M

My Tonic

Hur gör ni med era spatthästar?
Behandling, lindring?

Hur använder ni era spatthästar? Lättare ridning, avel, sällskap?

Sv: Spatt

Hejsan!

har fått diagnos spatt på min isis... har behandlat med cortison och tuppkam i ca 9 månader....
Han blev för en vecka sedan opererad ed laser för att framkalla en hopläkning typ...

så änså länge rids han inte alls...men tanken är att han ska bli fullt ridbar igen om allt går som vi vill...:love:

För mig finns det inget alternativ till rid/tävlingshäst då det är det han är köpt till och det är vad jag vill göra. Blir han inte bra av detta kommer ja ta bort honom...

En islandshäst i vår hage hade spatt för många år sedan. Var på djursjukhus och fick det konstaterat.

Vi skulle ut och gå med honom varje dag i många månader. I samma veva så lät vi alla hästarna gå ute hela tiden för denna spatthäst skulle röra på sej hela tiden. Annars hade vi dom inne på nätterna.

Hästen blev bra och har varit bra sedan dess och det är många år sedan.
Så oroa dej inte, spatt går om.
Det sa veterinärerna på djursjukhuset.

Min pålle har spatt och vi är bara i skogen och busar. Vi är iaf skogsmullar, för hans ben håller inte för konstant träning, då finns det egentligen ingen anledning för mig att träna honom ens då och då. Vi tränar i skogen ibland, lite mjukgörande och så, men inte alls på samma sätt som i paddock eller manege. Min vet rekommenderade att jag skulle låta honom sträcka ut så mkt som möjligt när jag rider. Men det finns ju olika sorters spatt, så det beror väl på från häst till häst kan jag tänka.

Läste de andra inläggen och kan väl lägga till att spatt i vissa fall är kroniskt, om i min hästs fall. Hans kommer aldrig att försvinna!

Spatt ÄR kroniskt... Det försvinner aldrig någonsin om hästen väl fått det... tyvärr....

Vi hade våran till lättare ridning och hon fick också 2 st föl. Vi fick inte diagnosen förrän efter fölen kommit. Den här hästen gick det inget bra för så hon fick somna in för några år sen pg. spatten (lederna hade vuxit helt samman och hon hade 3 gradens hälta).

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 122
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Luktar gnagare?