Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)

Sv: Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)

Jag hade utan tvekan behandlat den med tetracyklin iom att ni både har kliniska symtom och antikroppar så hade jag inte tvekat en sekund.

Enligt läroboken ska man inte behandla på så låg titer. Precis som du säger lär infektionen vara bekämpad och det man ser är de antikroppar som ännu finns kvar. Utan parprov kan man dock aldrig säga om det är i början av eller efter en genomgången infkektion - den låga titern kan lika gärna vara i början på antikroppsstegringen som i slutet. I ditt fall lär det vara en tid sedan hästen stötte på smittan och därför är det mer troligt att det är efterdyningarna man ser.

Enligt "jamen vafan hästen mår ju inte bra" kan man lika gärna behandla. Det KAN var anaplasmos, även om det på alla håll förnekas att det finns en kronisk variant. Man har kunnat se "restsymptom" hos hästar efter genomgången infektion, men man har aldrig kunnat påvisa anaplasmakräket i deras blod. Tetracyklin är ju en fin medicin, med antiinflammatorisk verkan på leder - även om det inte rör sig om anaplasmos öht kan behandlingen ha god effekt. I synnerhet om den kombineras med kortison..

Det finns emellertid ett antal skäl till att inte slå sig in på "jamen va fan"-linjen;

1) Man fördröjer ev den riktiga diagnosen - i ert fall tycker jag att steget före tetracyklin borde vara att röntga igenom nackkotpelare och rygg. Ev med scint eller så. Samt ta ett baktprov från muggen för att se vad som orsakar den och vilken behandling som egentligen bör sättas in.
2) Riskerna med behandling. Trombophlebit, Baron Gruff med fatal utgång.
3) Samhällsansvaret... Om man behandlar alla hästar med låga titrar och diffusa symptom med tetracyklin får vi förmodligen en ökad resistens, vilket kan vara mycket allvarligt.

Men om det var min häst. Mja. Jag hade nog fortfarande velat kolla kotpelare, just att hästen har problem med magen redan i dagsläget gör att jag skulle dra mig lite för att tetracyklinbehandla. Om man inte hittar något annat, så absolut behandling.

Jag har sett flera hästar med så låga titer som 40 bli totalt förändrade efter en behandling, dessutom har tom den veterinär som jag använt en del förr som tom är seg att få att ta dessa prov innan verkligen allt annat är utrett sagt att oavsett hur låga titet så behandlar man om kliniska symtom finns, saknas kliniska symtom däremot så behandlar man inte på så låga titer.

Jag skulle faktiskt aldrig slänga ut de pengarna en nackröntgen kostar när jag dessutom har svart på vitt att hästen är drabbad av en infektion som har som vanligt symtom att ge vinglighet, skulle vara väldigt stor slump att samma häst skadar nacken precis när den har anaplasmos och vingligheten dessutom bara dyker upp när den verkar ha någon typ av skov (feber).

Dessutom är det ju välkänt att ju snabbare man sätter in behandling mot anaplasmos ju bättre prognos på att den faktiskt blir bra så varför förhala. Man får pumpa i hästen rejält med A-fil och magtarm preparat för magen under hela behandlingen. Min "hemma" vet som behandlat många hästar (mkt drabbat område) sa faktiskt första gången när jag var orolig just för magen att hon faktiskt aldrig varit med om att någon häst faktiskt reagerat kraftigt på tetracyklin, däremot hade hon sett fall av barongruff på andra mediciner så frågan är hur uppförstorat riskerna faktiskt är i det avseendet. Själv har jag fått hästar behandlade med tetracyklin i fem fall och inte en enda har ens haft tendens till att ens bli lösa i magen, alla har dock samtidigt fått en halvliter/dag A-fil/dofilus samt mag-tarm under hela kurerna och när man i efterhand inser hur mkt symtom hästen egentligen haft när dessa försvinner efter genomgången behandling så är det helt klart värt att ta risken en behandling innebär.

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt kan man inte bortse från att de symptom hästen uppvisar kan ha andra orsaker. Hästen har också en känd KS, efter vad jag förstår. Jag hade gärna provbehandlat varenda häst, om det inte vore för risken med behandling och - framförallt - risken med flödig antibiotikaanvändning globalt.

Jag har sett många hästar med diffusa symptom bli bra på behandling. Långt ifrån alla av dessa har fortsatt att vara bra. Många hästägare menar då att hästen har "kronisk ehrlichios", men sanningen är snarare att de svarat på den antiinflammatoriska effekten ungefär som de skulle ha svarat på kortisonbehandling (allmänt, ej ledinjektion).

Men absolut, om veterinären som har undersökt hästen och har alla provresultaten i sin hand bedömer att anaplasmos är den mest sannolika diagnosen ska hästen förstås behandlas. Att du haft en häst med ännu lägre titer som blev bra på behandling är däremot ingen bra indikation. Liksom hästen inte per automatik ska röntgas för att jag skriver det på ett forum...

En antikroppstiter är inte detsamma som att man "har svart på vitt att hästen är drabbad". Här nere i södern har så gott som alla hästar en låg titer, utan att ha några symptom på sjukdom eller någon histora av prestationsnedsättning.

Ja, jag kan ju säga att jag tänkt precis som båda ni gör. Allt ifrån "klart vi behandlar, nåt är ju fel" till "men tänk på att magen redan är dålig, hur blir det då?" och "är det verkligen rätt diagnos?".

Och jo, TantEster, du har rätt. Hon opererades för KS för en herrans massa år sedan. Just nu börjar jag med stabilisera magen, har inköpt dunderkur som hjälpte sist.

Har "lätt" beslutsångest över hur jag skall göra, dels med tanke på hästens framtida hälsa, dels med tanke på hur lång tid hon redan mått dåligt och faktiskt också med tanke på vilka summor pengar (för att inte tala om tiden och oron:eek:) jag hittills har fått lägga på att behandla en massa symptom, utan bestående resultat. Faktum är dock att nu uppvisar hon titer, om än låg, och den fanns där inte för ett drygt år sedan när vi kollade sist.

Undrar ändå om det inte får bli ett parprov? Men vad gör man om man bestämmer sig för att inte behandla? Fortsätter att symptombehandla? Ringer en god vän? Kontaktar alternativare? Trollar med knäna?

Senast ändrad:

Jag har faktiskt aldrig hört första hand direkt alltså från någon som har en häst med titrer som inte uppvisar några symtom alls om än diffusa även om det gärna talas om det allmänt men var är de där hästägarna som har hästar med titrer som inte uppvisar några symtom för de kommer aldrig någonsin fram i några diskussioner varken på internet eller in real life, tvärtom får man gång på gång höra om hästar som trots låga titrer och med diffusa problem, lite allmän trötthet, knepiga svullnader odyl som tvärtom blir bra när de till slut bestämmer sig för att prova att behandla när annat inte hjälpt.

Ingen av mina friska hästar uppvisar någonsin några titrer trots att vi som sagt bor i ett extremt drabbat område i skåne (naturreservat där hjortarna som är mkt hårt drabbade använder hagarna nattetid när hästarna är inne) det finns en anledning till att det är första provet man skickar ihop med allmän analys när något är tokigt, därav har jag sett måååånga provsvar genom åren och noll på titrer är det vanligaste svaret även på hästar som tidigare har haft sjukdomarna och blivit behandlade. Har för övrigt aldrig fått tillbaka några symtom på behandlade hästar men de behandlas som sagt alltid snabbt efter debut vilket ju ger bättre prognos än de som går länge med skiten.

I studier som har gjorts har man påvisat titrar hos en stor andel hästar utan symptom, så nog finns de! Det finns också ett enormt antal hästar med störningar i rörelseapparaten som inte har några titrar öht...

Jag stöter på många hästar som får återfall en tid efter genomgången behandling. Hästägaren tror då att anaplasman återkommit, men snarare har den antiinflammatoriska effekten av tetracyklin avklingat.

Jag säger inte att man inte ska behandla hästar med låg titer + symptom, men det ska göras med eftertanke och då man uteslutit andra orsaker till besvären.

KL

Om man väljer att inte behandla med tetracykliner, vad gör man då? Har någon här provat något annat som fungerat? Eller är det bara att avvakta, symptombehandla vid skov och hoppas att skoven slutar?

Har en bekant vars veterinär inte ville behandla på låga titrar (var några år sedan, vet ej värdet), de använde homeopatika och efter några dagar på det var hästen pigg och ohalt igen. Har någon annan hört talas om det, eller ännu hellre provat själv?

Såhär ser det ut just nu; vet vill avvakta behandling med tanke på hur dålig hästen varit/är i magen, vi vill ha bästa möjliga förutsättningar.
Jag behandlar magen och försöker få fason på den (och gräver under tiden ännu djupare hål i pluskan - ProEquon är DYR när man ska ge den en längre tid). Det har haft effekt men är inte bra än. Smärtlindring och antiinflammatorisk effekt får vi av Metacam ytterligare en tid, fungerar bra för hästen är pigg, glad och ohalt. Svullnaden i kotan vill dock inte ge med sig helt. Samtidigt är det muggen som ligger där och spökar och kan ställa till det, just på det benet.
Nytt samtal med vet om några dagar för att se hur läget ligger då.

Men ärligt, har alla här inne som haft anaplasmos/ehrlichia på sina hästar behandlat med tetracykliner? Ingen som gjort något annat? Eller vågar ni inte skriva ut det här med tanke på Buke-maffian:) I så fall går det bra att skicka PM.

Senast ändrad:

Min häst fick anaplasma direkt efter att den fick börja gå på gräs efter fång. I mitten av sept. Jag tror att den hade lägre motståndskraft. Den tål heller inte några kemiska preparat mot fästingar efter det. Hudkänslig.

Den hade vid prov lägre halt titrer o behandlades således inte. Den fick inte några skov.
Den betedde sig som den skulle dö i det akuta skedet, men hade ändå låg halt:confused:

Den betedde sig som den skulle dö i det akuta skedet, men hade ändå låg halt:confused:

Det kan också bero på att man tagit provet tidigt i infektionen. I det akuta skedet har antikroppshalten inte hunnit stiga än och kan därför vara låg. Här är det betydligt bättre att kolla med PCR - då detekterar man anaplasmans DNA i hästen blod istället.

Hade ni tagit ett parprov hade ni säkert kunnat se att titern stigit avsevärt efter några veckor (för att sedan sjunka och slutligen ligga kvar på en låg nivå under låååång tid)!

Jaha ja.

Fast man är ju i som i detta fallet i DV´s våld o tar de rekommendationer som ges. när man inte själv är insatt så kan man inte ifrågasätta eller ens fråga.. om ngt som man inte har en susning om.

ja ja. Den blev bra o jag upplevde inte att den fick några komplikationer.

du kommer väl ihåg att inte ens klinikvet ville ta blodprov för levervärde när den hade grav fotosensitivitet- om jag inte hade stått på mig pga rådet från dig.
Det hade dock tagits blodprover av DV för fästingrelaterade sjukdomar som var negativa .

Senast ändrad:

Jag behandlar magen och försöker få fason på den (och gräver under tiden ännu djupare hål i pluskan - ProEquon är DYR när man ska ge den en längre tid). PM.

Prova vanlig bakjäst funkar oftast lika bra och är betydligt billigare! 1/4 paket om dagen.
Kan även lägga till 1dl naturel yoghurt

har funkat på mina vid pencillin osv

Tack för tipset men jag hade gärna använt bakjäst om det fungerat. Hon fick det i flera veckor utan större effekt förra omgången magen pajade. Provade även två andra preparat då, det ena var verkningslöst, ett hade viss effekt men så fort jag trappade ner dosen kom problemen tillbaka.

Faktiskt är Pro-Equon det som hjälpt bäst, ska ge det längre tid och fasa ut det ännu försiktigare denna gången och hoppas på ett resultat som håller mer än några veckor. Hästen är normalt ingen "mag-häst" utan magen har pajat i samband med febertopparna.

FiberPlex funkar ypperligt på min dam med dålig mage... iof också ganska dyrt... :( (bara en liten parantes...:) )

Tar sista knappen för en uppdatering av veckan som gått.

Svullnanden i kotan ville inte ge sig trots metacam och promenader på hårt underlag. Funderade på om muggen kan vara orsaken till den svullanden. Kom överens med veterinären om att avsluta metacambehandlingen och se vad som skulle hända. Inget hände! Lika pigg och glad och ohalt häst som på metacam. Muggen hålls i schack av schampo mot bakterier och svamp och salva med tea-tree oil. Fungerar bra och muggen har långsamt börjat läka på sina ställen.

Har börjat motionera henne lätt i skritt (ville inte göra något mer än promenera när hon stod på smärtlindring) och hon har själv bjudit på lite trav emellanåt. Kommer att fortsätta med det så länge hon inte tempar.

Pro-Equon har effekt på magen och håller den ok även om den inte tagit bort problemet helt (än i alla fall).

Veterinären vill fortfarande inte behandla så vi bestämde tillsammans att låta en alternativmedicinare, om möjligt, föreslå behandling. Hon prickade rätt på besvären (under förutsättning att veterinären har rätt alltså) och vi kommer att börja behandla när preparaten kommit, trol i veckan. Det är ett magstabiliserande medel och ett som boostar immunförsvaret om jag inte minns fel.

Så håll nu tummarna för att detta hjälper min häst, helst helt men åtminstone så pass att hon kan klara en tetracyklinbehandling.

Och ni som tycker att jag slänger pengarna i sjön, att det är humbug osv, jag har veterinär och ET med på det här tåget, de tycker att det är värt en chans. Hjälper det inte kan vi alltid prova tetracyklin, men riskerna bedöms av veterinären som stora för att det inte går bra och det bör vara sista utvägen. Behandlar vi till sist med tetracyklin och det går illa har vi åtminstone provat annat allt innan.

Tänkte uppdatera och berätta hur det gått såhär långt. Någon kanske är intresserad?

Hästen är vid liv, pigg och glad. Är under igångsättning fortfarande, går 5-6 pass i veckan i alla gångarter, blandat uteritter, tömkörning och ett ridpass på bana. Passen är fortfarande ganska lätta men intensiteten är under stegrande och vi får se hur långt det håller då hon har en del gamla krämpor som inte gillar vilan hon tvingats till.

Muggen har tagit mycket lång tid på sig men verkar nu vara stabil (nästan helt utläkt) sedan ett antal veckor. Svullnaden i kotan gick ner och håller sig borta så länge hon rör sig tillräckligt och har nattbandage de flesta nätter i veckan. ET var positivt överraskad över att hon var så pass fin i kroppen, musklerna har börjat komma tillbaka även om det går långsamt pga ålder. Magen går lite upp och ner, just nu har gräset börjat spira och det ställer alltid till det lite då gräset är godare än höet:D

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 664
Senast: sandrafors
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur