Sv: Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)
Tar sista knappen för en uppdatering av veckan som gått.
Svullnanden i kotan ville inte ge sig trots metacam och promenader på hårt underlag. Funderade på om muggen kan vara orsaken till den svullanden. Kom överens med veterinären om att avsluta metacambehandlingen och se vad som skulle hända. Inget hände! Lika pigg och glad och ohalt häst som på metacam. Muggen hålls i schack av schampo mot bakterier och svamp och salva med tea-tree oil. Fungerar bra och muggen har långsamt börjat läka på sina ställen.
Har börjat motionera henne lätt i skritt (ville inte göra något mer än promenera när hon stod på smärtlindring) och hon har själv bjudit på lite trav emellanåt. Kommer att fortsätta med det så länge hon inte tempar.
Pro-Equon har effekt på magen och håller den ok även om den inte tagit bort problemet helt (än i alla fall).
Veterinären vill fortfarande inte behandla så vi bestämde tillsammans att låta en alternativmedicinare, om möjligt, föreslå behandling. Hon prickade rätt på besvären (under förutsättning att veterinären har rätt alltså) och vi kommer att börja behandla när preparaten kommit, trol i veckan. Det är ett magstabiliserande medel och ett som boostar immunförsvaret om jag inte minns fel.
Så håll nu tummarna för att detta hjälper min häst, helst helt men åtminstone så pass att hon kan klara en tetracyklinbehandling.
Och ni som tycker att jag slänger pengarna i sjön, att det är humbug osv, jag har veterinär och ET med på det här tåget, de tycker att det är värt en chans. Hjälper det inte kan vi alltid prova tetracyklin, men riskerna bedöms av veterinären som stora för att det inte går bra och det bör vara sista utvägen. Behandlar vi till sist med tetracyklin och det går illa har vi åtminstone provat annat allt innan.