Sv: Spårning

Har du provat att lägga godis UNDER apporten? Det kunde ju fungera. Då blir det ju ett markerat stopp. Sen att hunden kanske inte vill plocka upp saken kanske man får leva med. Vissa hundar vill ju inte det. Jag vet i och för sig inte vad som krävs när man tävlar, men jag fick veta att det räcker med att hunden bara går förbi apporten så att föraren kan ta upp den.

Det är ett vanligt problem du har.

Om du har ambitioner att tävla (du har ju schäfer så jag antar att du vill köra bruks med honom) så tycker jag att du skall skippa att lägga leksaker i spåret utan i stället fokusera på spårpinnar. Det blir liksom dubbelt jobb annars.

Lägg ned spårandet under ett tag och fokusera på att få honom att förstå pinnens betydelse. Det finns lite enkla övningar som du kan prova och träna på.

Du tar ett gäng spårpinnar och så går du ut och strör ut dom i över en yta. De kan vara lite olika svåra att hitta. Några är väl synliga och vissa kan vara lite mer dolda, sedan tar du hunden i koppel och så går ni koppelpromenad genom pinnarna. Så fort hunden bara sneglar åt pinnarna så blir det julafton. Gå runt tills han har hittat de flesta. Här skall det alltså inte finnas något spår att följa utan det är markeringen som är det viktiga.

Jag har även gjort så att det är pinnen som är belöningen för min hund. Jag kampar med pinnen, jag kastar pinnen. Har man en hund som är benägen att tugga så bör man lär in hunden att plocka pinnen, lämna pinnen för att sedan få tillbaka den av föraren och kampa. Man kan även binda ett litet snöre i pinnen så det blir en jaktleksak.

Sedan när du lägger ut pinnarna i spåret så låt hunden inte hunden gå över pinnen i början utan hålle emot och be honom ta upp den. När han tar upp den springer du fram och tar den, kopplar loss och sedan busar ni. Om du kastar pinnen som belöning så kasta den bakåt i spåret. När jag skall lägga undan pinnen, dvs när vi skall gå vidare så ger jag godiset men då har vi lekt en bra stund med pinnen. Jag vill gärna då ha ett godis som tar lite tid att äta. Tanken är att vi går från stimmig kamp och kast lek och sedan samlar vi oss för att gå vidare i spåret. Då vill jag gärna ha ett godis som tar lite tid att äta. Därför använder jag ost på tub som jag kan trycka fram lite långsamt.

Träna inte bara raka spår utan lägg in vinklar och vågar för det finns ingen anledning att göra det superlätt för en hund som redan mkt spårmotiverad.

Sist så rekommenderar jag dig att anmäla dig till spårkurs...

Duvan skrev:
Vad Tippan försöker få fram till dig är att din hund måste se den belöning han får när han markerar föremål i spåret som en verklig belöning, dvs värt att avbryta spårandet ett tag för. Att han annars tycker att leksakerna är skitkul hjälper inte om han i spårsituationen tycker att spåret är roligare. Om mat är en bra belöning för din hund så använd det. Huvudsaken är att han fattar att det blir extra trevligt när han markerar ordentligt.

Har du svårt att lära in markeringarna med den störning som själva spåret innebär kan du lära in det separat. På så vis har hunden redan en förväntan inbyggd när föremålen hittas i spåret. När han lärt sig att markera ordentligt på kända saker i spåret kan man utöka till okända.

Om det inte går att hitta en belöning som är starkare än spåret i sig kan du se till att stoppa din hund vid varje föremål som han ska markera. Låt honom inte gå vidare förän han gjort sitt jobb, så blir själva spårandet belöningen. I sådana fall brukar jag börja med ett föremål och avsluta med en liten godishög.

Mvh,
Duvan

Så långt har jag fattat. Men det visste jag ju själv från början. Frågan var ju bara hur jag skulle göra :).

Tack för svaret.

beda skrev:
Vad har du för hund och på vilken nivå spårar ni? Är det bara på "hobbynivå" som aktivering skulle jag lägga det hunden gillar bäst i slutet. Huvudsaken är ju att att det är kul att spåra!

Jag har lite samma problem som du. Först lade jag en älgklöv i slutet, vilket resulterade i att hunden tvärstannade, skällde och lade svansen mellan benen hjälp vad är det där!? :eek:
Så jag tog favoritleksaken, en röd fotboll, och lade den i slutet. Samma sak där - livrädd hund - hjälp det ligger nåt rött här!! :eek:
Sedan lade jag älgklöven/leksaken lite kamoflerad bland lingonriset för att den inte skulle bli lika "utmärkande". Men då tyckte han inte alls att den var kul, "en boll, jaha" blev det då.

Ska lägga årets första spår imorgon, och jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra i slutet. Vill ju göra anlagsprov i viltspår någon gång framöver, så jag måste väcka hans intresse för klöven.
Men som sagt, skulle jag "bara" spåra hemma hade jag lagt tex något gott i slutet. Gärna något utöver det vanliga, så spåret blir extra roligt.

Jag har en schäfer och än så länge är det bara på hobbynivå. Vi började för en månad sedan och har hunnit med ett par enkla spårningar så jag ska inte begära allt för mycket ännu.

Då är jag inte ensam med dessa problem i allafall :D.

Lycka till med din vovve i allafall. Tack för tipsen.

belzebub skrev:
Nu kan inte jag viltspår, men där ska det väl inte göras markeringar? Jag kör personspår med min hund, hon var lite som din, spårarbetet var väldigt befäst (vilket är mycket bra!) och när jag la favoritleksaken i spåret snubblade hon bokstavligen över den utan att så mycket som att höjja på ögonbrynen. Jag anser inte att man ska se detta som något problem, snarare tvärtom. Var glad över att du har en spårsäker hund. Det är först när spårarbetet är bra som man kan sätta in pinnar i spåret (enligt min mening) för vad händer om hunden hela tiden slår i spåret? jo, den går över apporterna...

Jag tränade in apporterna vid sidan av spåret, hela tiden byteslek - apport - godis, apport - godis, har tycker jag också att man med tiden ska vara noggran så att man kan få bort ev tugg... När det känns bra, dvs då hunden anser att apport=godis, då börjar jag lägga korta, raka spår med apporterna nära varandra (ca var 5:e m), har är det extremt viktigt att belöna bara hunden stannar till för en sekund och nosar på apporten, skulle hunden vilja plocka den är det bara att gratulera... Fortsätta såhär ett bra tag med korta pinnrika spår och växla med att spåra längre spår utan pinnar. När hunden spontanmarkerar kan man sedan gå över och lägga pinnarna i det längre spåret (men med en gradvis övergång).

I början när vi över in markeringarna skulle jag ca en meter innan pinnen hålla lite hårdare i linan/kopplet för att bromsa upp. Jag anser dock att det är farligt att göra detta för mkt och det är något man bör komma ifrån så snart som möjligt, annars kommer hunden lite på dig som förare "Nu håller hon i, då kommer det nog nått snart" vilket får till följd att man på tävling får hund som går över apporter..

Det här var min idé och detta fungerar utmärkt på min hund som nu är klar för ett apellspår, det förutsätter dock att man vill ha apporterande markering, sitt/liggmarkering har jag inte hållit på med så det får någon annan svara på.

Jag tror det du skriver är bra. Jag ska prova mig fram så får vi se hur det går. Tack så mycket.

Madde85 skrev:
Har du provat att lägga godis UNDER apporten? Det kunde ju fungera. Då blir det ju ett markerat stopp. Sen att hunden kanske inte vill plocka upp saken kanske man får leva med. Vissa hundar vill ju inte det. Jag vet i och för sig inte vad som krävs när man tävlar, men jag fick veta att det räcker med att hunden bara går förbi apporten så att föraren kan ta upp den.

Var det när man tävlade eller som det var oki att hunden inte tog upp den?

Jobba utan lön? Alltså dom här leksakerna tycker han är superskoj utanför spåret men när han jobbar vill han inte ha dom. Jo när vi gjorde synretningen ville han.

Ja utanför spåret tycker han att det är superskoj ja... Men tydligen så tycker han inte att de smäller mer än spåret... Men som sagt, det kommer inte alltid att ligga "roliga" saker i spåret. Sen har kan kanske heller inte lärt sig VAD som är så roligt med dem i spåret. Det är väl det som jag försöker förklara till dig utan framgång...

Jag har t.ex. lagt ut ett gossedjur som är jättestort till (dåvarande) valpen. Det var så stort så att hon bara var tvungen att stanna och plocka upp det. (Hon apporterar ju allt direkt, men det kan man inte begära av alla hundar) Det gjorde vi kanske 2 ggr bara för att hon ska lära sig rutinen, att man ska stanna och komma med saker. Sen tennisboll 2 ggr och sen var vi redan inne på spårpinnar. Så fort gick det för henne att förstå vad man ska göra, inte att föremålet i sig är roligt.

Vadå sexigt för en hund? Han ska ju vara så pass intresserad så att han visar vad han hittat. Det är det jag måste arbeta upp.

Mmm å hur kul är en 10 cm lång träbit? Allvarligt? Tycker du att det verkar skoj? Tror du att hunden tänker *jippi* vilken rolig sak? Nja... Knappast... De ska tänka YES nu tjänar jag nått på det här. Hundar är egoister... Sen vad de tjänar är ju olika från hund till hund.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom det inte alltid kommer ligga roliga saker i spåret måste jag ju komma vidare. Du kunde ju skrivit det med gossedjuret med en gång då som ett tips.

Nej det är inte alltid lätt att veta vad hundar tycker är "sexigt"??? :D

Tack för alla tips iallafall.

Att vattna hunden vid apporterna är inget ovanligt. Jag vet många som gör det, speciellt om de tragglar sig igenom ett krångligt elitspår i gassande sol och 25-gradig värme.

Alla spår går inte som på räls och man kan sällan välja tävlingsväder. Har man då e hund som kan dricka i spåret så kan det vara skillnaden mellan att ta sig runt den dagen eller att bryta.

linafina skrev:
Varför jag inte skulle byta ut det mot godis är väl mest för att man hört att det inte är någon höjdare men man måste ju höra vad fler än en person säger och sen gör man vad man själv tycker verkar vara bäst.

.

Nu blev jag nyfiken! Varför skulle det inte vara någon höjdare att byta mot godis? Måste erkänna att jag trodde att de allra flesta gjorde det nu för tiden.

I övrigt skulle jag vilja hålla med dom som skriver att du ska lära hunden markerar pinnarna "utanför" spåret först. Tänk på söket, ingen skulle där begära att hunden skulle lära sig markera och själva söket samtidigt.
Jag tycker inte att du ska nöja dig med att hunden bara nosar på apporterna och går vidare. Tänker du dig en framtida tävlingskarriär så gäller det att redan nu se längre än till appellklass... Fast i appellklass är det också viktigt att domarna kan avgöra att din hund markerat, det räcker inte med att du plockar upp dom. På ett längre spår är det fullt möjligt att du har fullt sjå att ta dig fram i ris och buskar och inte hinner se när hunden doppar nosen. Det är inte kul att gå ett helt elitspår och komma fram utan en enda apport! För att få en säker markering vill jag att min hund ska lämna föremålet i min hand, då vet jag säkert att jag inte missar att se markeringen. Som andra redan skrivit så gäller det att skapa ritualer runt apporterna, så att din hund bara går och väntar på nästa!

Visst kan man välja att se det som ett "bra" problem att hunden är så spårvillig att den går över apporterna, men tänker vi tävling, är det faktiskt ett tämligen allvarligt problem! Det gäller alltså att hitta rätt förstärkning för just din hund, och inte någon annans. Då menar jag att både spåra OCH markera pinnar.

Jag har inte stött på någon som gjort det ännu men så har det bara rört sig om små spår inga elitspår i 25 graders värme.

Det är inget fel i det men jag ser inte det som nått hjälpande att vattna honom mitt i korta spåret. Kanske längre fram då det rör dig om längre spår.

Vet inte jag hade det som ett alternativ men då fick jag till svar att det inte var bra. Hann aldrig veta varför. Men man ska inte tro på allt man hör. Man får sålla ut det man tycker låter vettigt.

vissa domare kan tolka regelhäftet något olika, så i apellen får man nog fråga domaren innan och om de inte anser att det är ok att byta mot godis får man hoppas att hunden håller 3 pinnar och att man klarar uppflyttning, för i lägre och uppåt i klasserna är man själv i skogen och då gör man exakt som man vill då det inte är någon annan som ser en... Det kanske är förklaringen till att någon sagt att det inte är bra att byta mot godis?

I appellen får du inte använda godis mig veterligen iaf. Har aldrig sett någon som gör det heller. Innan du startat appellen så ska hunden vara så pass genomarbetad så att det inte behövs. Hur man lägger upp träningen är induviduellt, men man ska ju nå (ungefär) samma mål.

Jag har liggmarkering på mina hundar i spåret. Då finns det inte en chans att missa en pinnmarkering och belöningen är att få fortsätta spåra. Mina hundar vill inte ha någon belöning under pågående spårning, de vill bara vidare.

Min ville inte heller ta upp sina leksaker i spåret. Då tog jag sånt som hon försökte sno inne, typ mina smutsiga strumpor... BINGO! Nu har hon fattat det där med att ta upp.

Sen fick jag lära mig på en kurs av en man som tävlat massor och är bruksdomare att man inte behöver spela över så hysteriskt när hunden hittat apporten. Ni är ju ute på JAKT. Det är ju det beteendet man spinner på i spåret. Beröm, ja. "Grovhångel", nej. Alltså inte kvittra och leka hysteriskt med huden. Den tappar fokus på vad den gör då menade han. Han rekommenderade också "pinnstigar" för att få hunden att ta spårpinnar. Sedan var spårsläppet jätteviktigt. Att man ser till att hunden är ordentligt fokuserad och inte bara slafsar iväg. Håll den i selen och trigga lite. Låg röst och mycket fokus. Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 885
Senast: Blueberry
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025