Special sydda sadlar.

Sv: Special sydda sadlar.

Om du inte hittar en sadlen som passar ska du GIVETVIS speciallsy en!!
Det spelar absolut ingen roll vilken ras det är som det så är ett underbart vbl, hbl eller shettis. Det finns inget som säger att du inte skulle sy upp en.

Till alla er som tycker att vbl är mindre värda: VÄX UPP!!!
En häst är en häst och jag vet massor med VBL som soppar banan med HBL i både hopp och dressyr!!

Håller helt och fullt med. Hittar man ingen sadel på marknaden så är den sista utvägen att låta tillverka en sadel till hästen.
Alla hästar är lika värda. De gör allt för oss bara vi är vänliga mot dem och behandlar dem väl.

Jag har tittat på en ny griffinsadel som kommit in den heter Long Distance.
Verkar vara något som kan passa min häst.Måste dock vänta på beställning som tar 8 veckor.Hm.Jobbigt om den inte skulle passa då..
Sadelutprovaren hade ringt min mobil som lagt av (urladdad telefon, brossan hade med laddaren i Dk) så nu missade jag det i torsdes :mad: :(
Får ringa upp nästa vecka.Typiskt!

guess_jeans skrev:
men ärligt..NÅGON "vanlig" sadel i hela världen borde väl passa en häst som antagligen bara ska lulla runt i skogen?

Vänta nu, jag måste gå ut och ta ett snack med min valack. Han med en triangel på rumpan. Helt uppenbart måste det ju nu bli LÄTTARE att hitta en sadel som passar åt honom än när han var i träning? Varför i hela friden är jag ute och sliter mitt hår i sadeldjungel igen då för?

Suck.. vad hästen GÖR eller ska förväntas göra har ju INGENTING med hur lätt/svårt det är att hitta en sadel som passar? Det är lika lätt/svårt oavsett. Sen finns det ju de som tycker att en skogsmullehäst kan gå med en sadel som inte riktigt passar för den går i alla fall inte så mycket, men det är en annan sak (och lika förkastligt enligt mig).

/Alexandra - som har VÄRRE problem att hitta sadel till valacken nu än när han var i träning, helt enkelt för förtidspensioneringen har medfört att hans kropp ändrats, mindre muskler och mer fläsk helt enkelt och från att ha varit 'skitsvår' att hitta sadel till börjar han nu närma sig 'fan omöjlig' (dock ska man ta med i beräkningen att jag hållit mig undan från sadlar över 15 000 kr hela tiden då det är långt över budget, och det ju gör det hela svårare iom att man begränsar utbudet rätt hårt)

Immer skrev:
Det måste bero på något särskilt. Din sadel var väl helt ny. Kan det ha blivit något fel i beställningen så att de kompenserade med att ge dej en ny sadel?

Min sadel är, som sagt, 4 år gammal och om jag skulle behöva ändra bommen på den får jag nog snällt hosta upp 1400 kronor. ;)

Immer

Min är händrad typ 7ggr pga hästen har gått upp och ner så mycket imed alla skador och sist blev det en ny sadel..

Självklart ändrar sig hästen och kanske kan man inte ha samma sadel efter ett tag men en måttbeställd sadel sitter ju så bra den kan för hästen just då. Det är ju ändå det bästa man kan göra ;)
När jag stoppade om min sadel lämnade jag ny mall från hästen tex.
Alla sadlar man köper får man vara beredd på att sälja igen men en måttgjord passar i alla fall från början.

En sadel som helt går att ställa in i bommen på alla håll och kanter med tiden hade ju varit perfekt :)

WULP skrev:
Vad är en måttbeställd sadel?

Hur ser Ni på detta nedan?
En butiksanställd i en klädesaffär tar fram ett måttband för att mäta mig. Jag önskar köpa mig ett par byxor. Man mäter mitt midjemåttet och hur långa byxorna ska vara. Ja, alla mått tas för att reda ut hur min byxa ska se ut.
Med hjälp av dessa mått hämtas nu ett par byxor som hänger i butiken. Byxorna stämmer överens med alla mått som tagits av mig. Dessutom får jag prova byxorna innan julmiddagen. De känns fantastiska. Är dessa byxor då specialgjorda just för mig? Nataurligvis är de inte det utan de bara är rätt för mig.
Om jag nu hade beställt byxorna innan julmiddagen hade de då passat mig en månad senare. Jag kan tala om att svaret på denna fråga är att de hade de inte. Hade jag måttat mig efter middagen och sedan fått vänta på byxorna en månad så hade de med all säkerhet inte heller passat. De hade åkt ner.
Är inte det bästa att prova en rad olika sadlar som stommässigt passar hästen och sedan se på hur hästen reagerar på dessa.
Naturligtvis är detta det bästa sättet för det är hästen som talar om huruvida sadeln är rätt för den.
Vad jag menar att lägg inte allt för mycket vikt på måttagningen. Det krävs dessutom vid måttagningen ett mycket vältränat öga för den person som ska ge råd om hur sadeln ska tillverkas för häst och ryttare. Risken finns allltid att hästen kan arbeta i en HELT annan form än den hade vid måttagningen.

Vi har i dag sadlar som till stora delar går att ställa om i dess framvalv. Detta är vad vi betecknar som bomvidd. Det finns någon sadel som man spänner upp i dess midja för att göra den mera välvd för hästen. Enligt min mening så försvinner då en del av flexibiliteten i midja av detta spring tree. Vi har även en bladsadel som man kan byta ut koppjärnet i både fram och bakvalvet. Vi går helt och hållet mot sadlar som man kan ändra på.

Visst finns det sadlar som går att ställa bomvidden på men oftast ändrar ju svängningen i bommen då och det kan bli fel.
Bättre lösningar kommer väl med utvecklingen.

Det är fel att midjan skulle bli mer svängd på alla sadlar där man kan ändra bomvidd. Det är enligt min mening bara trästommarna som ändrar så i form. Det är just ett av skälen för att man inte ska ändra allt för mycket på dessa. På de stommar där man värmer upp hela främre delen av stommen, vid bomviddsändring, så ändrar sig inte midjan.

WULP! Jag har haft en Appaloosa Top Dressage, när jag köpte den begagnad var den bomvidd 33 och relativt rak i bommen. Min häst behövde större bomvidd och jag fick den ändrad (omvärmd) till storlek 37, men då var den MYCKET böjd i bommen och det krävdes ständiga justerstoppningar för att med stoppningen försöka "räta" ut den igen. Wintec har ju plastbom av något slag och det är väl numera allmänt känt att de blir mer böjda ju vidare koppjärn man sätter i! Jag vill alltså hävda att alla sadlar blir mer böjda när man gör dem vidare!

Till trådstartaren!

Em måttsydd sadel tillverkad av en sadelmakare kostar ca 20-25 000 kr lite beroende på läderval och annat.

/Agnetha

Immer skrev:
Ovannämnda travare

Det är inte en fråga om huruvida hon kommer att "bli något". Hon är det redan. :D

För ordningens skull vill jag upplysa om att det INTE är Jensensadeln jag rider i på bilden, utan en Branderup Renaissance som jag hade på prov.

Immer

*hrm* Nu blir jag aaaavis.. Vill också ha "min" kallblodstravare, NUU! :love: :love: :love: Gud va ljuvlig galopp. :bow:

Skitsnygg häst du har!

Till trådskaparen: Vi hade ett halvblod som hade en så MEGA manke att ingen sadel passade, pappa fick ta en gammal sadel och börja modifiera, sen fick vi en sadel som passade grabben, men enda nackdelen var att det fanns ingen möjlighet att anpassa sadeln även till ryttaren, utan man fick gnida muffen på framvalvet dagligen. :smirk: Men vad gjorde man inte för sin älskling?! ;) Så problem finns, och vi provade så gott som varenda sadel vi bara fick tag i, ingen passade.. Men hopp finns för alla, i synnerhet nu med bomlöst, sånt är knappt känt hit i vårt land, vi är alltid minst 10 år efter er i Sverige. :o Själv ha ja tänkt att bomlöst kan bli en lösning för min kommande häst, en kallblodstravare ifall ingen "vanlig" sadel passar. :idea:

Fladde skrev:
Min är händrad typ 7ggr pga hästen har gått upp och ner så mycket imed alla skador och sist blev det en ny sadel..

Har hon slutat gå upp och ner nu då? Vad händer om hon musklar sig? Får du en ny sadel varje gång i fortsättningen också? :D

Immer

Jag har haft en Appaloosa Top Dressage, när jag köpte den begagnad var den bomvidd 33 och relativt rak i bommen. Min häst behövde större bomvidd och jag fick den ändrad (omvärmd) till storlek 37, men då var den MYCKET böjd i bommen och det krävdes ständiga justerstoppningar för att med stoppningen försöka "räta" ut den igen. Wintec har ju plastbom av något slag och det är väl numera allmänt känt att de blir mer böjda ju vidare koppjärn man sätter i! Jag vill alltså hävda att alla sadlar blir mer böjda när man gör dem vidare!

Svar på detta.
Appalossa är en sadel tillverkad i Italien av Prestige. Stommen kommer ut i en form och sedan så ändras alla till den bomvidden som sadeln ska ha. Detta skulle innebära att alla blir mer böjda i midjan ju vidare sadel som tillverkas. Detta är HELT FEL! Detta skulle även innebära att Kieffer också skulle bli böjda. Detta på påstående från Dig saknar enligt min mening all grund.
Om jag vore Dig så skulle jag reklamera sadeln! Ta kontakt med dem som Du köpt saden av. Har Du inte köpt sadeln i någon butik så kan jag reommendera Dig i detta speciella fall att ta kontakt med Equality Line. Om en omvärmning görs rätt, med prestiges jigg, så ändras inte midjan.
Vad beträffar Beates sadlar så har jag ändrat dessa ett antal gånger. De har ALDRIG ändrat sig i dess midja. Har Du en sådan eller vet någon som har en så bör Ni vända Er återigen igen till firman som sadeln kommer ifrån. I detta speciella fall kan man nog vända sig direkt till generalagenten för sadlarna -Three Horses. De är säkert intresserad av att se en sådan sadel som ändrat sig i midjan.

PS! Det är mycket i detta yrke som är "allmänt känt". Enligt min mening så kommer ofta sådant som är " allmänt känt" från ett par försäljare som vill marknadsföra sina produkter.

Senast ändrad av en moderator:

Det var equalityline som breddade sadeln......... Jo Kieffer blir också mer böjda när man vidgar dem, jag har själv sett en Kieffer före och efter omvärmning, det blir alla sadlar, det är min erfarenhet och vad jag lärt mig av min sadelmakare.

/Agnetha

En av fördelarna med Lovatt & Ricketts är ju att man specialbeställer sin sadel därifrån..... Alltså, behöver du en sadel med böjd bom så får du en sådan! Man kan inte generellt säga att deras bommar är raka, men visst finns det flest sadlar därifrån med relativt raka bommar, men det är väl då snarast p g a att de hästar de ursprungligen varit beställda till har haft raka ryggar!

/Agnetha

Men jag har ju själv SETT hur bommen på en wintec blir mer böjd ju vidare koppjärn man stoppar i!! Är det vara en synvilla menar du?

Jag har också sett det.... Sadelutprovarna här har avrått mig från att prova en i vidare bom pga att de blir så böjda (och min hästs rygg är så rak)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 097
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka