Emma-pemma
Trådstartare
Jag blir alldeles tårögd när jag läser detta... Veterinären kom ut första gången i oktober förra året. När jag då började titta tillbaka insåg jag att problemen kommit smygande under ganska lång tid, troligen nästan ett år. För ett år sedan reflekterade jag över att hästen började vända rumpan till när jag kom med sadeln, men jag tänkte att hon kanske var uttråkad då vi nästan bara ridit ut ett tag. (Det var ingen idé att rida i paddocken eftersom jag inte hade den vanliga framåtbjudningen i henne, därför hade vi mest ridit ut.) Så summa summarum har jag ridit mindre och mindre i ca 1 1/2 år.Hur länge har hästen nu varit dålig? Du skrev några månaders tester med större skor utan resultat.
Om vet inte ens tycker hästen ska promenera tror jag nog man får ta sig en funderare. Tyvärr!
Jag förstår att det är enormt hårt att behöva ta bort sin älskade vän. Jag gjorde det själv i höstas efter 20 år ihop.
Men jag tror man ångrar sig bittert om man låter det gå "för långt". Jag är så glad att jag aldrig lät min gubbe bli dålig.
Hade jag fortsatt hade det endast varit för min skull. Med tanke på allt han gett mig ville jag ge honom ett värdigt avslut.
Jag saknar honom varje dag och tvekar på att jag någonsin får den kontakten med en häst igen.
Men ångrar jag mig? Absolut inte!
Just för att han slapp lida.
Gummiskor på en spatthäst tror jag inte på. Iom att haserna inte flexar så kommer belastningen på kota och knä bli enorm. Det känns inte alls osannorlikt att den blir halt pga överansträngning i de andra lederna.
Ska man lindra för en spatthäst får man se till att hålla sig till ett sviktande och lite fast underlag. Det verkar inte finnas hos er.
Fundera igen på veterinärens ord. Det är sällan de inte ens tycker en häst bör promenera.
Till alla som engagerat sig i tråden, tack för er input! Jag bor alltså på en gård, och att flytta hela familjen, med allt vad det innebär för barnens skolgång osv är inte aktuellt. Jag har inte gett upp helt än. Hästen gillar promenaderna, så länge de går på det mjuka underlaget. Häromdagen red jag för första gången, tog samma vångaväg (som nu är hårdare pga torkan, men jag kan hålla mig i grässträngen i mitten) och red endast i skritt. När jag gjorde i ordning visade hon med all tydlighet att hon inte ville, men jag tror att hon minns hur ont det gjort. Nu verkar hon inte ha ont längre, men minnet finns kvar. Jag tänkte prova att göra i ordning några gånger till, och se om hennes reaktioner ändras. Gör de inte det ska jag låta bli. Men hon var inte spänd alls när jag red, och om hon verkar tillfreds nästa gång jag kommer med sadeln tänkte jag fortsätta med skritt-turerna.