Spatthäst på foder?

A

Arwent

Jag går rakt på sak.
Hade ni tagit hem en 18 årig häst på foder med spatt?
Alltså behandlad spatt sedan några år och ohalt vid vet.kontroll i maj i år.

Jag skogsrider mest men jag vill kunna rida ett enklare dressyrpass i veckan och kanske hoppa något hinder i skogen ibland. Kan en sån häst hålla för det?

Tacksam för era kloka åsiker!:)

Sv: Spatthäst på foder?

Nej är mitt svar men det betyder inte att den inte håller men JAG skulle inte ta en 18 årig som dessutom haft spatt ens för skogsridning. Skogsridning behöver inte vara mindre krävande en dressyr och hopp pass.

Håller med Cinora. Hade jag ägt en häst som får konstaterat spatt är det en sak, men jag hade inte köpt eller tagit på mig ansvar för spatthäst.

Har själv ägt en isis som fick spatt så jag vet vad det innebär, hon fungerade dock i 7 år efter hon fick det, men sen gick det vääääääääldigt fort när hon blev dålig igen o knappt kunde gå. Blev dock 25år gammal

Kan inte rekommendera en spatthäst

Kan inte annat än hålla med övriga. för hur löser ni det om spatten kommer tillbaka? Och jag skulle tro att spatten även har ökad risk att åter bli aktiv vid ett ryttarbyte och omställningen som blir där.

Det är mycket extra att tänka på med en spatthäst och ännu mer när det är någon annans spatthäst...

Jag hade inte vågat chansa, för det är en alldeles för stor chans att ta...

/Camilla

Jag har bestämt mig för att tacka nej till erbjudandet och letar nu vidare.

Tack för svar!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 877
Senast: Anonymisten
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Unhappy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 663
Senast: Blyger
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka