Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
den här hästen har inte gjort någonting mer än varit ute i hagen hela dagarna,ingen träning alls, har någon erfarenhet av unga hästar som har spatt om de funkat som rid hästar sen?? enl . vissa är det ingen idé att ens rida in henne ..
:vissla: självklart menar jag tvärtom
större muskelpaket BAK,,,
*rumpmuskler*
Enligt vår vet så var det tack vare musklerna bak som det tog såpass lång tid för oss att upptäcka spatten...
Det var först när vi kom till en tävlingsplats med uschligt och på tok för djupt underlag som det började märkas.
Inte nödvändigtvis så behöver din häst ha haft sin spatt länge, om jag förstår dig rätt så upptäcktes spatten vid ca 15 års ålder. Raser som har predisposition för spatt, drabbas väldigt ofta av åkomman i just åldern 15-17 år och framåt.
Däremot skulle jag undvika att avla på en häst med spatt, eftersom det finns flera orsaker till att åkomman bryter ut vilket bl a ligger i dålig avel samt även genetiskt.
vet, sa att det var ärftligt , det var utläkt spatt i mellersta glidlederna, och lite i den övre, känns rätt hopplöst, men hon är ohalt ,men är svullen vid haserna på båda bak så jag är lite orollig att det börjar igen.
Finns ingen utläkt spatt utan den är inaktiv. När, om, hur eller hur mkt spatten blir aktiv igen finns det ingen som kan sia om tyvärr.