Spårvidd till shettis?

HannaZ

Trådstartare
Har köpt en shettis på 85 cm som jag håller på och tömkör och planen är att hon ska köras in (9 år).

Funderar på vilken spårvidd som är "bäst".

Har inga tävlingsplaner, annat än möjligen ngn nybörjarklass, så spårvidden är inte viktig av den anledningen utan jag tänker mest från säkerhetsperspektiv.
De vagnar som är aktuella är:

Cavaletti Sport Edition, spårvidd 85 cm (låter väldigt smalt). (6500 kr)
Drive Out Träning, spårvidd 126 cm. (9100 kr)
Gig 016L (fr Drive Out), spårvidd 110 men finns att beställa i 126 cm. (10500kr)

För och nackdelar med smal resp. bredare spårvidd?
Tankar kring dessa tre vagnar?
 
Har köpt en shettis på 85 cm som jag håller på och tömkör och planen är att hon ska köras in (9 år).

Funderar på vilken spårvidd som är "bäst".

Har inga tävlingsplaner, annat än möjligen ngn nybörjarklass, så spårvidden är inte viktig av den anledningen utan jag tänker mest från säkerhetsperspektiv.
De vagnar som är aktuella är:

Cavaletti Sport Edition, spårvidd 85 cm (låter väldigt smalt). (6500 kr)
Drive Out Träning, spårvidd 126 cm. (9100 kr)
Gig 016L (fr Drive Out), spårvidd 110 men finns att beställa i 126 cm. (10500kr)

För och nackdelar med smal resp. bredare spårvidd?
Tankar kring dessa tre vagnar?

Om du har råd skulle jag råda dig till att köpa en på 126 cm. Det är mycket säkrare när de är lite bredare. Driveouts vagnar är bra, har hört mycket positivt om Driveout Träning. Flera som har den är jättenöjda. Giggen blir ju lite mer fancy men då tycker jag att du ska ta den bredare varianten. Cavalettin hör man mycket om att de är ganska klena i konstruktionen oxå förutom att den känns väldigt smal.

Dessutom så är det ju jättebra om du har en tävlingsgodkänd vagn ifall du är sugen på att prova på framöver för har du väl provat på kommer du vara fast ;-)

Jag har själv varit lite sugen på Driveout träning både i shettis storlek och i en större variant. Tycker den ser trevlig ut, rejäl men inte för grov ändå och att den fått så gott omdöme av flera jag känner.
 
Tack!

Får nog oavsett vänta lite, håller på att lägga om tak mm här hemma. Har några sadlar o annat till salu som jag ska försöka kränga... vill inte köpa på avbetalning innan vi clearat taklånet med banken, även om man är het "ren" så tittar dom ju på kreditupplysningar som tagits.
Men det är kanske inte så dumt m Drive out träning. Den har dock ingen broms och då blir det ju ännu dyrare, fast det kanske inte behövs broms, ska ju ändå ha baksele och här är inte så kuperat. Sen står det att den är från ca 85 cm och där ju precis vad min är så jag hoppas att den inte blir på gränsen och balansen inte blir helt optimal. Min granne har en sån fast t d-ponny. Det jag tänker är också att man kan sitta två i den, det är ju inte aktuellt i början men så småningom när ponnyn är starkare kanske sambon kan följa med ibland, eller nån kompis för den delen. Nackdelen är väl att "Träning" är bökigare att transportera och förvara. Står inackorderad och vill inte ta upp för mkt plats plus att det är bra om den går in i boj-släpet mitt, ett 216.

Jag läste på en tjejs blogg att hon upplevde att 016L inte blev optimal för hennes ponny, hon upplevde att han blev lite hämmad i rörelserna men det blev bättre när hon bytte till en Cavaletti. Någon annan var väldigt nöjd med sin Cavaletti Sport Edition men så är det ju d där med att det är trångt för två.
Det verkar hur som helst inte vara lätt att hitta ngn av modellerna begagnat.
 
Nu e d uppdaterat hos drive out att de får hem träningsvarianten 14 oktober... då är d ju praktiskt taget vinter och knappast lönt.
 
Jag har inte broms på min rockard och hade jag det skulle jag inte använda mig av den. Som jag blivit lärd är risken med broms på enaxlat att låsningen gör att vagnen viker sig och trycker neråt i däckeln.

Angående spårvidd trivs jag väldigt bra med 126 centimeter till min 90 centimeter höga ponny. Jag upplever honom aldrig som liten framför vagnen.
Jag har visserligen inte kört någon cavaletti, men å andra sidan är den smala spårvidden anledningen till att jag avstått att köpa den...

1374289_10202235089946736_818660080_n.jpg


1385277_10202235098186942_533334806_n.jpg


1526931_10203116302136490_1087590271_n.jpg
 
1526931_10203116302136490_1087590271_n.jpg
Vilka fina bilder!

Jag råkade trilla över både sele och vagn på Blocket, bara 5 mil härifrån. En brun Ideal-sele komplett m tömmar och huvudlag i strl minishettis + en Globus-rockard i rätt bra skick (tror d är en sån vagn iallafall) för 4700 kr. Rockarden duger säkert till inkörningen nu i höst och så kanske jag köpa en bättre till våren. Väldigt glad!
 
Senast ändrad:
DSC_1218.jpg
DSC_1218.jpg
[/URL][/IMG]

Såhär blev selen. Har bara provat att tömköra har inte kunnat kolla på inställningarna helt än.
 
Så vackert med den rödbruna färgen till fux! Gissa vad jag har för sele till min fuxshettis (den som inte är med på bilderna)? ;)

En rödbrun Ideal
 
Ja jag tycker att brunt läder nästan alltid är vackrare än svart, om det är ok kvalitet så åldras det också snyggare. Jag är jättenöjd och jag tror att den är rätt i storlek. Aningen kort om magen så jag fick spänna i yttersta och tyckte att det satt väl tight först men när vi hade tränat och hon inte spände ut magen längre så satt den lagom löst, tom så jag kan få in ett tunt däckelunderlag tror jag . Annars får jag köpa en längra gjord bara.
 
Rödbrunt läder är jättevackert, det hade jag när jag tävlade med min svartskäck. Vad gäller vagn tycker jag att med en så liten ponny är det viktigt att den är lättdragen och att man håller vikten nere, men samtidigt får vagnen inte bli för klen. Det blir lättare att dra i terrängen med däck med luft i, särskilt på gräs eller i gegga. Men det måste vara lite grövre däck och rejäla ekrar. Vad gäller broms tycker jag att det lägger på för mycket vikt till en liten ponny. Jag hade spårvidd 125 på mina vagnar, om jag inte hade tävlat hade jag gott kunnat ha 10-20 cm smalare. Men det är ju ingen nackdel att ha 125 cm förutom att det ser lite oproportionerligt ut.

Jag tycker att en vagn till en så liten gärna kan hålla sig mellan 55-65 kilo. Har kört msv med en 85-kilosgigg och de extrakilona kunde vi gärna varit utan. Efter det bytte jag tillbaka till min rockard för maraton. Däremot konditionstränade jag i giggen, då var jag ju ensam i vagnen och den var sååååå mycket skönare att sitta i alla långa timmar på vägarna.
 
Rödbrunt läder är jättevackert, det hade jag när jag tävlade med min svartskäck. Vad gäller vagn tycker jag att med en så liten ponny är det viktigt att den är lättdragen och att man håller vikten nere, men samtidigt får vagnen inte bli för klen. Det blir lättare att dra i terrängen med däck med luft i, särskilt på gräs eller i gegga. Men det måste vara lite grövre däck och rejäla ekrar. Vad gäller broms tycker jag att det lägger på för mycket vikt till en liten ponny. Jag hade spårvidd 125 på mina vagnar, om jag inte hade tävlat hade jag gott kunnat ha 10-20 cm smalare. Men det är ju ingen nackdel att ha 125 cm förutom att det ser lite oproportionerligt ut.

Jag tycker att en vagn till en så liten gärna kan hålla sig mellan 55-65 kilo. Har kört msv med en 85-kilosgigg och de extrakilona kunde vi gärna varit utan. Efter det bytte jag tillbaka till min rockard för maraton. Däremot konditionstränade jag i giggen, då var jag ju ensam i vagnen och den var sååååå mycket skönare att sitta i alla långa timmar på vägarna.

Tack för tankarn! Ska kolla upp vikterna. Har funderat på det där med broms. Blir ju också ytterligare en detalj som kan trilskas.
 
Tack för tankarn! Ska kolla upp vikterna. Har funderat på det där med broms. Blir ju också ytterligare en detalj som kan trilskas.

Din ponny ser ju rätt rejäl ut, chansen är god att hon utan problem fixar att bromsa vagnen med dig i i de allra flesta lägen, med hjälp av bakselen. Har du passagerare får de helt enkelt kliva av om det är för brant.
 
Vad är det för vagn du har till ponnyn på bilden?
Det är en NHS-rockard. Tyvärr nytillverkas dom inte längre, men får du tag i en begagnad, köp den! Min egen håller jag hårt i, är jättenöjd med den.

Tack för tankarn! Ska kolla upp vikterna. Har funderat på det där med broms. Blir ju också ytterligare en detalj som kan trilskas.
Ponnyn på bilderna har inga problem att bromsa vagnen med mig och en kompis i, i ganska brant nedförsbacke, med "bara" bakselen. Fast då är varken min kompis eller jag några tungviktare direkt. Hon väger väl 60-65 kilo och jag 45 kilo, men det blir ju ändå lite vikt tillsammans. Jag upplevde att han i början tyckte att det var svårare att dra i uppförsbacke än att bromsa i samma backe nedför, men det tror jag beror på att han inte riktigt hade snitsen inne på hur man faktiskt drar en vagn (och inte bara får den att röra sig på plan mark). Så han hade helt enkelt bättre teknik när det kom till att bromsa i bakselen än att dra i bröstan.
 
Din ponny ser ju rätt rejäl ut, chansen är god att hon utan problem fixar att bromsa vagnen med dig i i de allra flesta lägen, med hjälp av bakselen. Har du passagerare får de helt enkelt kliva av om det är för brant.

Fick ungefär samma svar ifrån Drive Out. Bromsar kräver ju också mer underhåll.

Drive Out Träning väger ca 70 kg i shettisvarianten. Den funkar rent tekningskt till 85 cm ponny men hon på Drive Out menade att jag kanske skulle uppleva att jag satt för högt upp. Men det är väl en vanesak antar jag och de flesta gillar ju att sitta högre och ha bra sikt vad jag har läst.
 
Det är en NHS-rockard. Tyvärr nytillverkas dom inte längre, men får du tag i en begagnad, köp den! Min egen håller jag hårt i, är jättenöjd med den.


Ponnyn på bilderna har inga problem att bromsa vagnen med mig och en kompis i, i ganska brant nedförsbacke, med "bara" bakselen. Fast då är varken min kompis eller jag några tungviktare direkt. Hon väger väl 60-65 kilo och jag 45 kilo, men det blir ju ändå lite vikt tillsammans. Jag upplevde att han i början tyckte att det var svårare att dra i uppförsbacke än att bromsa i samma backe nedför, men det tror jag beror på att han inte riktigt hade snitsen inne på hur man faktiskt drar en vagn (och inte bara får den att röra sig på plan mark). Så han hade helt enkelt bättre teknik när det kom till att bromsa i bakselen än att dra i bröstan.

Ah okej. Ska googla lite på vad det är för en. Jag väger knappt 80 kg så då bör det inte vara några problem för min att dra runt på mig antar jag. Men om man lägger på 70 kg för Drive Outs träningsvagn så blir det ju 150 kg.
Väger en stadig maxad minishettis ungefär där någonstans? Har läst att de när de är otränade kan dra sin vikt och när de är i god kondition kan dra det dubbla. Sen kan man ju faktiskt gå av om det blir för brant upp- eller nerför
 
Fick ungefär samma svar ifrån Drive Out. Bromsar kräver ju också mer underhåll.

Drive Out Träning väger ca 70 kg i shettisvarianten. Den funkar rent tekningskt till 85 cm ponny men hon på Drive Out menade att jag kanske skulle uppleva att jag satt för högt upp. Men det är väl en vanesak antar jag och de flesta gillar ju att sitta högre och ha bra sikt vad jag har läst.

Jag tycker att den ser vettig ut, satsa på den du!
 
Ingen aning, men det verkar smart att kunna ställa in hur man vill vinkla skakeln. Ser lätt ut att ta sig i och ur också.
 
Ja jag tyckte den såg trevlig ut. Sätet är ju lika brett som hjulen nästan så gott om plats om man vill ha någon med sig nån gång när lillhästen blir starkare. Tyckte också att det verkade bra att man kunde vinkla om skaklarna. Sen är det kanske inte fel med stänkskärmar. 5 kg mindre ska den väga trots att den är bromsad. Sen var det ju det där med att det inte var så bra effekt med broms på tvåhjulig vagn. Undrar om man kan beställa utan bromsar.
Jag tänker att den kanske ser mer proportionerlig ut till en liten häst.

Vad är förresten skullnaden på lufthjul och utan luft?
 

Liknande trådar

Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp