spatt vanligt på quarter???

Sv: spatt vanligt på quarter???

TS: beklagar verkligen att du var tvungen att ta bort din häst :(
Jag håller med wrangler om att det vore intressant att höra mer om stammen. Kan dock förstå om du inte känner så.

Det var ej heller någon pekpinne riktat till dig, utan det jag skrev är i största allmänhet och med förhoppning att så många som möjligt läser och förstår. Att få en häst med diagnosen spatt är väldigt sorgligt, att använda ett sto i aveln med risk för att defekten går vidare till avkomman som sen hamnar hos någon ny ägare som får känna samma sorg är inte kul för den. Sedan om man har den vansinniga oturen så blossar en aggressiv spatt upp i slutskedet av en dräktighet, så kan man i sämsta fall även mista fölet pga en akut avlivning.

Det var ej heller någon pekpinne riktat till dig, utan det jag skrev är i största allmänhet och med förhoppning att så många som möjligt läser och förstår. Att få en häst med diagnosen spatt är väldigt sorgligt, att använda ett sto i aveln med risk för att defekten går vidare till avkomman som sen hamnar hos någon ny ägare som får känna samma sorg är inte kul för den. Sedan om man har den vansinniga oturen så blossar en aggressiv spatt upp i slutskedet av en dräktighet, så kan man i sämsta fall även mista fölet pga en akut avlivning.

Vill har HANDVISNING MATERIAL där det är bekräfted att Spätt är en ärvslig sjukdom.
Az

Gå in på SLU och läs, dessutom finns åkomman med i avels defektlistan vilket talar sitt tydliga språk. Åkomman är inte tillagd godtycklig, bara för att något tyckte det.;)

Tack!
Ska kolla upp det.
Har funderet länge om spätt var arvlig.
Självklärt man avla inte på arvlig defecter.
We are of 1 mind.
Az.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
672
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka