Philosophia

Trådstartare
Vad är att föredra vid viltspår, plast- eller nylonlina? 10 eller 15 m? Finns det något skäl för varför man väljer det ena eller andra, eller är det en smaksak?

(Ute på okänd mark ... :D)

Sv: Spårlina

Jag skulle nog säga 10 m lina, iaf om du tänker viltspårsprov senare :)? Provdomare (iaf de jag gått för) vill att man ska jobba så nära hunden som möjligt, gärna på 5 m linavstånd. De andra 5 m ska bara användas om man behöver släppa efter lite på linan för att ta sig genom snår osv, sen ska man tillbaka till 5 m igen.

Detta till skillnad på bruksspåret, där domarna vill att man släpper ut hunden MINST 10 m i linan på spårupptagen, så där ska man ha 15 m lina :).

Sen är det bara att ta den lina du trivs med bäst (och som trasslar minst ;) )

Vad är att föredra vid viltspår, plast- eller nylonlina? 10 eller 15 m? Finns det något skäl för varför man väljer det ena eller andra, eller är det en smaksak?

(Ute på okänd mark ... :D)

På viltspårsprov får linans längd ej överstiga 10m. Jag föredrar plast för då fastnar ej grenar och barr i linan.

Då låter det ännu rimligare att köpa en på 10 m. :D

Plast verkar också smidigast ur det perspektivet. Jag funderar dock på om nylon kan bromsa min ena som är ivrig och vill pinna på rätt fort. Eller är det kanske bara störande om linan bromsar?

Vad menar du med linan bromsar?

Hunden får ej gå i för högt tempo, man ska ju teoretiskt kunna ha med sig en skytt som ska kunna skjuta skadat vilt man eftersöker och denne ska då ej bli för anfådd under själva spåret.

Alltså bromsar hundens fart. Jag kanske tänker fel, men en nylonlina är ju tjockare och har mer struktur och borde inte glida lika bra i vegetationen som en tunn i plast.

Som sagt var, jag är ute på helt okänd mark. :o

Alltså bromsar hundens fart. Jag kanske tänker fel, men en nylonlina är ju tjockare och har mer struktur och borde inte glida lika bra i vegetationen som en tunn i plast.

Som sagt var, jag är ute på helt okänd mark. :o

Ingen fara :)

Så här står det i reglerna:

Hunden ska arbeta fritt och utan styrning av
spårlinan, dock får föraren genom lågmält
tilltal ge hunden uppmuntran och stöd.

Jag tror mer att den typen av lina riskerar att fastna och på så sätt får hunden en felaktig korrigering. Men det finns säkert andra som tycker olika. På de kurser jag gått har de rekommenderat plastlina förutom till mörkerspår när man vill ha en lina med reflex i.

Kör på plastklädd nylonlina, alt läderlina. Typ Biltema har billig plastlina som funkar utmärkt:)

Jag har en rosa plastlina som är ganska smal och den är väldigt smidig, vi hade nylonlina i början men det var bara trassel hela tiden.

Och den är 10 meter nu men var nog hela 15 meter när jag köpte den. Jag skar av den på rätt längd och gjorde en knut som stopp = skönare att hålla i också.

Senast ändrad:

Jag har en med reflex invävt som jag gillar bäst, tycker den glider lättare än de plastlinor jag haft. En kompis har en tjock plastlina som jag testat som faktiskt var riktigt bra. Upplever att man får vad man betalar för, så tänker du dig att spåra mycket så snåla inte, är så tråkigt att jämt vara irriterad på linan som fastnar och krånglar ;)

Jag gillar iofs biltemas vävda lina, med reflex och gummitrådar. Visst trasslar det lite i skogen om hunden börjar snurra, men vilka linor gör inte det?

Det är klart, men vissa trasslar mer än andra tycker jag.

Erfarenheten jag har säger iallafall att mjuka, löst flätade (eller hur de nu är gjorda) är sämre i skogen. En hårdare lina upplever jag funkar bättre.

TS, bästa är nog om du har träningskompisar som har olika varianter så du kan testa vad du tycker är bäst :)

Jag hade en superbra lina i någon slags plast. Den var lagom tjock och lagom mjuk, skön att hålla i och trasslade sig inte.
Tyvärr dog den linan när Camaro hade tråkigt i bilen en dag :meh:
Men ska försöka hitta en ny likadan.

Har även haft lite andra varianter men jag gillar inte de i nylon eller de väldigt tunna och mjuka plastlinorna..

Jag har en lina i tjärad hampa. Lite osmidig när den var nyköpt, men nu är den helt underbar! Lagom tung, inget fastnar i den och bra att hålla i när man har en stark hund.

Jag har en nylonlina, Jamis egentillverkade. Den är inte så skön att hålla i men den trasslar minimalt. Billig är den också!

Jag har en nylonlina som jag inte gillar något vidare. Förut hade jag en plastlina och den tyckte jag inte trasslade något särskilt just. Den här har jag svårt att få någon riktig ordning på, men å andra sidan använder jag den så sällan att det förmodligen är det som är förklaringen. Tycker man brukar vänja sig vid hanteringen så att man förebygger trassel utan att tänka på det, så att det fungerar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka