spårvagn i göteborg

fast ska man åka tunnelbana, t.ex, så kommer man ju inte genom spärrarna utan att ha en biljett, köpt någonstans.
Jag har betalt bussresor med SMS (tror jag, länge sen senast...) och det jag ser som störst problem är att veta zongränserna. Därför är det ju enklast om man kan köpa en biljett i förväg.

Vad är det de inte har koll på? Zoner?
När vi ska åka tillbaka på söndagen är det pressbyrån som finns i närheten. Nog borde de väl klara av att ge oss biljetter tillbaka till stationen??

(vi ska till hållplatsen Marklandsgatan, nära friidrottens hus)

Kan man köpa biljetter till barnen samtidigt när man har appen?

Jag kör ju buss och där är det tydligen jättesvårt. Man betalar först och frågar sen, istället för tvärtom.

@ameo Oftast har Pressbyrån ganska ok koll det jag råkade ut för var att personen bestämt menade att kortet jag skulle köpa inte fanns överhuvudtaget.

När vi ska åka tillbaka på söndagen är det pressbyrån som finns i närheten. Nog borde de väl klara av att ge oss biljetter tillbaka till stationen??

Marklandsgatan ligger i Göteborg stad, så inga zonbyten. Så det borde även Pressbyrån klara av.

Kan man köpa biljetter till barnen samtidigt när man har appen?
Ja, det första som kommer upp i appen är "Sök resa", när du klickat på den så kommer det upp vilka biljetter vi vill ha. Då väljer du tex en vuxen och två ungdomar (barn under 7 år åker gratis). Sen plickar du in vart du ska åka ifrån och till vart du vill åka. Så sköter appen resten själv. :D

Personalen i Pressbyrån vid Marklandsgatan (vinka till mig, jag bor i första huset till höger där ;)) har absolut koll. Marklandsgatan är en stor knutpunkt med ett helt gäng bussar som går åt alla möjliga håll över kommungränser, så de kan definitivt hjälpa :)

ack för alla svar
Nu blir det nog ingen spårvagnsresa för oss, eftersom den bilburna delen av sällskapet hinner upp före oss, så vi kommer bli hämtade med bil från stationen. Vi sitter just nu på ett tåg som är 171 minuter försenat... Skulle anlänt Gbg 19.55, just nu (21.31) är vi mellan Limmared och Borås... (ett tåg framför oss råkade ut för en besvärlig viltolycka, så resenärerna fick evakueras och fordonet bärgas från platsen... )

@Anna du får vinka åt oss, vi ska tillbringa hela helgen i en friidrottshall nära dig... ;)

Jag förstår inte helt varför folk klagar så på biljettsystemet. Det är inte svårare eller enklare än i någon annan stad.

Ack, i den riktiga spårvagnshuvudstaden Norrköping kan man köpa sin biljett PÅ varendaste vagn som rullar, bussar likaså. Eller i en quickomat som finns typ överallt, eller med appen. Absolut enklare och mer tillgängligt än i Göteborg ju!

(jätteointressat för topic, jag vet. Men jag var bara tvungen att inflika detta så att alla förstår att det finns en proffsigare spårvagns-stad :D )

Första gången köpte jag Turistpass (fria resor under valt antal dygn), sedan reste jag via appen som var väldigt smidig. Tycker hemsidan är bra och instruktionerna tydliga. Jag landade med tåg, så det var enkelt att välja reselösning innan jag gick ut från Centralen.

@Anna du får vinka åt oss, vi ska tillbringa hela helgen i en friidrottshall nära dig... ;)

Åh, vad jag vinkar! Hoppas ni såg mig, jag är den i svart nattlinne med vita prickar :D (Jag har inte fönster åt det hållet men smet just ut till sopnedkastet i nattskrud och passade faktiskt på att vinka åt rätt håll, hoppas verkligen att mina grannar såg mig.)

Ack, i den riktiga spårvagnshuvudstaden Norrköping kan man köpa sin biljett PÅ varendaste vagn som rullar, bussar likaså. Eller i en quickomat som finns typ överallt, eller med appen. Absolut enklare och mer tillgängligt än i Göteborg ju!

(jätteointressat för topic, jag vet. Men jag var bara tvungen att inflika detta så att alla förstår att det finns en proffsigare spårvagns-stad :D )
Fast du kan köpa biljett på så gott som varenda spårvagn i Göteborg också, eller använda appen.
Skillnaden är väl i så fall att det inte finns några automater på stan.

Antingen så kliver man in på västtrafiks resebutiker (Nils Ericsonterminalen eller drottningstorget om man kommer med tåg) och köper lämpligt kort (beror på hur många resor du ska göra, men det kan de ju svara på i butiken).

Alternativt ladda ner västtrafiks app, registrera dig i förväg, och handlar alla biljetter i appen.

Jag förstår inte helt varför folk klagar så på biljettsystemet. Det är inte svårare eller enklare än i någon annan stad. Dock kräver ju de flesta lokaltrafiksystem numera att man är förberedd eftersom betalning på fordonet försvinner i allt högre grad. Får dock medge att SLs app är smidigare...
KL
Det blir ett helt äventyr för t.ex. min mor som inte har smart-telefon. Och hon är inte ensam om den detaljen i sin bekantskapskrets.
Resan med Västtrafik startas utanför Göteborg och då blir det klurigt.
Man kan köpa biljett på tåget men inte för anslutande resa (som spårvagn).
Hon tycker det är lättare att flyga över halva klotet än att åka med Västtrafik. ;)
Så funkar det inte att boka och betala med SJ, eller hon kommer behöva ta spårvagn, blir det bilen istället. Vilket grämer henne då hon är ytterst miljömedveten (och dessutom skulle åka mycket billigare med Västtrafik). Men än så länge går det ju bra att ta bilen, så då blir det den. Tyvärr.

KL
Det blir ett helt äventyr för t.ex. min mor som inte har smart-telefon. Och hon är inte ensam om den detaljen i sin bekantskapskrets.
Hon tycker det är lättare att flyga över halva klotet än att åka med Västtrafik. ;)
Så funkar det inte att boka och betala med SJ, eller hon kommer behöva ta spårvagn, blir det bilen istället. Vilket grämer henne då hon är ytterst miljömedveten (och dessutom skulle åka mycket billigare med Västtrafik). Men än så länge går det ju bra att ta bilen, så då blir det den. Tyvärr.

https://samtrafiken.se/tjanster/resplus/resplus-for-resenarer/bokning-och-kop/

KL
Men jag förstår inte riktigt problemet? Hon åker alltså tåg till Göteborg? Då brukar man hamna på centralstationen och där finns ett västtrafiks kundcenter. Väldigt hjälpsamma och duktiga på att hitta lösningar som är bäst ju för dig. Jag har numera ett kort man laddar med pengar för det har varit enklast när vi har åkt någon gång ibland. Innan jag åker till Göteborg så kan jag fylla på kortet hemma vid datorn så att kortet är redo att användas när jag kommer ner.

Hon har aldrig lyckats lösa spårvagnsbiljett på SJ. Jag var inne ock kollade nu och hade också svårt att förstå hur jag skulle boka i anknytning till biljettköpet. Försökte som det stod anvisat. Från min station till Långedrags spårvagnshållplats (i deras exempel skulle man skriva typ Slussen - Borås). Det gick inte?

Ring?

Vi hade ofta ResPlusbiljetter när jag körde buss.

Men jag förstår inte riktigt problemet? Hon åker alltså tåg till Göteborg? Då brukar man hamna på centralstationen och där finns ett västtrafiks kundcenter. Väldigt hjälpsamma och duktiga på att hitta lösningar som är bäst ju för dig. Jag har numera ett kort man laddar med pengar för det har varit enklast när vi har åkt någon gång ibland. Innan jag åker till Göteborg så kan jag fylla på kortet hemma vid datorn så att kortet är redo att användas när jag kommer ner.
Jag kan tycka att man kan få köpa hela resan när man ändå har klivit på ett Västtrafiktåg.
Gäller inte mig utan min mor. :)

Om man inte förmår att läsa sig till ett biljettsystem i en stad med ens eget förstaspråk, hur gör man då om man någon gång är utomlands? Åker taxi överallt?

Jag kan tycka att man kan få köpa hela resan när man ändå har klivit på ett Västtrafiktåg.
Gäller inte mig utan min mor. :)
När jag åker in till Göteborg med tåget köper jag biljett av tågvärden och sedan byter jag till spårvagn utan att lösa ny biljett i Göteborg, kan åka runt i Göteborg och hem igen på samma biljett om jag inte är så länge

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka