spatt vanligt på quarter???

Sv: spatt vanligt på quarter???

den här hästen har inte gjort någonting mer än varit ute i hagen hela dagarna,ingen träning alls, har någon erfarenhet av unga hästar som har spatt om de funkat som rid hästar sen?? enl . vissa är det ingen idé att ens rida in henne ..

den här hästen har inte gjort någonting mer än varit ute i hagen hela dagarna,ingen träning alls, har någon erfarenhet av unga hästar som har spatt om de funkat som rid hästar sen?? enl . vissa är det ingen idé att ens rida in henne ..

Alltså spatt är ju en inflammation, en sådan uppstår när ett område är överansträngt av olika orsaker. Med tiden kommer kraven att hästen ska bära mer och mer tyngd/vikt på bakbenen, det är då det kommer att bli kritiskt. Ett område som redan påvisat sig bli överansträngd utan arbete, har stor risk att bli det när kraven på ansträngning kommer. Märk väl att spatt är kronisk, en gång spatt alltid spatt dessvärre. Läker ut gör den ju inte i den bemärkelsen, vad som sker är att åkomman hamnar i ett vilande läge som tyvärr kan blossa upp igen när som helst.

Jag vet i alla fall två quarterhästar och en quarterkorsning som har / har haft spatt....

Den ena quartern var 2-2,5 år när det upptäcktes och den avlivades efter ett par månader då det inte fungerade alls och blev värre. Men det är typ 5-6 år sedan minst

Min tant har spatt, men det är sk arbetsspatt som endast sitter i höger has.
Hon fick diagnosen för ca 4,5 år sedan, men eftersom hon nu är 20 år gammal så har det inte haft så stor inverkan på hennes användbarhet.
Det märktes väl av en aning i slutet på hennes dräktighet 2009.

:vissla: självklart menar jag tvärtom :D

större muskelpaket BAK,,,

*rumpmuskler*

Enligt vår vet så var det tack vare musklerna bak som det tog såpass lång tid för oss att upptäcka spatten...
Det var först när vi kom till en tävlingsplats med uschligt och på tok för djupt underlag som det började märkas.

Enligt vår vet så var det tack vare musklerna bak som det tog såpass lång tid för oss att upptäcka spatten...
Det var först när vi kom till en tävlingsplats med uschligt och på tok för djupt underlag som det började märkas.

jaha, shit! ja, ännu ett bevis på att det finns lika många diagnoser och problemlösningar som veterinärer ;)

Inte nödvändigtvis så behöver din häst ha haft sin spatt länge, om jag förstår dig rätt så upptäcktes spatten vid ca 15 års ålder. Raser som har predisposition för spatt, drabbas väldigt ofta av åkomman i just åldern 15-17 år och framåt.
Däremot skulle jag undvika att avla på en häst med spatt, eftersom det finns flera orsaker till att åkomman bryter ut vilket bl a ligger i dålig avel samt även genetiskt.

Har själv en quarter med spatt. Vanligt och vanligt - det är en belstnings, tillväxt skada kan också vara ärflig. Jag har behandlat min i hasorna var 6:e månad men det är lite pyssel att hålla honom OK. Rörligheten i hasleden blir begränsad och de har bra och dåliga dagar. Tillsammans med rätt träning och en kanon veterinär så har han faktiskt fungerat som tävlingshäst men nu har vi triangelmärkt honom. Jag rekommenderar inte att försöka göra ngt vettigt av en spatthäst, det blir sekondära belastningsskador på frambenen i regel. Och det är inget att avla på om det är genetiskt, eller utfodringsfel - vuxit för fort.

känns inte som om hon vuxit för fort, ser ut som unghästar brukar. nu har hon svullnat i båda bak på utsidan av hasen och i ena bakbenet ner mot kotan. kan inte se att hon haltar.. väntar samtal från vetrinären.

Inte nödvändigtvis så behöver din häst ha haft sin spatt länge, om jag förstår dig rätt så upptäcktes spatten vid ca 15 års ålder. Raser som har predisposition för spatt, drabbas väldigt ofta av åkomman i just åldern 15-17 år och framåt.
Däremot skulle jag undvika att avla på en häst med spatt, eftersom det finns flera orsaker till att åkomman bryter ut vilket bl a ligger i dålig avel samt även genetiskt.

Med länge menade vår vet ca 3-4 månader.

vet, sa att det var ärftligt , det var utläkt spatt i mellersta glidlederna, och lite i den övre, känns rätt hopplöst, men hon är ohalt ,men är svullen vid haserna på båda bak så jag är lite orollig att det börjar igen.

Vad sa vet om prognosen? Tror inte heller att spatt är något spec för quarter. Umgåtts en hel del med westernfolk och aldrig hört om det på varken paint el quarter. Men ärfligt är det och kan ju finnas inom alla raser vad jag förstått. Är spatten utläkt så är den och ändras inte mer men frågan är ju hur hästens leder på sikt klarar den belastningen som stelheten ger.
Jag köpte en c-ponny (4 år) från min gamla ridskola billigt som sällskap, eftersom han var halt till o från och de ville inte utreda. Efter något år började jag rida honom då min ridhäst blev konvalescent. Efter ytterligare något år hade han markerat något till och från och vi röntgade. Utläkt spatt i båda haslederna blev diagnosen. Efter ytterligare ett år sålde vi honom som familjeponny med vet info såklart. Det är nu 12:) år sedan. Familjen har 7 barn och vår gamle vän går fortfarande som barnponny och rids/körs och tävlar lättare klasser och mår hur bra som helst vid 16 års ålder, så det kan gå vägen ändå! Men det finns naturligtvis de som inte håller för arbete också tyvärr.
Jag håller tummarna att det går vägen för din vän iaf!

Finns ingen utläkt spatt utan den är inaktiv. När, om, hur eller hur mkt spatten blir aktiv igen finns det ingen som kan sia om tyvärr.

Finns ingen utläkt spatt utan den är inaktiv. När, om, hur eller hur mkt spatten blir aktiv igen finns det ingen som kan sia om tyvärr.

Är ju ingen veterinär så det vet jag inte men det var det beskedet vi fick på kliniken där vi också fick info om att den stelheten han nu fått inte skulle förändras mer och att det fanns möjlighet att han skulle fungera som ridponny ändå, om vi hade tur- och det hade vi uppenbarligen för han har inte visat några tecken på hälta sedan utredningen eg. Jag tolkade veterinären som att ev problem skulle uppstå om andra leder tog skada genom att kompensera spattens resultat i leden. Nå, det finns en "spattig häst":laugh: som fått ett bra liv iaf!

vet. sa att det var ca 50 procents chans, riktigt vad hon menade vet jag inte ,var ganska chockad vid tillfället.. ska tillbaka till vet. imorgon,då hon har svullnat i haserna o ner i benen,,har hört att hennes pappa inte var OK i sina ben,men det vet jag inte säkert bara info jag fått.

för onfo.
hästen är i dag avlivad då det visade sig att den även hade pålagringar i sina fram knän carpus.
vid sista vet .besöket markerade den på 3 ben. .ingen bra prognos på en häst som inte fyllt 3år

Gud vad tråkigt, beklagar. :cry:

Jag skulle vara intresserad av att veta stammen på hästen.

I övrigt är inte spatt vanligare hos qh/ph än andra raser. Enligt skadehistoriken på mitt försäkringsbolag handlar problemen hos dessa raser oftast om förslitningsskador, där spatt förvisso kan inräknas om den beror på träning. Det är mycket importer, eller hästar som utsatts för hård felaktig och/eller för tidig träning.

Om jag personligen skulle säga något som jag upplever som ett något rasspecificerat problem hos quarter skulle jag nämna hovarna. Genom åren har många glömt bort hovarna i aveln och tyvärr är det fortfarande många som inte tänker på det, men å andra sidan finns det många quarters med kanonhovar så problemet torde kunna tillrättaläggas ganska "enkelt"

Obs, Det är min personliga åsikt och erfarenhet.

Sedan ska tilläggas att det givetvis finns linjer som är predisponerade för olika problem inom quarter, som det finns inom alla raser. Finns säkert linjer med mer spatt än andra. Därför är det så intressant att få veta blodslinjer och historia bakom hästar som din, i syfte att lära mer!

Vad trist.

Jag började läsa tråden och skulle precis berätta om min häst som fick spatt som 3-åring (1995) den "läkte ut" och hästen gick senare 1.30 hoppning.Blev sedan såld (2000) och sattes senare av den ägaren i avel.Har fått många fina föl (har inte hört att det varit några hållbarhetsproblem med dem).

Men det här var nog ett undantag.Jag har dessvärre hört om fler med oycklig utgång.

Tråkigt är det i vicket fall...

Med all respekt, detta är sådant som ger mig rysningar. Spatt finns upptagen på avels defektlistan, varför individer med spatt inte bör användas i avel. Hingstar med diagnosen spatt ska kasteras och får inga nya betäckningstillstånd, det är just ingen skillnad med ston fast här kan man bara vädja till ägaren att inte använda stoet i avel.

Att spatt i mångt och mycket har olyckliga utgångar beror på att den är lynnig och kronisk, det läker aldrig utan hamnar i ett vilande/inaktivt läge och kan blossa upp igen när som helst och det är här lynnigheten ligger. Och andelen genetik i spatt är stor, varför det finns klara förutsättningar för avelsdjur att ge sina avkommor denna defekt.

Ja, jag skulle som sagt aldrig använda mig av ett spattsto i aveln själv.Men jag hade inte längre någon bestämmande rätt över stoet när hon väl var såld.

Då är det ju lättare med hingstar.De kan man kastrera innan de säljs.....

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
672
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka