Sparkat i boxvägg, nu oren! Erfarenheter?!

bunny

Trådstartare
Min häst fick en ny boxgranne(1/10), han hatade genast den hästen och sparkade flitigt så fort det blev matdags eller när han tyckte att den andra rörde sig på icke godkännt vis:devil:
Dag 3 satt vi upp en en träskiva emellan boxarna och trodde att det skulle hjälpa, men nej. Denna dag red jag, hoppade av efter ett par minuter då han kändes konstig. Bestämmde mig för att vila honom ett tag då jag tänkte att han måste ha träningsvärk av att sparka:confused: Dag 7 flyttar den nya boxgrannen, undrar varför:angel:
Men sparkandet fortsätter! Han hade satt det i system att sparka vid fodring:crazy: Vid det här laget sitter "sparkmatta" uppe,det blir betydligt bättre.

Veterinär har varit ute och konstaterat att han är nästan 1 grad halt på hb, hög hälta. Han äter metacam och skrittas 10-15min per dag. Veterinären ska titta på honom igen om drygt en vecka.

Har någon haft samma situation och varit med om att det inte blivit bra? Och i så fall vad var "trasigt"?

Sv: Sparkat i boxvägg, nu oren! Erfarenheter?!

Min ponny började sparka då han fick ny boxgranne. Han slog sönder sig i ena bak. Vrickade sig i hovleden om jag minns rätt. Det var nog runt 15 år sen. ;)
Vi var till klinik och röntgade och utredde. Han sattes på vila och jag tror det var metacam.
Iaf så bytte vi boxgranne. Men sparkandet upphörde inte. Vi skaffade gummimattor medans vi letade annan box/uppstallning. Men så fick vi som tur var flytta ut honom till en annan del av stallet med bara två boxar. Där lugnade han sig. Och benet läkte.
Vi provade flytta in honom igen sen. Men han började slå direkt och vi fick behålla boxen avsides.

Idag är ponnyn 28 år. Han är fräsch och rids. Och han kan stå i stall med fler boxar i närhet och mer rörelse utan att balla ur. Men det tog många, många år. Det gick aldrig i det stall han började i. Dock stod han lugnt och fint hos mina tränare på deras gård redan från start. Han visade tydligt vad han tyckte om stall rätt fort. Tränarnas stall är byggt för hästarnas bästa. Boxarna är enorma och har öppna väggar. Men iom att de är så stora kan de stå ifred trots det om de vill. Och de kan söka upp varann om de vill. Allt är ljust och öppet och stort. Golven är spånade för att dämpa ljud. Och man är lugn där inne eller åker ut!

Även idag skulle jag inte kunna ställa hästen i vilket stall som helst. Blir det stimmigt skulle han garanterat börja slå igen. Han gjorde det en kortis i det här stallet vi står nu. Han ogillade sin granne. En understimulerad unghäst med "felaktig" energi. Då började han slå. Jag satte upp en krubba som var i ett hörn bort från henne, vette bara in i väggen. Där såg han bara väggen och ingen som retade honom. För han slog just vid fodringar framför allt.
När min unghäst flyttade in där så löste sig problemet. Han stör inte min ponny. Då kunde han äta vid vilken som av krubborna. Nu står annan häst där. Så ponnyn får äta i hörnet för att safe:a. Jag vill inte att den gamlingen ska börja slå igen.

Sv: Sparkat i boxvägg, nu oren! Erfarenheter?!

Tack för svar:) Känns ju bra att det har gått bra för någon pålle trots allt.

Min häst har aldrig gillat sitt stall(stått i stallet i 4 månader) då det är lite annorlunda kanske..stallet har bara ett fönster:eek: det sitter 3 meter upp och är inte i närheten av hans box(som om det skulle spela någon roll då han ändå inte skulle titta ut genom det:() Stallet har i övrigt en takhöjd på säkert 5 meter, så det är luftigt i alla fall;) Sedan är det superbra belysning så dom står inte i mörker.
Men hur som helst tyckte han inte om att det inte fanns fönster, han kastade sig från vägg till vägg som en amerikansk fotbollspelare när traktorn eller hästar gick förbi utanför eller när hästar gick ut ur stallet:crazy: Paniken hade precis börjat lägga sig när han fick en boxgranne och hur det gick då vet ni ju:grin: Han sparkade och slängde sig så mycket mot mellan väggen att den lossnade:angel:

Nu har det lugnat sig rejält, för några veckor sedan kunde han inte stå på gången. Då stegrade han och dansade omkring samt försökte att ta sig loss:crazy: Nu står han på gången och bryr sig knappt när traktorn brassar förbi utanför:)
Igår fick jag reda på att boxen bredvid ska "fyllas" med en nykastrerad 2-åring som gått på lösdrift ett tag nu:grin: Så nu får jag se om det ska börja sparkas igen..blir så trött!

Idag var sista dagen på metacam så nu kommer veterinären ut om drygt en vecka och tittar, om han fortfarande visar hälta svimmar jag! Han är nyinköpt så det skulle vara en ytterst tråkig start, han är 4år och behöver lite motion för att inte bli så "stimmig"

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 036
Senast: Lobelia
·
Hästvård Skall försöka göra en lång historia kort utan att förlora viktiga bitar. Ni får fråga om jag missat nåt. Mitt sto började i somras...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 450
Senast: Balahé
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka