Sparkskada - hur länge ta det lugnt?

M

monchestre

Min femåring har blivit sparkad strax under knät, ngt snett inåt. Initialt ej halt eller öm, men hade blött en del. Efter några dagar med lite lymfangitsymptom plus en dags hälta är han nu torr och fin i benet och såret börjar läka men ser helt klart ut som att det blir ett överben.

Efter en vecka började jag skritta några dagar, och benet såg bra ut. Nu två veckor efter noterar jag dock lätt värme runt såret/överbenet och även ng lätt värme insidan benet. Varför? Betyder detta att jag ej bör sätta igång honom i arbete än?

En del rekommenderar skrittjobb i 4-6 veckor, är detta korrekt?

Vidare funderar jag på Orudis-gel för att hämma eventuell inflammation, ngn som har erfarenhet av detta?

TAcksam för svar!

Sv: Sparkskada - hur länge ta det lugnt?

det kan vara en infektion och i värsta fall behövs såret grötas(härligt ord :angel:) upp och rengöras inneifrån. Skulle ha tagit ut vet eller åtminstonde ringt och hört vad de tycker...

Nu är ju såret två veckor gammalt och börjar dra ihop sig bra, tror du verkligen att det kan ha med såret att göra nu när övriga symptom har lagt sig?

JAg vet ju att såren ska läkas inifrån och hållas öppna så jag har tagit upp det ett par gånger och dessutom använt receptbelagd pencilinsalva, därför tror jag (tyvärr) ej att det är infektion i såret...

Håll koll på såret och känn igenom benet varje dag. Min fick infektion i benet! Det gick igenom benhinnan och började käka upp benet. Hon opererades i januari och de tog bort en del av benet (gröpte ur) som hade dött. Hon har fortfarande boxvila och sjukhage på dan. Ska röntga om i april för att se hur långt läkningen kommit.
Vill inte skrämmas, men man ska nog alltid vara observant. Pencillinsalvan kan göra att bakterier blir recistenta.
Innan min fick opereras fick hon stå på bredspektrapencillin intravenöst för att få bukt med bakterierna som inte ville ge sig.

O herregud vilket elände:eek:

Jag håller klart koll och vill verkligen vara försiktig. Själva såret är ju knappt ett sår längre... huden har stängt sig, men eftersom det lite varmt på "bulan" så tänker jag ju att det fortfarande händer grejer. Idag var "överbenet" ngt mindre så det går väl på rätt håll får man hoppas.

Hur märkte du att inflammationen inte gav med sig? Läkte aldrig såret eller var hästen halt?

När överbenet är aktivt och bildas så har man ökad värme just där. Fast är det sår inblandat så är det ju svårt att veta om det är infektion eller aktivt överben. Håll noggran koll - och stort lycka till!

Tack för svar alla!

Om jag då gissar att värmen beror på att överbenet är aktivt, då bör jag ta det lugnt (skritta) under denna tid, och när värmen lägger sig kan jag kanske ta upp arbetet igen gradvis?

Min gick på lösdrift med sitt föl. Det var ingen som märkte att hon blev skadad. Hon hade ett sår på benet som var ganska bra läkt, med skorpa. När det upptäcktes var hon så halt att hon inte kunde gå. Veterinären på Strömsholm sa att det säkert gått minst 3 veckor från skadetillfället tills vi kom in med henne. Förmodligen syntes det inte på henne från början. Vet ju inte ens om såret gått igenom benhinnan från början eller om det var bakterierna som åt sig igenom. Bakterier är skunk!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 651
Senast: Karminnie
·
F
Hästvård Min häst fick för snart fyra månader sedan en spark på insidan av höger framben, strax under knät. Vi fick åka in akut till kliniken...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: FannyW
·
J
Hästvård Veterinärtid är beställd men det är en veckas väntetid, så tills dess; Vätska kring ett framknä, värme till en början, ej längre...
Svar
13
· Visningar
2 142
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar