Linduzz

Trådstartare
Vet inte om denna tråd skall ligga här men men så kand vet vara:)

Såhär e det iallafall, i fredags åkte vi till vetrinären med min pojkväns systers islandshäst pga hälta, och hon visade hälta på höger bak å höger fram vi röngtade henne och det visadesig att hon hade fått spatt bak vänster benet är utläkt (soom vet sa) och höger benet är inte utläkt än hon hade även kotledsinflamaton bak. så nu har hon åkt på boxvila tre dar få gå ut imorgon i liten hage, och ledas i tjugo min per dag. Om benet inte läks ut då blir väl hästar oftast utdömda? eller har jag fått detta helt om bakfoten:confused: Men om benet läks ut kom,mer hon då kunnas tävlas i lättare klasser eller vad kan man göra? Tack för svar!

Sv: Spatt?

Egentligen får hästen inte några större begränsningar när väl smärtan har avtagit, däremot vill jag påminna om att spatt ändå är en kronisk inflammation vilket gör att det andra benet ingalunda har läkt ut men väl i vilande läge.

Spatt är som oftast dubbelsidig, vilket innebär att har hästen fått åkomman i ett ben kan man i stort sett räkna med att den även kommer på andra bakbenet. Det har denna pålle visat, och antagligen smet den första benet obemärkt förbi och en kompensation i det andra har uppstått vilket gjorde att spatten även visade sig där.

Orsaken till att man ibland avlivar hästar med spatt, beror på att inflammationen inte vill avta. Det är den som förorsakar hästen smärta genom att glidleden bryts ned antingen sakta eller väldigt hastigt. Om det sker hastigt tyder det på en aggressiv inflammation, och dessa kan ibland vara svåra att stoppa upp och då ses åkomman som obotbar.

När väl spatten hamnat i ett vilande läge, mår hästen bäst av att vara i rörelse så mycket som möjligt. Helst skall man inte vila en häst med spatt, det kan ge ökad symtom igen genom stelhet och även en viss oren gång. Men den skall tränas upp efter sina egna premisser, och sen hållas där.

Alltså när väl spatten lugnat sig, har hästen de begränsningar som människan ger den.

Att man kallar spatten för "utläkt" betyder ju inte "botad och frisk" det betyder att leden då är helt förbroskad, eftersom det är detta som händer. Det bildas brosk och glidleden mister sin funktion.
Min vän tog bort sin häst eftersom vi inte ville proppa honom full m smärtstillande. Ett ben var drabbat (ej helt utläkt) och han hade ont. När sedan det benet skulle bli "bättre" så väntades andra benet också drabbas = ännu mer smärtstillande.
Men som sagt, en häst m spatt ska röra sig-blir annars väldigt stel.
Skritta fram länge så att hästen blir varm och sedan kommer ni märka var gränserna går för vad den klarar av. Den kommer inte hålla för tävling/träning skulle jag tippa. Då blir de halta igen.

Den kommer inte hålla för tävling/träning skulle jag tippa. Då blir de halta igen.

Här som sagt är det människan som satt begränsningen, man bör istället titta på individen och hur stora besvär hästen har eller har haft. Träningen måste vara upplagd så att hästen kommer igång sakat men säkert, och därefter se till så att upparbetad muskelmassa ej försvinner igen.

Nu känner jag faktiskt till flera hästar med spatt, de är i allra högsta grad i tävlingskick/kondition på olika nivåer. Flera av dem faktiskt på hög nivå, och i olika dicipliner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 990
Senast: Ray
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 348
Senast: Madick
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 105
Senast: Catrool
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar