Spattröntgen

asterix_zaphir

Trådstartare
Har skrivit denna tråd under "Hästvård" men inte fått några svar så då provar jag här istället!!
Vid vilken ålder är det "lönt" att röntga en islandshäst.
Hur vanligt är det med unghästar ( runt 3 år) som har spatt?
Har själv en 3 åring nu som ev ska säljas, hennes mamma är 23 år och aldrig visat någon hälta och en pappa som blev (vad jag hört) 37 år.

Sv: Spattröntgen

Min kompis röntgade sin islandshäst i samband med att hon skulle börja rida in hästen. Dvs runt 5 år gammal. Har faktiskt ingen aning om hur vanligt det är med unghästar som utvecklat spatt. Men jag skulle om jag vore du, kolla läget med 3åringen, dvs röntga honom innan försäljning så att inte blir några komplikationer med försäljningen och eventuella tecken på spatt. Man ska alltid vara på den säkra sida :D det har jag lärt mig.

Har alltid hört att det är meningslöst att spattröntga unghästar.
Det kan inte vara motiverat att röntga en treåring som inte har varit riden och som inte har föräldrar med spatt.
Om köparen kräver det ändå brukar dom få betala röntgen själva.

Du har fått ett svar på hästvård som är korrekt, och det du kan ta stöd emot för så ligger det till.
Fö är det en hästvårdsfråga, och handlar inte om att tävla islandshäst. Det är ej heller tillåtet att dubbelposta trådar i olika forum.

Boj skrev:
Du har fått ett svar på hästvård som är korrekt, och det du kan ta stöd emot för så ligger det till.
Fö är det en hästvårdsfråga, och handlar inte om att tävla islandshäst. Det är ej heller tillåtet att dubbelposta trådar i olika forum.

OK, men ta bort denna tråd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar