Sv: Spatt

Spatt är en inflammation i hasleden. Det finns tre glidleder där och min häst har i mellarsta glidleden spatt. När spatten syns på röntgenplåt har det börjar bli förändringar, förbening av leden. Spatt är alltså en kronisk sjukdom, men man kan häva det akuta läget, inflammationen i leden, genom att spruta leden på klinik. Då brukar man säga att spatten läkt ut när inflammationen är hävd och leden förbenats. En häst som har spatt i en av glidlederna, får lätt få det i de andra med.

En häst med spatt är alltså en häst med artros - inflammerade leder. Precis som människor kan få. Då är man stel och behöver röra på sig - om det inte gör för ont. Spatt leder gärna till andra problem, när hästen försöker avlasta den ömma och stela leden. Min häst har värst spatt i höger has och får därmed lätt smärta, och även inflammation, av ländmuskeln på höger sida, samt underhalsen diagonalt på vänster sida. Därför har han även blivit sprutad i hals och länd, för att kunna häva inflammationen av hans spatt och inflammation i musklerna.

Hoppas din häst inte har några reservationer i vetförsäkringen när det gäller spatten, så att du slipper stå för alla kostnader själv om din häst behöver klinikbesök i framtiden.

Var uppmärksam hur hästens muskler mår. Kläm på hästars länd och hals som du vet är helt friska och jämför med hur din egen häst reagerar. Man kan klämma ihop ländmuskulaturen genom att ta en hand på korset och en runt höftknölen och klämma ihop. En frisk häst reagerar överhuvudtaget inte på detta. Din häst bör inte ha några starka reaktioner på det, då bör du besöka klinik.

Hälsning Maja

Tack för tipset om hur man kan klämma på han för att se hur han reagerar. Vet i dags läget att han är ganska stel i halsen, men jag ska ta ut equiterapeuft så snart de har tid så de får klämma igenom han.

Pratat med gamla ägaren igår och personen berättade att han fick det för 2år sedan utav travet och har tydligen blivit opererad för det, men det hjälpte inte. Han har det i båda haserna säger förra ägaren.

Tack för jättebra förklaring !!

Sv: Spatt

Spatt är som i regel dubbelsidig, även om det bara startar i ett ben så brukar det i allmänhet sluta med att bägge är drabbade.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar