Sv: Spårning

linafina skrev:
Jag tror inte iheller man får det iheller. Finns det någon här som tävlar i spår?

Jag har i alla fall tänkt starta appellspår i höst med min dvärg. Jag har tävlat elit med min gamla schäfer.

Du kan ha pinnarna i samma ficka som ex vis lite frolic en liten stund innan du går spåret (eller om annan går dpåret så går det ju att göra samma sak). Det bästa är att Jason tycker att pinnarna är kul!
(En del gräver ner pinnarna litet vid träning och andra knyter dem i ett snöre så de hänger en bit från marken. Allt för att göra det lite mer "roligt" och för att få hunden intresserad av pinnarna.) Visst kan du också ge godis, men jag skulle försöka undvika det så långt som möjligt. Antagligen tycker din hund att det är spårningen som är det roliga/intressanta och det är ju inte fy skam!
Tycker din hund om att "kampa"? Testa att kampa lite med pinnar och till en början använda de pinnar du kampat med; de som har din o jyckens doft.
Kan din hund "skall" så kanske det kan vara ngt att testa om inget annat går hem, d v s att du kommenderar skall när jycken hittar pinnen. Men kolla först i tävlingsreglerna vad de säger vid skall under spårning (kanske det är ngn form av avdrag?)!!!
Tänk på att inte avancera till lägrespår/spår som legat längre än 20 min innan du tävlat/uppflyttats från appellen om du har som mål att tävla i bruks/spår. Appellen är faktiskt rätt så svår spårmässigt eftersom det ligger så kort stund (det var då så förut; 20 minuter gammalt spår) och hundar som får börja spåra äldre spår kan få svårt att "gå tillbaka" till färska spår.
Jag tror inte att du får några problem med att spåra och hitta lösningar på ev svårigheter!

Lycka Till!

Senast ändrad:

Vad spännande. Det är verkligen kul att spåra tycker jag. Hoppas att jag någon gång kan tävla jag med men vi får se.

Det låter bra. Han kan skall så jag ska kolla upp hur det är med skall på tävling. Kampa gillar han så det kan jag med prova.

Hur länge tycker du spåret ska ligga till sig då nu i början?

Högre. Å det är inte pga av spåret utan pga lydnaden :smirk: Jag har ju en hund som inte går lydnad ö h t på prov. Det ska till mycket tur för att vi ska träffa in just en "sådan" dag samtidigt som prov. Men ibland så går det ;)

det beror på hur man tolkar reglerna, eftersom inget annat ekipage har samma plats som tävlingsbana. Jag vet att vissa domare tillåter det, eller snarare kanske "ser mellan fingrarna"

Nuförtiden är liggetiden 40 - 50 minuter för ett appellspår. Vi är nog många som börjar med ganska långa liggetider, för att få in ett bra spårbeteende, dvs att hunden går med låg nos i eller så nära som möjligt själva spårkärnan. Med min unghund får spåret ligga mellan 45 min och 2 tim.

Javisst är det urkul med spår! Det är en så häftig känsla att gå ett helt okänt spår i okända marker och kunna plocka apporterna allteftersom. Eftersom vi inte kan sätta oss in i hur hunden klarar att följa ett spår, blir det ju en del gissningar vid träning...Som tur är, är hundarna så smarta att de brukar klara sig även om vi ibland klantar oss! Fast, det får ju inte bli en vana förstås...

Tänk igenom noga före varje träning hur du vill ha det och framförallt varför du vill ha det just så. Om fu inte redan har den så rekommenderar jag dig att köpa "Spårhunden" av Inki & Roland Sjösten. Där finns mycket att lära!
Lycka till och välkommen i "spårgänget"!

Ja det är en underbar känsla redan nu fast jag inte kommit igång riktigt ordentligt.

Jag har låtit mina spår ligga 30 minuter men jag kanske ska länga det till 45 minuter? Hur långt tycker du att jag ska lägga. Min hund har bara gjort väldigt korta spår än så länge som legat i 30 minuter ca. Eftersom jag känt att han fattar vad han ska göra men inte bryr sig om sakerna i spåret har jag valt att stanna upp och se vad jag ska göra härnäst för att få honom att funka bättre och då skrev jag här.

Jo den boken ska visst vara himla bra så jag får se om jag kan ta och köpa den.
Tack så mycket :)!

GaurdianAngel skrev:
Jag har liggmarkering på mina hundar i spåret. Då finns det inte en chans att missa en pinnmarkering och belöningen är att få fortsätta spåra. Mina hundar vill inte ha någon belöning under pågående spårning, de vill bara vidare.

Oj, hur har du lärt in det? Mina två äldsta ser det också som en belöning att få fortsätta att spåra men de skulle inte markera apporterna om det var den enda belöningen de fick i samband med dem. Inte om de kunde få belöningen automatiskt genom att låta bli att markera...

På en hund med tillräckligt spårintresse kan man bli förbannad om den bara drar förbi apporterna. Man kan också avbryta spåret och därmed vägra hunden att fortsätta det roliga.

Att lägga sig vid apport lärs då in separat.

Vill du inte köpa boken så prova på biblioteket!

Det är alldeles rätt att stanna upp och tänka igenom om något inte funkar som man vill! Det är svårt att säga hur långt du bör lägga, det beror lite på hur det ser ut. Det gäller att anpassa efter hunden, tillräckligt långt för att hunden ska få igång ett riktigt spårbeteende, men tillräckligt kort för att den snabbt ska få belöning/förstärkning.
Hur korta lägger du nu?

När det gäller liggetiden så kan du nog öka det utan problem.

När det sedan gäller apporterna så fortsätt att träna markeringar "utanför" spåret, till slut tror jag att din hund får in att den även ska göra det i spåret. Det gäller att du verkligen talar om för hunden att dessa pinnar är guld värda! Min gamla tränare (som tävlat SM med fleara hundar) brukade ta med sig fika och ta fram den vid apporterna. Gör i alla fall en ordentlig paus vid dom, så inser han tillslut att det är just detta som är meningen.I början slutar jag alltid vid första apporten och den låter jag inte hunden gå över! Tids nog lär dom sig att fortsätta, det brukar inte vara något problem.

Kanske kan liggmarkering vara något?
Du kan gå in på www.canis.se och beställa tidning nr 4/2003 där det förklaras på ett väldigt bra sätt hur man kan träna in det.

Tänk att hans målbild när han går ut ska vara att "hitta appport", inte spåra roligt spår. Det ska ju bli en rutin och vana av det hela. Så det kan ta lite tid, inget konstigt med det. Om hunden är över 6 månader så skulle jag inte lägga kortare spår än 300 meter med 3 apporter. Men ibland så känns det inte som att hundarna hinner "landa" på sådana korta spår heller. Innan de fått ned näsan så har man gått över första apporten. Nu är ju jag då van att spåra med hundar med rejält riv i. En lugn och sansad hund hittar apporten även om den så ligger så nära som 20 meter. Speciellt min yngre hund är helt sanslöst vanvettig. Hon galopperar fram trots att jag håller emot i linan, men nu börjar det att bli bättre. Hon är samtidigt så mattevek så säger jag åt henne att bromsa så törs hon inte spåra. Det är en övervägning. Men som jag brukar säga: Alla vägar bär till Rom... Jag bryr mig sällan om vad man ska/måste/brukar göra. Jag gör det som känns bäst.

Ja oj, det problemet känner jag verkligen igen! Jag har haft/har (tränar bara spår på skoj numera) det på de tre äldsta vovvarna (1 tervueren och 2 whippets) medan yngsta whippeten ännu överhuvudtaget inte förstått vitsen med det här med spår. Han ränner ut snabbt i linan, jättefint i spårkärnan - och ränner sedan lika snabbt tillbaka till mig och undrar vad vi ska hitta på nu då. För nu har han ju spårat klart! Eh? Fortsätter jag att gå så tar han det som en rastningspromenad bara, för vadå, han har ju redan gått här förut. Hm, nåja, det kanske kommer. Nästa gång så tänkte jag ta honom i koppel efter någon av de andra när de spårar, så kanske han får upp intresset för spåret av rena konkurrensen.

Hur som helst, det var ju inte det jag skulle skriva om. Det jag gjort med mina som jag tycker fungerar, är att proppa en massa korv eller annat extrasmaskigt i eller under föremålen (olika, inte bara träapporter utan även gamla vantar etc). Sedan har jag haft samma goda godis i fickan också. Själva stoppet vid grejen har jag fått automatiskt när de börjat rota fram godiset. Då har jag berömt massor, som att de varit extremt duktiga som hittat korv i skogen. Det har de ju också varit eftersom de spårat sig fram dit. När godiset är uppätet så har jag uppmanat dem till att plocka upp saken. Det har räckt med att de noppat i den med tänderna. Då har de fått mer godis från fickan, samtidigt som jag gjort stort väsen av att jag plockat på mig grejen. Vad BRA att vi hittade den va! Efter det har vi fortsatt att spåra.

Jag har även börjat lägga spåren hela vägen tillbaka till bilen eller väskan, istället för att det ska bli ett avslut vid det sista föremålet. Framför allt min äldsta whippet, som faktiskt är extremt spårtänd, kopplade snabbt att föremål = slut på det roliga spåret. Han fick som aldrig veta var det slutade... När jag började med att vi spårar och spårar och till sist är vi tillbaka där vi började, så har han blivit mycket mer villig att se grejorna i spåret också.

Efterhand minskar man sedan på godiset vid leksaken och ökar godisgivan från handen istället. Till sist är tanken att hunden måste plocka grejen och ge den till matte, för att sätta igång godismaskinen. Terven och äldsta whippeten var/är ungefär där. De hade/har i alla fall ganska tydliga markeringar där de noppar i föremålet och ser efter godis. Fast numera tränar jag inte alls för tävling längre och lägger godis vid alla föremål ändå, för att göra det lättare och roligare. Terven har gått ur tiden för drygt 11 år sedan, äldsta whippeten är 11 år, mellanwhippeten är en mycket fin spårhund men är inget tävlingsämne. Unghunden (som blivit två år, oops) skulle säkert kunna bli något med lite mer koncentrerad träning, men just ja, matte avskyr ju att tävla... Så vi kör lite för skojs skull när andan faller på istället :)

Lycka till!

Ah. Det var kul att det var nån annan som hade samma filosofi som mig. Jag gör ett tydligt avbrott och fortsätter sedan. Jag lägger aldrig bara en apport utan jag vill verkligen att hunden ska känna: paus, fortsätta. Så att de inte går över apporterna för att det inte ska ta slut.

Jadzia skrev:
På en hund med tillräckligt spårintresse kan man bli förbannad om den bara drar förbi apporterna. Man kan också avbryta spåret och därmed vägra hunden att fortsätta det roliga.

Att lägga sig vid apport lärs då in separat.

Hehe, jaha. Inget för en vinthund alltså... Hur spårintresserade de än är så kan jag riktigt se minen hos mina: ska det vara på det här viset så får du spåra ditt j-vla spår själv!" :banana:

Finns nog fler sätt att träna in en liggmarkering på. Jag tränade in detta i spåret. Mina båda är spårsäkra och vill inte annat än vidare i spåret. Sedan vill jag ha ganska mkt drag i mina hundar när det spårar, så man har lite "motstånd" i linan.

Sedan har jag bara gjort så att jag lagt ut pinnar längst spåret, ganska enkelt spår, och gått ganska nära hunden när de luktar till på pinnen, håller jag in dem och säger ligg. Går lungt fram till hunden och belönar med godis. Ena fick jag tom belöna med kattmat, då det var det enda han ville ha. :smirk:

Sedan när hunden ätit upp sitt godis, så blir det lite klapp, lugnt beröm och kel innan jag skickar den vidare i spåret. Efter ca 3-4 spår med pinnar så sitter det i hunden att de ska lägga sig vid varje pinne.

Det är så jag har gjort och på mina hundar har det fungerat väldigt bra.
Lite rörig förklaring, men du kanske förstår. Fungerar bara på hundar som verkligen är i spåret.

Tack så jättemycket för svaren. Jag ska ut imorgon har inte hunnit idag. Övade lite med pinnarna i allafall.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 885
Senast: Blueberry
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025