R8n

Trådstartare
Funderar på att börja spåra med våran hund bara som hobby. Han älskar att spåra och letar gärna efter alla möjliga spår. Katter och rådjur är han förj*vlig på att hitta och spåra i.

Frågan är då bara hur man går till väga?

Sv: Spårning

Vet bara hur jag gjorde när jag hade en golden som hade en. Vi gick en skogsstig, min man höll hunden. Hon fick nosa på min handske, sen gick jag in i skogen och la den påen stubbe. Kommenderade sööök och hon stack iväg och hittade den. Jätteberöm såklart och en Grolic. Detta gjorde vi varje dag med olika saker och det funkade alltid. Det slutade med att hon sökte upp ett rått ägg som jag gömt under en gren eller i en stubbe och hon kom tillbaka med ägget helt. Då fick hon det som belöning. Detta var alltid dagens höjdpunkt. Vem som hade mest roligt vet jag inte, vi eller hunden.

Finns olika sätt att börja.

Så här har vi gjort iaf:

Ta med dig några snitslar på klädnypor (så du vet vart du börjat och slutat spåret)

Stampa upp en början i marken, gno med fötterna i marken. Gå ut kanske 15-20 meter med små steg. Vid slutet lägger du en rolig leksak eller kanske lite godis i en strumpa. Häng upp en snitsel så du vet vart slutet är. Stampa lite extra vid slutet också.

Fortsätt framåt, ta av åt något håll och håll dig ca 50m från spåret när du går tillbaka.

Ta på hunden spårselen någon meter innan början. I början kan du ha kopplet i selen. Led fram hunden i halsbandet och sätt ner hunden vid början.

Visa på med handen så att hunden börjar lukta på marken där du stampat.

Låt hunden i egen takt nosa sig fram. Säg inget till den.

Ser du att den vimsar iväg så stanna bara och vänta tills den hittat spåret igen.

Beröm och lek massor när den hittat slutet.

Vet att endel kör med godis, näringsspår eller vad det heter, i början. Men det vet jag inte hur man gör så det kanske nån annan kan förklara.

Vet bara hur jag gjorde när jag hade en golden som hade en. Vi gick en skogsstig, min man höll hunden. Hon fick nosa på min handske, sen gick jag in i skogen och la den påen stubbe. Kommenderade sööök och hon stack iväg och hittade den. Jätteberöm såklart och en Grolic. Detta gjorde vi varje dag med olika saker och det funkade alltid. Det slutade med att hon sökte upp ett rått ägg som jag gömt under en gren eller i en stubbe och hon kom tillbaka med ägget helt. Då fick hon det som belöning. Detta var alltid dagens höjdpunkt. Vem som hade mest roligt vet jag inte, vi eller hunden.

Det där låter mer som en variant av uppletande. Lika roligt för hunden dock.

Det där låter mer som en variant av uppletande. Lika roligt för hunden dock.

Ja visst gör det? Uppletande är nästan ännu roligare, tycker Keo!

Ett tips för enkelt uppletande på vilken promenad som helst är ju att hålla en stund i en träpinne, kasta iväg den när hunden inte ser och sedan be den leta upp. Vi brukar peka i rätt riktning, men det behövs kanske inte egentligen? Räcker kanske med att sätta honom med näsan åt rätt håll?
Enkelt sätt att göra promenaden ännu roligare.

/Syrsa

Så gör jag också, kanon när man har häst.
Lägg spåret, rid och ta hand om Brunte, avsluta kvällen men spår, då har spåret svalnat lagom mycket.

Hej,

Vanligaste när man lägger ett näringsspår är att man i varje högerfotssteg (påhittat ord) lägger lite näring till hunden. Detta är en bra träningsmetod om man vill att hunden ska spåra lugnt och noga i spårkärnan.
Mycket bra träning om man har för avsikt att tävla spår med hunden eller om man vill att hunden ska lära sig att spåra med noggrannhet istället för med iver och upphetsning.

Efter lite träning så kan man minska mängden näring till vartannat fotsteg osv.

Också bra att tänka på vid näringsspår är att man lägger något som hunden snabbt kan få i sig, tex tunna skivor grillkorv eller små bitar köttbullar. Lägger man bitar som hunden måste tugga kan det bli att den måste stann upp, tugga klart och sen starta igen.

Jag kör alltid med denna metoden då jag tycker den funkar bäst. Avslutar alltid spåret med ett par extra korvbitar så att hunden ska veta när spåret är slut.

Mvh

Tack för alla jättebra tips!

Nu en fråga till, spårsele, ser dem ut på något speciellt vis eller kan man bara köpa en sele som endast används vid pårningen?

Tack för alla jättebra tips!

Nu en fråga till, spårsele, ser dem ut på något speciellt vis eller kan man bara köpa en sele som endast används vid pårningen?

Vi brukar använda det vanliga halsbandet på vår tjej när hon ska spåra. Funkar hur bra som helst.
För att hjälpa hunden få ner nosen i backen kan man låta kopplet gå mellan frambenen och ut på ena sidan, eller helt lägga det mellan benen på dem. Blir ett välldigt effektivt sätt för att förstärka nosarbetet.
Vi använder oss alltid av kopplet i armhålan så att säga.

vanlig modell:
img_1180_16712580.jpg

Nomesele (eller hur de stavas) en mer drag sele, men funkar också:
mars_08_028_1206609671_4190112.jpg

Finns en JÄTTEbra bok som heter Nosarbete ... minns inte författarinnan nu, återkommer.... Den tar upp alla former av spår och sök! JÄTTEBRA! Finns hos Canis bl.a.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
590
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix