• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fornarina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 231
F

fornarina

Hejsan!

Har läst runt på olika trådar om spatt men har lite frågor som jag inte riktigt fått svar på och hoppas att någon kanske kan ge mig svar. :)

så kallad Utläkt spatt trodde jag var när glidlederna i hasen helt hade växt ihop och inflammationen då inte var aktiv längre. Men läste någonstans att även om glidlederna växt ihop kan inflammationen blossa upp och bli aktiv igen(=hästen får ont) . Men hur fungerar det egentligen !? vad är det som förbroskas då ? för det är väl det som händer under den tiden inflammationen är aktiv, att lederna mellan glidlederna förbroskas?. och om det redan har gjort det så varför kan inflammationen bli aktiv igen ? och vad är det som gör ont då eftersom lederna redan är ihop?

Har förstått att även spatt som inte är ihop växt men har lagt sig i "vila" även kallas utläkt spatt !? Men är det inte så att det är när ben möter ben efter lederna förbroskas som hästen känner smärta!? hur kan den smärtan försvinna bara för att inflammationen stannar av !? brosket sen innan finns väl kvar?

Har ju förstått att det går att ha en häst med spatt i "vila" som fungerar hur bra som helst, vilket ju är jätte bra! Men som sagt får det inte riktigt att gå ihop i min hjärna. Hoppas att jag inte skrev alltför förvirrande och är jätte tacksam för svar.

Mvh Sara

Sv: Spatt !?

Är ingen expert på spatt men det finns ju flera glidleder i hasen (3st väl?) Jag har då alltid trott att en utläkt spatt är när en av glidlederna har "växt ihop". Hästen kan då utveckla spatt igen i de andra glidlederna. När alla glidleder har utvecklat spatt är det mer eller mindre "kört". Har bara någon av glidlederna växt samman kan hästen fungera mer eller mindre som normalt och har ingen smärta.

En vilande spatt tror jag är när inflammationen har avstannat och glidleden inte är helt förbenad - vilket innebär att den kan blossa upp igen..

En reflektion jag gjort är att många hästar med utläkt spatt får ryggproblem som följd - och måste ridas väldigt omsorgsfullt i rätt form för att inte bli dåliga.

Sv: Spatt !?

Tillägg till Cha9:s inlägg.

De två nedre glidlederna i hasen klarar sig hästen utan, dvs hästen kan fungera även om de förbenats. Den övre glidleden däremot, där är det dålig prognos på spatt, just för att en förbening där oftast är hältutlösande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Det har visat sig att min sjuåriga valack har spatt. Den är ganska långt gången så den mittersta leden har börjat växa ihop en del...
Svar
1
· Visningar
771
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 345
Senast: lizzie
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 839
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka