Spatt och gummiskor?

Emma-pemma

Trådstartare
Är det någon därute som har erfarenhet av spatt och gummiskor?

Bakgrund:
Det är så att min häst (halvblod, sto 15 år) har fått spatt. Två glidleder i höger has är delvis hopväxta, och detta förklarar de problem som blivit värre och värre senaste året. Hästen är sprutad i lederna, vilket hjälpte jättemycket. Tyvärr kom problemen tillbaka efter några veckor. Efter det har hästen fått vila helt två veckor, och nu promenerar jag 30 min per dag.

Jag har det senaste året märkt att hästen inte gillar att gå på asfalt, eller andra hårda underlag. Detta är något hon gjort mycket tidigare, då alla vägar häromkring är asfalterade. Det har aldrig tidigare gett problem. Hur som helst, det senaste året har jag märkt att hon söker sig ut i gräskanten. Jag tror att den reducerade rörligheten i haslederna gör att dämpningen blir för dålig.

Jag har pratat med min hovslagare om gummiskor, men hon vill inte ens diskutera saken. Hon har ingen hydraulisk riktare, så hon kan ju inte rikta skorna, men det går ju att lösa. Hovis vill i alla fall prova med större skor osv, vilket lett till många tappskor de senaste månaderna utan att hästen blivit bättre. Min veterinär, som haft hand om hästarna i många år, har i princip gett upp och tycker att jag ska fortsätta promenera tills jag är redo att ta bort hästen. Hon anser att prognosen är dålig, liten sannolikhet att hästen blir ridbar. Egentligen tycker hon att jag bara ska låta hästen gå i hage, och då en så plan som möjligt, och inte tvinga till promenad.

Men tänk om hästen kan bli bra med gummiskor? Det är en så trevlig och väluppfostrad häst. Jag har haft henne sedan hon var föl, och har ridit in henne själv. Hon har varit med mig under alla graviditeter och småbarnsår, och snällt promenerat efter barnvagnen, accepterat trehjulingar i stallet osv. Jag har aldrig sett mig själv som en sentimental människa, och alltid sagt att en häst ska kunna ha ett meningsfullt och aktivt liv, men jag hade inte tänkt mig att det skulle hända min egen häst. (Det är mycket lättare att tycka att andra ska ta bort sina sjuka hästar.)

Så därför undrar jag om någon annan har provat gummiskor på sin häst med spatt, och hur det gått.

MVH
/Emma

De stora nackdelarna med gummiskor är att du helt tappar glidmomentet på asfalten samt att du får en dubbel rekyl upp i leden när hästen sätter ner foten eftersom gummit fjädrar.

Så nej jag tror inte att gummiskor är en bra lösning.

Om veterinären anser att hästen endast ska gå i hagen och inte "tvingas" ut på promenader kan jag inte alls förstå att du inte följer veterinärens råd?

@Emma-pemma läs vad du skrivit, försök tänka dig att nån annan skrivit det du just präntat ner. Låter det som du gör det bästa gör din vän?

Nu kan jag ju omöjligt veta hur din häst mår men på det du skrivit låter det som att det kanske är dags att släppa taget.

Hoppas du hittar en bra lösning för er båda. Kram!

@Emma-pemma läs vad du skrivit, försök tänka dig att nån annan skrivit det du just präntat ner. Låter det som du gör det bästa gör din vän?

Nu kan jag ju omöjligt veta hur din häst mår men på det du skrivit låter det som att det kanske är dags att släppa taget.

Hoppas du hittar en bra lösning för er båda. Kram!
Jo, visst inser jag att jag hade rekommenderat någon annan att ta bort hästen, men det här är ju MIN häst! Hon gillar promenaderna, och blir på mycket bättre humör när hon får komma ut lite. Hon skrittar på fint framåt genom hela kroppen med ett bra övertramp. Om underlaget blir hårt ser jag en skillnad, men vår promenad går på den mjuka vångaväg som finns här i närheten, och då går det bra. Inte samma tempo som tidigare, men ändå. Kan också säga att efter sin vila är hon ohalt i trav på rakt spår (för det mesta) men haltar lite på böjt spår. Ingen hälta i skritt, mer än vid asfalt som jag skrev ovan.

