Spattröntgen och eksem?

Mia_R

Trådstartare
Hur snart kan man se förändringar på en spattröntgen, dvs är det ngn vits att röntga en 5-åring? Jag har en kompis som är spekulant på en islänning och jag är på henne att hon bör röntga hästen trots att den "bara" är fem. Den har tydligen varit hos en beridare(?) mellan gångerna hon provridit och hon tyckte att när hon red den första gången så var den en väldigt glad och positiv häst, andra gången gjorde den det den skulle men utan större glädje.

Till saken hör även att den skulle fått eksem pga stress hos beridaren där den otrivdes, kan stress utlösa eksem så här års och har den väl fått eksem måste väl risken vara större att det återkommer som sommareksem mm? Nu ska det tydligen utredas vad den fått sitt eksem av, går det?

Jag anser personligen att man behöver inte köpa sig problem som en eksemhäst och att man absolut bör röntga pga stora problem med spatt hos rasen. Hon tycker säljaren verkar så ärlig så jag vet inte om hon kommer att lyda mitt råd. :crazy: Går det att hitta nånstans om föräldrarna och/eller syskon till hästen har spatt och/eller eksem, eller "måste" man tro på vad en säljare säger? :cool:

Sv: Spattröntgen och eksem?

Jag håller med dig om att man inte skall köpa sig till problem, och har hästen en gång haft eksem, så är ju risken stor att det blossar upp igen. Beträffande spattröntgen så är det ganska osannolikt att en så pass ung häst har spatt. Jag köpte själv en (oinriden) fyraåring för ett antal år sedan, och honom röntgade jag inte, men det är klart att det FINNS så unga hästar som får spatt, och vill man vara säker är det ju så klart bra att röntga.

Nej, det finns inget säkert sätt att ta reda på mammans och pappans spatt- och eksemstatus. Avelshingstar SKALL tas ur avel om de får spatt eller eksem (vilket också hänt), men det är ju åtminstone delvis upp till hingstägarens samvete att ta det steget.... Det går ju att "mörka" åtminstone eksem rätt bra genom att sköta om det ordentligt.

Förr sa man att röntgen inte var nödvändig på unga eller oridna hästar, efter en studie på island där andelen spatt förkom i lika stor grad på unga och oridna hästar som på de ridna. Så ja, jag skulle röntga utan att tveka.

Eksem är det väl kanske inte årstid för nu, kliar den sig? Om så är fallet kan det också handla om pälsätare.

Visst kan man hitta spatt på en ung häst, och har man möjlighet hade jag nog röntgat. Men bara för att det inte finns någon spatt nu betyder det ju inte att det inte finns spatt om ett halvår - tyvärr är man ju aldrig "på den säkra sidan" oavsett hur man gör.

Ang föräldrarna så går det ju att kolla på islanshästforumet om nån vet något om dessa.

Det finns mer än eksem ang kliandet. Löss, allergier av annat slag (kvalster mm mm), hudsjukdomar.

Angående eksem, så är ju islandshästarnas sommareksem, inte soleksem som hos många andra hästar, utan en typ av allergi mot insekter. det är ju därför som många importerade hästar får det men inte de svenskfödda. De svenskfödda blir vana vid våra svenska insekter redan från början till skillnad från de importerade.
Men som andra skrivit tidigare, hästen kan ju vara överkänslig mot andra saker?

Att hästen inte verkar glad och possitiv, behöver ju inte betyda att den är sjuk, den kanske har gått för hårt "bara"? Många hästar behöver ordentlig vila efter att man börjat rida in dem, för att smälta allt nytt. På Island (och på vissa ställen även i Sverige) så börjar man inridningen fram till en viss gräns, därefter får hästen total vila, på tex lösdrift, utan någon som helst ridning under ca 3-6 månader, bara få vara häst! För att sedan lugnt starta upp ridningen igen.

När det gäller spatt, så kräver många av försäkringsbolagen att man spattröntgar för att de ska försäkra, eller rättare sagt för att försäkringen ska gälla vid eventuell framtida spatt. SÅ jag rekomenderar absolut att hon ska röntga hästen.
Skulle hästen senare i livet få spattoch bli triangelmärkt, så får hon inte ut en krona av försäkringsbolaget. Klart att pengarna inte är allt, men varför tacka nej till något man kan ha rätt att få, även om man inte kan få sin lilla häst frisk för det? Man kanske den dagen om den skulle dyka upp, vill köpa en häst till som man kan rida om det skulle bli allvarligt.

vore jag din kompis skulle jag i alla fall röntga, och sedan ta ut en egen veterinär (inte säljarens) och göra en riktigt genomgång, en ordentlig besiktning av allt!

Jo, spatt förekommer visserligen i lika hög grad på unga oridna hästar som på LIKA UNGA ridna hästar, men sannolikheten att en häst har spatt ökar också med stigande ålder. Det är alltså betydligt sannolikare att en 10-årig islandshäst har spatt än att en 4-åring har det, oavsett om de är ridna eller ej.

Jo, spatt förekommer visserligen i lika hög grad på unga oridna hästar som på LIKA UNGA ridna hästar, men sannolikheten att en häst har spatt ökar också med stigande ålder. Det är alltså betydligt sannolikare att en 10-årig islandshäst har spatt än att en 4-åring har det, oavsett om de är ridna eller ej.

Hittar man en skicklig veterinär som kan tyda röntgen plåtarna rätt, så kan även denne se förutsättningar för spatt längre fram i hästens levnadstid. Jag vet att man anordna en kurs för veterinärer om detta, vad hela kursen bestod i känner jag inte till men just denna del med röntgen vet jag fanns med. Min veterinär gick den kursen.:love: :love: :love:

Tyvärr finns det flertalet svenskfödda islänningar som får problem med eksem och inte enbart importer, så för egen del skulle jag titta på en annan häst. Jag tror som du att han kan ha blivit lite hårt tagen och att det är därför han verkar lite off, men jag har ju inte sett honom själv. Synd eftersom jag vet att han inte står så långt bort, men jag har inte kunnat följa med när hon åkt och tittat på honom. :(

Jag kommer att fortsätta tjata om spattröntgen, finns kompetensen som Boj pratar om på Ultuna eller var bör man vända sig? :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka