Special sydda sadlar.

Sv: Special sydda sadlar.

Det är klart att alla hästar har "rätt" till en passande sadel! Men jag ser helt klart motpartens argument.... Har du verkligen provat ALLA färdiga sadlar?? I alla prisklasser??

Om en standard Prestige, County, Jaguar etc kostar gott över 20.000kr så kan du ju föreställa dig vad du får ge för en som är gjord för bara din häst...
Vad är det som är "fel" med din hästs rygg - han måste ju vara konstigt bygd på nåt sätt eftersom Ingen sadlar passar? :confused:

oj :eek:
Det är en hel del jag testat, just nu letar jag bland de få jag inte testat, men på en del sadlar ser jag redan att del kommer ligga illa.

Så kunde jag beskriva min förra hästs rygg, också han varmblodstravare. Letade sadel under många år. Hittade till slut en Stübben Siegfried hoppsadel (jag skulle ha en allround), sprillans ny. Inte vad jag hade tänkt mig men vad gör man? :(
Som tur var så var det ingen extrem hoppsadel och den hade något år på nacken och ett billigare pris fast den var ny, eftersom den var svårsåld! Passade inte så många hästar. Det har jag nu själv kunnat konstatera, den har provats på många hästar men den har legat hyfsat enbart på varmblodstravare och fullblod. Jag har grubblat mycket över vad det är som gör det, man kan inte se att den skiljer sig på något markant sätt från till exempel andra Stübben sadlar.
Jag är övertygad om att en sadel finns till din häst, frågan är bara hur länge man orkar leta :banana:

Provat prestige, Zaldi (Jupiter & Royal tänker jag då på, de är mer svängda), Wintec, Horse Head på hööks är också ganska svängda i bommen, Griffin, Maxam eller sigma allround? Även Claridge House Sigmund allround tror jag kan passa lite mer svankiga ryggar.

Sigma tror jag kommer lägga sig rätt på bogbladet, iaf allrounden.
Har testat Prestige, Zaldi (låg riktigt illa), Wintec låg okej för ett par år sedan,
HorseHead o Ch är samma sak som Sigma, Griffin var okej för ett par år sedan - ska dock kolla över detta igen

En annan vän har ett fullblod, aningens svankig, en county ligger perfekt på honom (också dressyr)

Är du medveten om hur bra ridhästar travare är!? :mad:
Har ett sto som är korsning vbl/nsv :love: , hon är den mest underbara man kan tänka sig. Om jag fick välja mellan ett toppstammat halvblod eller liknande och henne skulle jag välja henne utan tvekan!

du har ju nästan bara provat raka sadlar..... vilken bomvidd har hästen? Prestige är bara svängd i vid och x vid bom.
Prova County och Wellington!

Och Amerigo ha många olika bommar! Har du provat Jaguar då? Cobra? Röösli?

Att tro och att veta är helt olika saker, man måste prova en sadel för att veta hur den ligger.

Vilken modell av Zaldi provade du? Zaldi har nämligen raka modeller också.

Knights, Globus, Albion (antar jag att du menar?), FB och Stübben är alla relativt raka i sina bommar så det var ju inte konstigt att ingen av dessa passade.

Amerigo, County, Röösli, Jaguar och Cobra är några iofs dyra märken som kan passa svankiga ryggar.

Min kostade 27,000kr och jag är helnöjd :banana:
Swt viktigaste av allt hästen trivs i den och den är specilsydd efter både mig och hästen :love:

Har inte testat de sist nämna, kan vara därför jag fått problem :o
Tack för tipset (även riktat till dig Centaur) pratat med en sadelmakare och utprovare som kommer ut i veckan och testar ut, jag bad dem ta med så mycket sadlar som möjligt!

Men hur går det om Missy skulle tappa/bygga muskler, blir inte sadlen helt fel? Har funderat mer på detta, fick inget vidare svar idag när jag pratade med en sadelmakare

förhoppningsvis går det att åtgärda med att ta ut/in stoppning. men ja, det är en chans, när hästen får en sån bra sadel så kanske det ploppar upp en massa muskler som inte har fått arbeta rätt tidigare, och oops så har man en sadel som inte längre passar.... :crazy:

lånar knapp

Att sy upp en Childeric kostar runt 25.000 beroende på vilken skinn osv.

Har du provat equipe, jeremy rudge, tolga och de sadlarna? Där brukar man ju kunna bestämma en del av utformningen själv, men ändå inte måttsy

För fyra år sedan specialbeställde jag en Jensen Amiral åt min kallblodstravare. Sadeln kostade mer än hästen, men jag har inte ångrat det en enda gång.
Förutom att sadeln är måttad efter hästen är den även måttad efter mej. Jag sitter kanonbra i sadeln, som var skön att rida i från allra första stund, och den är mycket bra för hästens rygg.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 097
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025