Jag vet inte, kanske griper jag efter halmstrån. Men tänk om hon kan bli bra med en annan skoning? Visst fjädrar gummi en del, men det är också dämpande, dvs tar upp energi vid rörelse. (Jag är ingenjör och jobbar med just med dynamik i rörsystem.) Men det är sant att glidet försvinner helt. Finns ingen som har erfarenhet av denna typ av skor?

Föresten så är hästen försäkrad, så detta har inget med ekonomi att göra. Tyvärr verkar det inte hjälpa att hästen är försäkrad, den fick spatt ändå...

När blev jag sådan här? Jag har väl aldrig varit blödig tidigare? Suck!

Det är klart att det gör ont och är svårt!! Men som sagt, det låter ju inte jättebra med din häst.

Svarar tyvärr inte heller på din grundfråga med spatt+gummiskor.

Jag känner tyvärr så som de tidigare som svarat... Låter som att din vän har det svårt som klarar så väldigt lite.

Jag skulle tänka som så att det bör vara värt att pröva gummiskor, om just för att prova allt och det du har idag fungerar uppenbarligen inte, att fortsätta på samma vis är därför inte hållbart enligt min logik. Fungerar det inte så kan du ge upp och känna att du provat allt du kunnat komma på och expertis inte heller kunnat föreslå något annat för att underlätta.

Är det denna typ av gummiskor du tittar på?:
http://4.bp.blogspot.com/-jkNNqRB7f1g/TpXlA_E63eI/AAAAAAAAAA0/4ReQPYLyUhQ/s1600/IMG_2170.JPG
Jag tittar på gummiskor nämligen, fastän utav helt andra skäl... Nu tittar inte jag på model som man limmar på som på bilden, men typen utav sko.

Jag känner tyvärr så som de tidigare som svarat... Låter som att din vän har det svårt som klarar så väldigt lite.

Jag skulle tänka som så att det bör vara värt att pröva gummiskor, om just för att prova allt och det du har idag fungerar uppenbarligen inte, att fortsätta på samma vis är därför inte hållbart enligt min logik. Fungerar det inte så kan du ge upp och känna att du provat allt du kunnat komma på och expertis inte heller kunnat föreslå något annat för att underlätta.

http://4.bp.blogspot.com/-jkNNqRB7f1g/TpXlA_E63eI/AAAAAAAAAA0/4ReQPYLyUhQ/s1600/IMG_2170.JPG
Jag tittar på gummiskor nämligen, fastän utav helt andra skäl... Nu tittar inte jag på model som man limmar på som på bilden, men typen utav sko.
Jo, precis så är det. Tänk om det skulle hjälpa henne, och jag inte ens provar?

Jag har tittat på Öllöv-skon, men det här ser ju intressant ut. Då är det inget att rikta. Jag ska visa den bilden för min hovslagare. Tack för tipset!

Bakgrund:
Det är så att min häst (halvblod, sto 15 år) har fått spatt. Två glidleder i höger has är delvis hopväxta, och detta förklarar de problem som blivit värre och värre senaste året. Hästen är sprutad i lederna, vilket hjälpte jättemycket. Tyvärr kom problemen tillbaka efter några veckor. Efter det har hästen fått vila helt två veckor, och nu promenerar jag 30 min per dag.

Jag har det senaste året märkt att hästen inte gillar att gå på asfalt, eller andra hårda underlag. Detta är något hon gjort mycket tidigare, då alla vägar häromkring är asfalterade. Det har aldrig tidigare gett problem. Hur som helst, det senaste året har jag märkt att hon söker sig ut i gräskanten. Jag tror att den reducerade rörligheten i haslederna gör att dämpningen blir för dålig.

Jag har pratat med min hovslagare om gummiskor, men hon vill inte ens diskutera saken. Hon har ingen hydraulisk riktare, så hon kan ju inte rikta skorna, men det går ju att lösa. Hovis vill i alla fall prova med större skor osv, vilket lett till många tappskor de senaste månaderna utan att hästen blivit bättre. Min veterinär, som haft hand om hästarna i många år, har i princip gett upp och tycker att jag ska fortsätta promenera tills jag är redo att ta bort hästen. Hon anser att prognosen är dålig, liten sannolikhet att hästen blir ridbar. Egentligen tycker hon att jag bara ska låta hästen gå i hage, och då en så plan som möjligt, och inte tvinga till promenad.

Men tänk om hästen kan bli bra med gummiskor? Det är en så trevlig och väluppfostrad häst. Jag har haft henne sedan hon var föl, och har ridit in henne själv. Hon har varit med mig under alla graviditeter och småbarnsår, och snällt promenerat efter barnvagnen, accepterat trehjulingar i stallet osv. Jag har aldrig sett mig själv som en sentimental människa, och alltid sagt att en häst ska kunna ha ett meningsfullt och aktivt liv, men jag hade inte tänkt mig att det skulle hända min egen häst. (Det är mycket lättare att tycka att andra ska ta bort sina sjuka hästar.)

Så därför undrar jag om någon annan har provat gummiskor på sin häst med spatt, och hur det gått.

MVH
/Emma

Kan förstå motståndet från din hovis, avsaknaden av glidmomentet från gummi skon kan ge ytterligare påverkan på åkomman. Det finns betydligt bättre lösningar än gummi sko om man vill öka dämpningen i själva nedslaget, silikon, typ av PG beslag osv. Jag skulle undvika gummisko i nuvarande läge, då man sett friska hästar få problem.

Som andra sagt, avsaknaden av glidmoment kommer bli "rena döden" för din häst. Jag räknar in PG där för övrigt.

Sen, angående dämpning så det är en ytterst liten del av "stöten" som når upp i hasen, hoven och kotleden tar över 90% av "stöten" enligt studier.

Och med en fd spatthäst i bagaget, rekommenderar jag att du tar dig en funderare om din häst verkligen är så bra som den borde, jmf med innan. Man kan bli lite hemmablind tyvärr, då skiten gärna smyger sig på. Och så vill jag citera min veterinär: "Aktiv spatt gör ONT". Detta när jag var förvånad över att min extremt smärttåliga häst var påverkad även i hage, såtillvida att han inte sprattlade runt som vanligt utan gärna stod lite för sig själv och spanade över nejden istället...

Bakgrund:

MVH
/Emma
Jag skulle nog skita i beslag o släppa på bete.

O under tiden leta efter en bättre miljö till henne.
Hoppas att det kan funka.

Fast det där ser ut som plastskor och de går att spika fast? Har faktiskt använt sådana en period men jag är inte säker på att de är så mycket bättre än järnskor.

Min spatthäst tycker inte heller om hårt underlag och då rider jag naturligtvis inte på hårt underlag. Rid där det är mjukare för det är väl hästen värd? Jag skulle aldrig tvinga min, no way.

Hej Korven,
Nej, det är inte så lätt. Det är nästan bara asfalt där vi bor. Småvägar utan trafik, men asfalterade. Den vångaväg som är i närheten innebär 500 m asfalt, sedan knappt 1 km vångaväg, vända och tillbaka samma väg. Det är 35 min skritt till ridhuset (asfalt).

Har du kvar din spatthäst? Hur har det gått? Vad klarar den av? Hur har du anpassat hästlivet? Berätta lite mer!

Hej Korven,
Nej, det är inte så lätt. Det är nästan bara asfalt där vi bor. Småvägar utan trafik, men asfalterade. Den vångaväg som är i närheten innebär 500 m asfalt, sedan knappt 1 km vångaväg, vända och tillbaka samma väg. Det är 35 min skritt till ridhuset (asfalt).

Har du kvar din spatthäst? Hur har det gått? Vad klarar den av? Hur har du anpassat hästlivet? Berätta lite mer!

Ja han är kvar 12 år senare :) och jag red på lite hårdare underlag tills jag förstod att det inte var ok. Så jag red bara i skogen och på mjukt underlag, inte mycket på böjda spår heller. Vi har massor med bra ridvägar så jag behöver bara gå över hårda vägen för att komma nånstans. Men jag promenerar på hårt underlag eller skrittar, det håller han bra för. Men när hästen söker sig till gräskanter då tänker jag att det ligger nåt bakom. Nu är han 25 och är nästan pensionerad och verkar lika glad för det :angel:.
Tråkigt med så dåliga ridvägar :( som du har.

@Emma-pemma : jag förstår nog inte riktigt på vilket sätt gummiskorna skulle hjälpa en spatthäst?
Jag hade nog definitivt inte letat efter just den lösningen ffa när veterinären som jag tolkat det, gett ett ganska skarpt uttalande osv, det är sällan veterinärer gör det faktiskt om det inte bedöms att hästen verkligen inte mår bra/har smärta som inte anses kunna behandlas.
Gummiskor är inte etablerat på ngt sätt ens på friska hästar, och när jag skriver ordet etablerat så är det snällt i sammanhanget ;) Inget att lägga på en häst med de problem och de skador du har på din häst öht.....
Jag tycker du fått mkt kloka reflektioner från många i tråden och ffa skulle jag lyssna på din veterinär som låter som sagt som den faktiskt uttalat sig ganska väldigt tydligt i detta sammanhanget. Förstår att det känns ledsamt men man måste som hästägare ta jobbiga beslut utifrån hästens bästa ibland eller inte sällan, och att då leta väldigt alternativa metoder som varken vet eller hovslagare osv tror på, tycker jag är att tänka åt fel håll....

Ja han är kvar 12 år senare :) och jag red på lite hårdare underlag tills jag förstod att det inte var ok. Så jag red bara i skogen och på mjukt underlag, inte mycket på böjda spår heller. Vi har massor med bra ridvägar så jag behöver bara gå över hårda vägen för att komma nånstans. Men jag promenerar på hårt underlag eller skrittar, det håller han bra för. Men när hästen söker sig till gräskanter då tänker jag att det ligger nåt bakom. Nu är han 25 och är nästan pensionerad och verkar lika glad för det :angel:.
Tråkigt med så dåliga ridvägar :( som du har.
Hur gör du för att undvika böjda spår? Rider du aldrig på ridbana eller i ridhus? Hur gör du med hoppträning och dressyträning? Eller går hästen inte att träna längre?

Jag har alltid ridit på hårt underlag förut, i skritt och "jogg". Det har funkat, men jag har aldrig forsat fram i halvblodstrav på asfalten. Nu verkar hon inte ens gilla asfalten i skritt.

Aldrig ridbana och ridhus. Skogen gav väldigt bra allsidig träning, backträning är kanon. Lyfta fötter och gå runt träd och stenar eller en repa på en fin skogsväg ger fina muskler och kondition. Dressyr som i nöta i paddock , nä. Hoppträning i skogen går bra men det var kul men inte prio ett trots att han har bra hoppteknik för att vara islandshäst. :). Som skogsmulle håller han, men jag tror inte han klarat hårdare träning för tävling.
Det är som det är, man får dra ner på ambitionerna och gilla dem för det de är. Om man kan det förstås.

Hur länge har hästen nu varit dålig? Du skrev några månaders tester med större skor utan resultat.

Om vet inte ens tycker hästen ska promenera tror jag nog man får ta sig en funderare. Tyvärr!
Jag förstår att det är enormt hårt att behöva ta bort sin älskade vän. Jag gjorde det själv i höstas efter 20 år ihop.
Men jag tror man ångrar sig bittert om man låter det gå "för långt". Jag är så glad att jag aldrig lät min gubbe bli dålig.
Hade jag fortsatt hade det endast varit för min skull. Med tanke på allt han gett mig ville jag ge honom ett värdigt avslut.
Jag saknar honom varje dag och tvekar på att jag någonsin får den kontakten med en häst igen.
Men ångrar jag mig? Absolut inte!
Just för att han slapp lida.

Gummiskor på en spatthäst tror jag inte på. Iom att haserna inte flexar så kommer belastningen på kota och knä bli enorm. Det känns inte alls osannorlikt att den blir halt pga överansträngning i de andra lederna.
Ska man lindra för en spatthäst får man se till att hålla sig till ett sviktande och lite fast underlag. Det verkar inte finnas hos er.

Fundera igen på veterinärens ord. Det är sällan de inte ens tycker en häst bör promenera.

Hur länge har hästen nu varit dålig? Du skrev några månaders tester med större skor utan resultat.

Om vet inte ens tycker hästen ska promenera tror jag nog man får ta sig en funderare. Tyvärr!
Jag förstår att det är enormt hårt att behöva ta bort sin älskade vän. Jag gjorde det själv i höstas efter 20 år ihop.
Men jag tror man ångrar sig bittert om man låter det gå "för långt". Jag är så glad att jag aldrig lät min gubbe bli dålig.
Hade jag fortsatt hade det endast varit för min skull. Med tanke på allt han gett mig ville jag ge honom ett värdigt avslut.
Jag saknar honom varje dag och tvekar på att jag någonsin får den kontakten med en häst igen.
Men ångrar jag mig? Absolut inte!
Just för att han slapp lida.

Gummiskor på en spatthäst tror jag inte på. Iom att haserna inte flexar så kommer belastningen på kota och knä bli enorm. Det känns inte alls osannorlikt att den blir halt pga överansträngning i de andra lederna.
Ska man lindra för en spatthäst får man se till att hålla sig till ett sviktande och lite fast underlag. Det verkar inte finnas hos er.

Fundera igen på veterinärens ord. Det är sällan de inte ens tycker en häst bör promenera.

Ja gängse ordination brukar vara handpromenader till att börja med, sedan brukar det handla om skrittjobb uppsuttet. Hur fortsatt rehab ska se ut måste man ta bedömningen efter individen.

Vår gammelman slet ner sina glidleder, utan inverkan av inflammation. Men man dristade sig att kalla även detta för spatt, trots avsaknaden av inflammation som bröt ner glidlederna. Han sprutades med hyalonsyra i leden, handskrittades 14 dagar, och därefter skritt uppsuttet i en månad. Om han inte då uppvisade några vidare symptom skulle vi fortsätta med vidare upptrappning, han visade inget.

Detta hände när han var 18 år gammal, därefter åt han hyalonsyra oralt vilket för honom var en ren och skär hit. Vi tog bort honom efter lång och trogen tjänst 29 år gammal, då sa glidlederna definitivt stopp och han visade tydliga tecken på att ha problem.

Hur gör du för att undvika böjda spår? Rider du aldrig på ridbana eller i ridhus? Hur gör du med hoppträning och dressyträning? Eller går hästen inte att träna längre?

Jag har alltid ridit på hårt underlag förut, i skritt och "jogg". Det har funkat, men jag har aldrig forsat fram i halvblodstrav på asfalten. Nu verkar hon inte ens gilla asfalten i skritt.
Det funkar inte längre.
nu måste du välja bra underlag.

Om du inte vill flytta den ser jag ingen utväg annat än att leda den i hagarna när det är mjukt.
Jag skulle lätt stalla upp den där den kan få förutsättningar till ett bra långt liv.
Ridunderlag är en konst o viktigt om man bryr sig. Stora anläggningar brukar vara noga med det:up:
Jag förstår inte folk som har sköra hästar ( av diverse anledningar) o som inte kan använda dem på många år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Honey07
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 397
Senast: Extrakonto
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama