M

Melisa ox

Nu får ni hjälpa mig. För 8 år sedan föddes en liten arabhingst hos mig. Vid 5 års ålder såldes han, vetbes. ua. Flickan som äger honom nu har jobbat fram honom mkt lugnt och sansat, han är på väg in att tävla i ponny-SM hoppning. Vi är så stolta, MEN fick besked igår att han har spatt på båda bakbenen. Snälla förklara för mig, är detta ngt som kommer eller har det alltid funnits, ärftligt????:( :(

Sv: Spatt???

Nu får ni hjälpa mig. För 8 år sedan föddes en liten arabhingst hos mig. Vid 5 års ålder såldes han, vetbes. ua. Flickan som äger honom nu har jobbat fram honom mkt lugnt och sansat, han är på väg in att tävla i ponny-SM hoppning. Vi är så stolta, MEN fick besked igår att han har spatt på båda bakbenen. Snälla förklara för mig, är detta ngt som kommer eller har det alltid funnits, ärftligt????:( :(

du glömde nämna att han ägdes av en annan tjej imellan detta som tokred honom.. och jag undrar om det kan vara detta som påverkar spattet eller om det låg "gömt" under hela tiden..

om det är så att han fick det av överansträngning kan man göra något åt det? kan man operera det eller något? vill ha honom hel och frisk som han var när vi sålde honom till tjejen "mittimellan köpen":(

På islandshästar har vi ju mycket spatt, kanske du kan få mer svar om du söker där...
Som jag förstått det kan det vara ärftligt, men också verkar det kunna uppkomma av för kraftig träning...
Min kompis valack på 128cm är inriden och sedan ägd och riden i 18 år av en man på 190cm :crazy: Valacken har spatt, som vet. bedömde hade utvecklats och varit aktiv i 10-årsåldern vill jag minnas.
En bekant lämnade en ganska ung och otränad häst på träning hos en känd tränare. Visade sig att hästen tränades väldigt hårt där och de tog hem henne. Blev halt - spatt... :(

Så risken är väl att den ridits för hårt... :(

Med risk för att bli anklagad för trådnappning;): har hört att spatt kan uppkomma p.g.a. för kraftigt bete till unghästen. Någon som har hört det? Kan det stämma?:confused:

har hört att spatt kan uppkomma p.g.a. för kraftigt bete till unghästen. Någon som har hört det? Kan det stämma?:confused:

han hade inte så kraftigt bete fram tills att jag sålde honom (jag är uppfödaren) och hon som köpte honom av mig gav honom knappt någon mat alls... inte mer än nödvändigt om man säger så.. nuvarande tjejen (stackarn).. men det tåls att tänka på ändå.. vissa hästar klarar av bete mkt sämre än andra...

har haft mer än två hästar som fått spatt och den ena tränades hårt och den andra reds bara lätt och de utvecklade spatt ungefär i åttaårsåldern båda två det kan nog vara både arv och miljö.Har haft bekanta som har haft promenad och tävlingshästar som fått spatt och olika raser har det varit så det är svårt att säga men det är vanligt att det dyker upp i 8-9årsåldern.

Jag är inte så kunnig vad det gäller spatt. Men jag vill bara berätta om mina kompisar (syskon)som äger en häst tillsammans. Deras häst fick diagnosen spatt i början på sommaren. Veterinären kunde inte döma ut honom efter så kort tids hälta och bad dem låta honom vila. I aug när de kom tillbaka gjordes hela undersökningen om och hästen friskförklarades! Så var det med det! Snacka om chockade dem var, två gånger!

Vet inte hur det är med andra raser, men på islandshästar är det ju som nämnts tidigare, mycket vanligt. Har själv lite erfarenhet av spatt. Min ena som jag rider mest har spatt på båda bak enligt röntgen maj-02. Aldrig varit halt! Min dotters häst hade spatt i vänter bak också i maj-02. Hon hade heller aldrig varit halt. (Röntgen gjordes för jag skulle besiktiga för ev köp, och jag vet att man inte ska köpa häst när de visar spatt:angel: ) Tills i somras. Hon blev halt i höger bak. Röntgen, gammal spatt i nedre leden och påbörjad i mellersta leden + lös benbit framför leden.:cry: Hon fick boxvila med smärtlindring ett tag. Sedan kort och lugn utevistelse som succesivt utökades. Nu är hon nog helt smärtfri. Galopperar och travar i hagen utan för mig synliga problem. Ska visa henne för vet i november igen. Jag håller tummarna att hon ska bli ridbar igen.

Har en arabvalack på 6 år som diagnostiserades med spatt i båda bak för snart ett år sen. Han hade knappt arbetats mer än med promenader fram tills han var 4 år. Där pratar man om ärftligheten, en halvbror utvecklad oxå spatt i fyra års åldern, vilket är väldigt tidigt. Har frågat och forskat runt lite, å jag vet att iallafall en hingst nämns som möjlig bärare av spattanlag. Det är dock inget som är bevisat, utan snarare något man tror, eftersom han funnits med i flera spatthästars stamtavla. Man pratar om benställningen. Min pålle är lite kohasig, vilket oxå sägs öka risken för spatt, då det blir en sämre belastning av haslederna?!

Min behandlades med kortison inj x2, mkt promenader och skrittmotion. Nu har han varit igång i ett halvår och rids som vanligt, bortsett från att jag är mkt noga med uppvärmning och framskrittning. Han visar inget alls numera!

Jag är inte så kunnig vad det gäller spatt. Men jag vill bara berätta om mina kompisar (syskon)som äger en häst tillsammans. Deras häst fick diagnosen spatt i början på sommaren. Veterinären kunde inte döma ut honom efter så kort tids hälta och bad dem låta honom vila. I aug när de kom tillbaka gjordes hela undersökningen om och hästen friskförklarades! Så var det med det! Snacka om chockade dem var, två gånger!

det låter jue helt underbart... nu fick jag ett glädje skutt och ett litet hopp tändes... tack

Det där med att spatt skulle försvinna har vi hört om förut...
Förklaringen vi fick då var att det nog inte var spatt som diagnosticerades till att börja med. Spatt försvinner inte tyvärr.
Däremot är det iaf många islandshästar som blir ohalta tillslut eller som aldrig haltar alls.

Det där med benställningen fick jag höra om av en hovis nyligt. Han kikade på min islänning och berömde storligen hans benställning bak och menade att med den benställningen är det inte stor risk att han får spatt! :banana: Och benställning lär väl vara ärftligt i någon mån...

Vad jag vet är det inte mycket att göra förutom att låta hästen vila, man kan ev ge MSM, det ska visst vara bra för lederna... och sedan är det bara att vänta..
Jag ger MSM till min valack i förebyggande syfte då han nu är i riskåldern...

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 650
Senast: Askur
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·
A
Hästvård Min vallack är sv hb, född 91. Den grova typen. Sjukdomshistorik: Ledinflammationer 2001, de flyttade runt i hov- och kotleder samt ett...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: acke
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar