Mirang hakade mkt som ung, upp till 5-6 års ålder ungefär. Sen avtog det. Numera hakar hon väldigt sällan, ngn gång/år kanske. Då oftats i samband med skoning. Om hon tvingas stå med benet högt upp och lääänge (långsam hovis) kan hon haka i så man måste backa henne lite så det släpper. Ridmässigt märks det inte alls, tycker jag. Det enda är att om man skrittar i branta nedförsbackar kan hon "tappa" patellabakbenet nåt steg. Samma sak vid longering, hon kan tappa benet ngt steg så det blir korsgalopp men hon byter snabbt tillbaka igen.
I övrigt är hon nu 12 år och har aldrig varit halt annat än vid sårskador undet hela sitt liv så hållbar har hon varit. Ändå har hon tränats och tävlats mkt, tom 1.25 m hopp/LA.5 dressyr, tränats på Msv-nivå i båda diciplinerna.
Till orginalinlägget: patellaupphakningar kan försvinna när hästen blir äldre och musklar sig. Min häst är ej opererad på veterinärs inrådan, han trodde hon skulle klara sig bra i livet ändå, operationen medförde större risker än vinster, hon hade inte så stora besvär kan man säga.
Spatt kan opereras. Spatt försvinner inte, kan dock avstanna även utan operation. Men den förändring som skett går ju inte tillbaka i så fall.
Jag har en häst med spatt och en med patellaupphakningar, så fråga om du vill veta ngt mer!