegeln satt i hörnet och så länge vi gick i "rätt varv så hon såg "honom" framför sig gick det bra, men när man gick åt "fel" håll var hon nästan som ett gem i kroppen för att kunna se ordentligt.....:D

Om man släppte henne lös i ridhuset så var det raka spåret till spegeln, kråma, vika undan svansen, blinka (oavsett om det var "riktig" brunst eller inte), "brumma" och allmänt se ut som en vrålk*t stolla :crazy: ALDRIG har hon betett sig så mot en "riktig" häst, bara mot sin spegelbild! Antingen tror hon verkligen att det är en hingst där, eller så gillar hon sig själv jäkligt skarpt :rofl: :rofl:

Haha snacka om omöjlig kärlek :D

Jag har faktiskt aldrig träffat en häst som har blivit lurad av speglar,min pålla nosar lite på den sen är det inte roligt längre...

Det är jag som skrivit om detta innan..:cool:

Jag har inte provat själv. Utan läste i en artikel om en tysk som provat spegel mot vävande hästar o nu var det länge sedan så jag kommer inte ihåg siffrorna längre.
Men det var uppemot 90 % som slutade väva. Han använde även metoden på hästar som har panik över att stå i transporter.

Jag har ingen aning om detta funkar, men visst hade det varit fantastiskt enkelt om det gjorde det!

När du provat Kan du inte skriva o berätta om det är så himla bra som det låter!:banana:

Kan funka, min häst ska alltid hälsa och nosa på speglarna i ridhuset som vi rider träningar i, varje gång! Han ärt jätteglad över att få träffa en så snygg och trevlig häst :D Och varje spegel ska hälsas på minst tre ggr :D:D

Centaur skrev:

Dom ser ju att det är en platt bild, som varken luktar eller säger nåt, dvs en död sak...

herregud! hur dum är DU?
hästar har inget sånt seende, djupseende eller vad det heter.

nevin skrev:
Hehe, säg det till mitt förra sto, som VARJE gång vi var i ridhuset skulle kråma sig för den snygga pållen i hörnet!!:d Spegeln satt i hörnet och så länge vi gick i "rätt varv så hon såg "honom" framför sig gick det bra, men när man gick åt "fel" håll var hon nästan som ett gem i kroppen för att kunna se ordentligt.....:D

Om man släppte henne lös i ridhuset så var det raka spåret till spegeln, kråma, vika undan svansen, blinka (oavsett om det var "riktig" brunst eller inte), "brumma" och allmänt se ut som en vrålk*t stolla :crazy: ALDRIG har hon betett sig så mot en "riktig" häst, bara mot sin spegelbild! Antingen tror hon verkligen att det är en hingst där, eller så gillar hon sig själv jäkligt skarpt :rofl: :rofl:

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!

Centaur skrev:

Jisses, då måste jag ha haft en dum häst. Stod ett bra tag och pratade med sin spegelbild i ett fönster.

Ja då måste den vara ganska dum, dom flesta fattar rätt snabbt att det inte är nåt levande. Precis som kattar och hundar.

Varför inte ställa in en TV till hästen då? :smirk:

Att det kan hjälpa mot vävning beror förmodligen på att hästen blir störd av att det rör sig i spegeln.

Tv, varför inte. Roligare att titta på en i en spegel. :cool:

Naturligtvis passar man på o är lite pedagogisk också... kör nån videorulle med Kyra eller så...:rofl: :bump:

Ja då ska ni se hästen står och gör piaffe i sin box efter ett litet tag, den vill ju göra precis om den verkliga hästen där borta.... :p

Centaur skrev:
Ja då ska ni se hästen står och gör piaffe i sin box efter ett litet tag, den vill ju göra precis om den verkliga hästen där borta.... :p

Jaha du, tv gick bra men hästar som ser en kompis i en spegel är dumma. :confused:

Nej inte i detta fallet men däremot besserwisserar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17