Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)

Sv: Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)

Mm, jag har också haft den tanken. Luftade den med vet också när han var ute sist. Både han, jag och ET har reagerat över att hon ser svullen ut kring C5-C6, men det kan ju vara som vi blir lurade också eftersom hon har tappat en del muskulatur pga minst sagt bristfälligt arbete.

Vet kollar upp om provsvar kommit idag, annars börjar det bli dags att stressa labbet lite. Funderar på om röntgen/ultraljud/scint/el likn. av halsryggen kanske kan vara bra. Spondylos och spondylolistes borde ju som du säger kunna drabba hästar också. Hon har ju trots allt haft förändringar i ryggen förr (opererad för KS som unghäst).

Här på jobbet surrar sköterskorna om DVT, vet inte hur vanligt det är på hästar?

TantEster, vad är normalvärdena på lpk för häst? Hb?

Jag vet inte om hästar kan få det. Men om det här hade varit en människa så hade bett personen undersöka om det fanns någon blodpropp i benet. Om den inte är så stor och inte sitter något större kärl så påminner symptomen mycket om det sin har.

Jag tror att förändringarna sitter längre bak, i så fall. Halsrygg borde inte bara ge symptom bak. Vad är DVT!?

Hb och lpk skiljer sig lite mellan olika mätinstrument. Har vetten egen utrustning alt vilket lab har använts? Hur ligger värdena?

Jag vet inte om hästar kan få det. Men om det här hade varit en människa så hade bett personen undersöka om det fanns någon blodpropp i benet. Om den inte är så stor och inte sitter något större kärl så påminner symptomen mycket om det sin har.

Nåt sånt tänker jag också. Eller nåt som stasar kärl och lymfa.

DVT är djup ventrombos, propp i en ven alltså.

Nja, fast hon har ju haft symptom även fram, vingligheten satt ju fram. Hon korsade frambenen och gick liksom på samma linje med båda fram.

Hb på senaste provet var 121, lpk var 8,4 sist och 5 för 4 veckor sedan. Har allstå höjts lite. Dessa prover analyserar vet själv. Vet inte fabrikat på utsrustningen.

Hur kollar man? Ultraljud? Eller något annat? Någonstans i bakhuvudet ringer ordet doppler men nu är jag kanske helt fel ute:o

Aha! Ja, då är vi ju inne på samma spår, på ett ungefär! Jag jobbar inte med häst, så jag vet inte riktigt hur man bäst undersöker detta. Doppler ringer i huvudet på mig med..! Scint eller MR om man misstänker nåt i ryggen, skulle jag tro. Å andra sidan - när du nu uppmärksamma mig på att det ju faktiskt var frambenen så minskar troligheten för DVT, tycker jag.

Wobbler, KS, spondylos - scint, MR.

De värdena låter bra, utifrån våra referensvärden, de lär inte avvika särkskilt. Har du fler värden? Vid ffa Anaplasma brukar man se lite förändringar i neutrofiler och eosinofiler. Finns de med?

Nej, tyvärr inga andra värden än lpk och hb. Har inte hört något än om anaplasma-provet. Vet att vet. har fruktansvärt mycket att göra nu, så han ringer nog tillbaka när han får en stund över.

Suck, jag tycker att man borde införa "vård-av-djur-ledigt" precis som det finns för vård-av-barn. Har inte tid att jobba när jag är orolig för hästen (eller något annat djur för den delen).

Nähä, labbet hade inte hört av sig. Veterinären skickade ett mail dit för att efterlysa svaret. Gillar inte att det drar ut på tiden. Om det inte syns något där måste vi ju angripa problemet från annat håll.

Ska strax ut och titta till pållen och försöka gå en sväng eller två med henne.

Dagens status: svullnaden är kvar som tidigare, ingen temp, lite busig, det vanliga "underbara" humöret är tillbaka, öm i bakre delen av sadelläget och spänd i käkarna:confused:, så ohalt man kan vara med ett så tjockt ben. Travade t.o.m. några steg frivilligt. Magen var lite i olag och allt hö var inte uppätet. Aptiten på godis, morötter och kraftfoder är det dock inget fel på:D

Nej, suck. Inte så vitt jag vet iallafall. Har sökt vet utan framgång idag och nu är det 3-dagars helg.

Pållen var pigg idag också. Tyckte att svullnaden i benet ev hade mjuknat lite lätt över hasens framsida. Värmen är densamma och resten av svullanden också. Stallkamraten som var i stallet tidigare idag tyckte att hon såg ut att trivas med att stå inne och vila. Skönt att stå inne och titta på de andra genom fönstret när det regnar och blåser snålt i 3 plusgrader.

Tänkte prova att ta ut henne i hagen imorgon när jag är där och se hur hon klarar att gå där. Är ju viss skillnad mot att gå i stallgången och i ridhuset. Hade ju varit skönt om hon kunde gå i sjukrutan åtminstone (storlek ca 20x10 mtror jag).

Idag har pållen fått gå ut i hage en sväng. Det uppskattades mycket kan jag säga. När jag tittade till henne efter en halvtimme var hon lerig överallt där inte täcket täcker:D Sjukhagen får duga till henne from imorgon, om nu inte svullanden ökar igen pga mer rörelse.

Svullnaden har mjuknat ytterligare och ev är den lite mindre. Magen var nästan katastrofdålig idag och muggen ser märklig ut. Hoppas att det stabiliserar sig när hon får röra lite mer på sig, annars blir det till att köpa Pro-Equo igen.

Jahapp, dags för rapport:D
Helgen har avlöpt bra för pållen. Sjukhage och korta promenader på hårt underlag. Pigg på bus när vi kommit förbi grannens hästar och matte fick skynda sig för att inte bli kvarglömd i skogen på vägen hem.

Magen är stabilare om än inte helt bra. Muggen är skum, undrar om det är mugg egentligen eller nåt annat skit? Har hursomhelst slutat smörja med fucidin och kortison nu, har det inte hjälpt efter mer än 3 v lär det inte göra det heller. Provade med aloe vera, det lär ju inte göra saken sämre i alla fall.
Benet är mindre svullet men har trots det en bit kvar till normaltillstånd.

Jag måste försöka få tag på veterinär imorgon för att kolla upp ett par grejer och förhoppningsvis få provsvaren.

Ja. Muggen är på kotans utsida och lite i karleden. Trodde först att det var det som gjorde att hon blev svullen, när vet kom ut konstaterade vi att den mesta svullnaden satt på hasens framsida och skenans insida. Han trodde nog inte att det var lymfangit om jag förstod honom rätt. :confused:

AAAAAARRRRRRGH! Måste bara få ur mig lite frustration över att jag fortfarande inte fått tag på min vet:mad:

Pratade med en assitstent som berättade att det iallafall inte kommit något provsvar under helgen. Snart blir jag galen och börjar hålla på såhär:bump: Hur j*kla lång tid skall det ta egentligen:mad:

Utan provsvar eller journalanteckningar är det ju inte så lätt att vända sig till en annan vet heller. Helst vill jag inte behöva göra det, men jag har ingen nytta av att ha en duktig veterinär om jag inte kan få ta på honom!

Så, ville bara skriva av mig lite. Nu ska pållen få sitt. Och, du, veterinären, om du läser detta och känner dig träffad så RING!

Förstår dig, men ibland får man vackert vänta. B/A-serologin kan ta en stund att få svar på. Hur länge sedan är det provet togs? Minst en vecka får du räkna med.

Fast jag väntar ju spänt också..!

Håll koll på din brevlåda, B/A svaren brukar jag faktiskt alltid få hem i brevlådan (vet inte om vet kryssar i något särskilt men av någon anledning så har jag alltid fått hem B/A svar i brevlådan trots att sådana blivit tagna av tre olika veterinärer genom åren både hemma och på klinik dessutom från två olika labb) verkar som att det är vanligt att svaren skickas både till vet och hästägaren på dessa prover.

Så var då äntligen provsvaren komna. Borreliatiter negativt och ett halvbra resultat på anaplasmostiter, 1:200. Dessutom var glucosen lite hög (har inget värde på den)vad nu det betyder.

Då är nu frågan om man skall behandla på så låga titer-värden eller ta ett par-prov (heter det så?) och kolla upp om det förbättras eller försämras. Troligtvis är ju infektionen på väg ur kroppen med tanke på hur länge hon varit påverkad.

Å andra sidan har hon ju ständigt nya symptom på olika sätt så det är kanske lika bra att behandla och hoppas att det är anaplasmosen som är orsaken iallafall? Får diskutera detta vidare med vet när han ringer tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 664
Senast: sandrafors
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur