Limelight

Trådstartare
Hej på er :)

Jag köpte mig en häst här för ett par månader sedan som har lindrigt spatt berättade förra ägaren.
Tänkte höra med er vad det är exakt och hur man ska sköta om sin häst på bästa sätt för att han inte ska ha ont. Han verkar inte ha direkt jätteont utav det, men får han stå i hagen många dagar så verkar det som han blir stel.
Jag har börjat använt Vulcan skydd på honom om nätterna så blodflödet ska öka, fick för mig att det kunde vara bra.

Finns det någon riktigt bra sida som man kan få bra information om spatt?.

Är det någon av er som har spatt häst, vad gör ni för att hästen ska må så bra som möjligt?

Sv: Spatt

Det finns ingen lindrig spatt, det finns bara spatt. Och det är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, spatt läker inte ut men kan hamna i ett vilande läge. Det lynniga med spatt är att den kan blossa upp precis när som helst utan förvarning, eller så gör det inte det. En häst med spatt ska hålla i rörelse, lång ute gång och daglig motion är det bästa för en häst med spatt. Visst kan du sätta på skydd etc, men det är fortfarande sekundära åtgärder och grund skötsel är som sagt lång utevistelse kanske to m lösdrift samt daglig motion.

Vi fick diagnosen spatt på en av våra hästar för många år sedan.
Var och röntgade honom och veterinären sa att han skulle vara i rörelse.
Skulle skrittas varje dag en halvtimma.
På den tiden hade vi hästarna inne på natten men eftersom spatthästen inte skulle stå stilla så började vi ha allehopa på lösdrift.
Var på återbesök sedan och röntgen visade ok.
Den hästen är 26 år nu och har varit bra sedan dess.
Men jag har hört att spatten kan ligga latent, dvs. dyka upp när som helst igen. Jag vet inte om det stämmer?

Det finns ingen lindrig spatt, det finns bara spatt. Och det är en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta, spatt läker inte ut men kan hamna i ett vilande läge. Det lynniga med spatt är att den kan blossa upp precis när som helst utan förvarning, eller så gör det inte det. En häst med spatt ska hålla i rörelse, lång ute gång och daglig motion är det bästa för en häst med spatt. Visst kan du sätta på skydd etc, men det är fortfarande sekundära åtgärder och grund skötsel är som sagt lång utevistelse kanske to m lösdrift samt daglig motion.
Kan lägga till att de bör ha längre uppvärmningstid vid ridning än friska hästar. Vi har haft spatthästar som funkat jättebra länge (en blev 24 och en blev 22, funkade bra att rida och tävla, dock inte jättehöga klasser), men man får ju förstås passa lite på dem.

Ajdå det lät inget bra alls, trodde det fanns mindre och mer spatt. jag har aldrig vart i kontakt med spatthästar förrut förrens nu så jag är helt ny inom detta och håller på för fullt att lär mig allting om det.

Hästen går ute så länge som möjligt, ut runt 07-07.30 och in mellan 22.00-0.00 tiden. Jag har haft hästen ca 3mån nu, har bara gått ut och gått med honom i grimskaft. Ska till och börja rida honom nu snart.

Men daglig motion, menas det med att bara gå som jag gör eller måste man "träna" honom i ridningen med trav och galopp också ?.

Hur är det med att longera en spatthäst?, sliter dte ännu mer än vad det normalt gör?

Vi fick diagnosen spatt på en av våra hästar för många år sedan.
Var och röntgade honom och veterinären sa att han skulle vara i rörelse.
Skulle skrittas varje dag en halvtimma.
På den tiden hade vi hästarna inne på natten men eftersom spatthästen inte skulle stå stilla så började vi ha allehopa på lösdrift.
Var på återbesök sedan och röntgen visade ok.
Den hästen är 26 år nu och har varit bra sedan dess.
Men jag har hört att spatten kan ligga latent, dvs. dyka upp när som helst igen. Jag vet inte om det stämmer?

Känns skönt att höra att det finns hästar som kan leva länge fast de har spatt.
Verkar vara en ganska olustigt fel som bara kan ploppa upp sådär bara..

Kan lägga till att de bör ha längre uppvärmningstid vid ridning än friska hästar. Vi har haft spatthästar som funkat jättebra länge (en blev 24 och en blev 22, funkade bra att rida och tävla, dock inte jättehöga klasser), men man får ju förstås passa lite på dem.

Är längre uppvärmningstid runt 30min? eller hur red ni era hästar?

Ja alltså det kan börja i liten omfattning, avstanna för att sen braka loss och bli ordentligt på flera nivåer. Med det är inget sagt att din häst kommer att drabbas av det, men man bör vara medveten om att risken alltid förekommer när hästen väl har fått denna diagnos. Även en förbening i hasen kan komma att drabbas av en ny nedbrytning om åkomman blir aktiv igen, så bara för att en sådan har skett innebär inga garantier för att åkomman ska hålla sig borta.

Är längre uppvärmningstid runt 30min? eller hur red ni era hästar?
ja, det viktigaste tror jag är att hästen får bli ordentligt varm innan man börjar kräva samling osv. Vi skrittade ganska länge på lång tygel med ordentlig framåtbjudning, sedan travade vi lång och låg i säkert 10 minuter, därefter började vi jobba dem försiktigt. Så totalt 30 min kan nog stämma. Det är nog individuellt hur snabbt de "oljar upp sig", men det känner du nog själv när du sitter på.

Usch vad nervös jag blev nu. Hoppas verkligen inte min häst kommer få stora besvär av spatten.

Har de ont utav spatten ?

Man brukar rekommendera att inte longera spatthästar. Men det tror jag att du märker själv på din häst om han klarar det.

Annars är det lång uppvärmning som gäller som någon sagt. Och regelbunden ridning. Jag har också försökt leta mig till all info om spatt och det verkar som om många hästar kan ha ett drägligt liv trots spattdiagnos.

Naturligtvis måste man vara lyhörd för hästen och ofta kan nog känslighet för hårda stumma underlag finnas. Det är min erfarenhet. I perioder när underlaget är hårt och påfruset brukar jag ge djävulsklo som är smärtlindrande.

Jag har longerat honom efter att vi vart ute och gått i 20min och han verkar inte ha några problem alls med longeringen, han vägrar skritta när man longerar utan ska springa och hoppa som en tok, alltså busig. Galopp på stor volt fixar han inte, men det tror jag mer på att han är otränad än spatten.

Känner mig panikslagen över att jag måste igång och motionera honom, har haft honom ca 3mån och det har vart en dålig start med dundersjukdomar för min del och han har vägrat komma i hagen, men nu har jag börjat gått och gått med han i grimskaft så ridningen kommer dem med :).

Men räcker det att bara gå med han i grimskaft som motion ?

Det klart det räcker om du går med honom i grimskaft. Du kan ju gå 30 km till exempel. Det borde räcka alla gånger. Bara 30 min under 5 km räcker dock förmodligen inte. Det viktiga är ju att hästen inte har ont just nu. Då kan du bygga upp konditionen på hästen för att träna den vidare. Har den ont är det ju mycket svårare...

det finns vissa spatt hästar som fungerar jättebra och är hur trevliga som helst att rida och blir gamla och glada så förhoppningsvis blir din också så...

Å helskotta ska jag gå 30km = 3mil om dagen kommer jag typ inte ha tid med något annat än att gå med han...

Lösdrift och mycket motion är nog de bästa tipsen. Har aldrig hört om en häst med spatt som inte ska röra sig. Min pålle har spatt sedan fölsben, och är idag 18 år och fungerar fortfarande. Vi rider dock mest i skogen, hoppar ibland och någon enstaka gång är vi i paddock. Detta mest för att vi tycker det är så trist i paddock ^^

Hej på er :)

Jag köpte mig en häst här för ett par månader sedan som har lindrigt spatt berättade förra ägaren.
Tänkte höra med er vad det är exakt och hur man ska sköta om sin häst på bästa sätt för att han inte ska ha ont. Han verkar inte ha direkt jätteont utav det, men får han stå i hagen många dagar så verkar det som han blir stel.
Jag har börjat använt Vulcan skydd på honom om nätterna så blodflödet ska öka, fick för mig att det kunde vara bra.

Finns det någon riktigt bra sida som man kan få bra information om spatt?.

Är det någon av er som har spatt häst, vad gör ni för att hästen ska må så bra som möjligt?

Spatt är en inflammation i hasleden. Det finns tre glidleder där och min häst har i mellarsta glidleden spatt. När spatten syns på röntgenplåt har det börjar bli förändringar, förbening av leden. Spatt är alltså en kronisk sjukdom, men man kan häva det akuta läget, inflammationen i leden, genom att spruta leden på klinik. Då brukar man säga att spatten läkt ut när inflammationen är hävd och leden förbenats. En häst som har spatt i en av glidlederna, får lätt få det i de andra med.

En häst med spatt är alltså en häst med artros - inflammerade leder. Precis som människor kan få. Då är man stel och behöver röra på sig - om det inte gör för ont. Spatt leder gärna till andra problem, när hästen försöker avlasta den ömma och stela leden. Min häst har värst spatt i höger has och får därmed lätt smärta, och även inflammation, av ländmuskeln på höger sida, samt underhalsen diagonalt på vänster sida. Därför har han även blivit sprutad i hals och länd, för att kunna häva inflammationen av hans spatt och inflammation i musklerna.

Hoppas din häst inte har några reservationer i vetförsäkringen när det gäller spatten, så att du slipper stå för alla kostnader själv om din häst behöver klinikbesök i framtiden.

Var uppmärksam hur hästens muskler mår. Kläm på hästars länd och hals som du vet är helt friska och jämför med hur din egen häst reagerar. Man kan klämma ihop ländmuskulaturen genom att ta en hand på korset och en runt höftknölen och klämma ihop. En frisk häst reagerar överhuvudtaget inte på detta. Din häst bör inte ha några starka reaktioner på det, då bör du besöka klinik.

Hälsning Maja

Jag tycker inte du ska longera. Det ger stor belastning på benen som jag inte tror han är redo för. Att han inte vill skritta kan också betyda att det är för jobbigt, han försöker springa ifrån problemet sas. Håll dig till raka spår. Du kan tömköra. Då ser man mycket hur de rör sig också.
Lösdrift hjälper till så du inte behöver gå lika mycket med honom. Lycka till!

Jag tycker inte du ska longera. Det ger stor belastning på benen som jag inte tror han är redo för. Att han inte vill skritta kan också betyda att det är för jobbigt, han försöker springa ifrån problemet sas. Håll dig till raka spår. Du kan tömköra. Då ser man mycket hur de rör sig också.
Lösdrift hjälper till så du inte behöver gå lika mycket med honom. Lycka till!

Jag tömkör honom 3dgr i veckan och 3dgr går jag med honom. Ska göra så med han tills han känner sig säker med mig innan jag rider han så det inte blir några konstigheter i ridningen. Som sagt har jag ägt honom kort tid och känner han inte helt, och han är väldigt osäker på allting speciellt nya människor.

Lösdrift har jag ingen möjlighet att ha honom i då jag inte har ngt vindskydd och kan inte bygga ngt nu vintertid utan det kanske går att fixa till nästa vinter, men inte nu. Däremot går han ut tidigt och in jättesent så jag gör det jag kan med hans utevistelse.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar