spatt igen

kingkong

Trådstartare
Min häst har utläkt spatt i översta glidleden och imellersta har hon en snart ihopväxt led. hur vanligt eller ovanligt är det att dessa hästar blir bra. Hur länge ska de behöva gå med hälta innan något görs(behandling/avlivning) Min vet. verkade en aning knepig. första gången-vid rönkten undersökning, sahan att det var helt kört. låta henne gå´i hagen å vila några månader för att förbereda mig själv! på en avlivning, andra gången jag kontaktade honom,ja då kunde hästen helt plötsligt bli bra-bara att vänta å se....tredje gången undrade jag om det var bäst att få henne utdömd för detta- jodå han skulle skriva ihopp lite papper å skicka-har inte sett dom papprena än. detta är ca 3 månader sedan. vad ska jag göra?

Sv: spatt igen

Jag tycker att du ska kontakta en annan veterinär för bedömning.
Det är en allvarlig åkomma men det behöver inte vara helt kört för det. Eftersom din vet verkar lite "velig" skulle jag definivt vända mig någon annan stans.

Jah hade ett varmblod som fick spatt. Och det läkte tyvärr inte. Men nu är det en till islandshäst som står i mitt stall som fått de. Den går på en ny medecin mot spatt som har kommit. Och det fungerar faktiskt rätt bra. Tyvärr så fanns inte den behandlingen för 3 år sedan när min häst fick de. Vad är de för ras du har?

jo det är ett varmblod min oxå. vad är det för medicin de använder på isisen??? och hur fungerar det, påskyndar det sammanväxten eller vad?

Jag har haft en spatt häst och det finns ett bra sätt att försöka få bukt på spatten.Motion,motion och mera motion.En spatt häst ska inte vila och inte stå inne alltför många timmar i sträck då de stelnar ihop.Om din vet ordinerat vila skulle jag se till att byta vet fort.Spatten läker ut med tiden men kommer tillbaka om de inte rör på sig.Om hästen är dålig,halt, får man se till att ta det lungt.Jag var ute och skrittade väldigt mkt tills hon blev såpass bra att vi kunde göra mer saker.Sen finns det örter man kan ge för att hjälpa dem när de har det som väsrt.Men så länge de hålls igång brukar det funka bra.

håller med mysen, byt veterinär. Få den ordentligt undersökt på hästklinik. Kan hålla som promenadhäst.
Vet en som tog bort en 5åring som kunnde hålla som prommenadhäst, ville ha ut försäkringen. Hemskt.

Blir så förbryllad...Detta var ju ändå en veterinär på en klinik, . Jo hon är ju REJÄLT halt, tänk om folk tycker att jag är djurplågare då för att jag motionerar en halt häst..., men hon visar liksom ingen aggresivitet utav smärta- hon är lika snäll som alltid- jag menar om hon har väldigt ont så skulle hon väl visa det- ingen häst är väl FÖR snäll för att dölja sin smärta??
Tänkte jag ska ringa klininken igen och be henne kolla upp exat vad rönken bilderna säger henne och att hon sen ger ett nytt utlåtande på detta, jag kan ju inte låta hästen gå där å dra hur länge som helst om det nu ändå inte är någon ide..., men edn sak till- går inte sammanväxten långsammare om hästen hålls i rörelse??

Min pålle fick diagnosen för en vecka sedan och hon är också halt, om än inte så tydligt. Han sa att spatthästar sällan visar obehag genom att inte vilja bli sadlade, bockande osv som en häst som är halt av annan anledning. Vidare förklarade han att när hästen är uppvärmd (tex skritt i 20 minuter) så försvinner ofta smärtan. Jag läste någon annan stans att kroppens egna endorfiner tar bort smärtan men jag kommer inte ihåg om det fanns något vetenskapligt belägg för detta.
Jag ska skritta min häst, helst varje dag, men än så länge har jag bara gått på promenad utan att sitta på.
Själv tycker jag att det känns obehagligt att sitta på en halt häst så jag kommer nog börja med att leda en bra stund och sen sitta upp.
Om sammanväxten går långsammare eller inte av motion vet jag inte.

Vi har en som fungerar mkt bra.
Dressyrhäst, går MSV A o ska deb Int I i år.
Tog dock 1/2 år innan det växt ihop.
Är lite stel första min men skrittar man 15 min är han helt ok när han travas igång.
Han var inte nämnvärt halt ens i det akuta skedet.
Jag tror det finns många spatthästar på tävlingsbanorna, utan att vi märker det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
943
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 874
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar