J

Johlin

Det här är kanske inte har med barockridning att göra, men eftersom jag rider klassik ridning, vill jag gärna ha svaren på
"Klassisk ridning-vis". Flytta den om det blir fel...

Jag tar det här från början:
Min häst; Ett varmblod, aldrig startad på travet, 16 år, vallack.
Jag har haft honom i ca 3 år.
Förut då jag red tysk ridning (den "vanliga") så var han väldigt grinig och knepig att rida. Så fort jag la till skänklar, eller om jag la skänklar och händer samtidigt, eller om han inte fick som han ville, så la han öronen bakåt, började trippa och sparka bakut. Det var värst på dressyrbanan (jag kan lägga till att varken jag eller han gillar att hoppa, så det gör vi aldrig). Det gick bättre i när jag var ensam skogen, så jag red mest där. Red man tillsammans med någon annan blev han så där konstig igen.
Men sen jag började rida klassisk ridning, så går det jättebra att rida dressyr :) Han är inte lika sur längre, inte grinig. Men det är fortfarande när man rider med någon annan i skogen. I skritt går det bra, men så fort det blir trav så blir han het, och om jag gör en halvhalt för att sakta in honom, så sparkar han bakut.
Jag vet att det har mycket med mig själv att göra, min sits och min balans, Han kommer väldigt lätt i obalans om jag gör det.

Vi har även haft både veterinär och hästmassör att titta på honom, om han har ont någonstans. Men dom hittar inga fel. Hästmassören sa att han är lite stel i bakbenen, kan det vara därför? Jag stretchar honom och ger honom glucosamin, rekomenderat av hästmassören.

Kan någon hjälpa mig hur jag ska träna mig själv och honom?:bow: Ibland känns det hopplöst :( Men jag vil absolut inte sälja honom.
 
Sv: Sparkar

Jag tar förstår gärna tips från er som inte rider klassiskt också:) Behöver alla tips jag kan få :bump:
 
Sv: Sparkar

Det är så svårt med sånt om man inte får se hästen live.

Men om hästmassören har sagt att han är stel i nacken så vill jag härleda det till minst en låsning i kroppen på hästen. Hästar är sällan bara "stela".

Vart håller du hus någonstans? Funderade på om man kan rekommendera dig någon man vet är bra som kan kolla hästen.
Som sagt: svårt att veta med sånt när man inte har sett hästen själv.
 
Sv: Sparkar

Det kan vara att hästen är känslig och inte gillar "skänkeln" helt enkelt. Då ger mer ridning för sätet bättre resultat. Är ju inte så ovanligt.
För mej är "tysk ridning" inte skänklar som drivande utan sätet som bara förstärks av över o underben.

Kanske knep du med lår o skänklar och hästen protesterade. Det är ju inte så man rider i "tysk dressyr" heller.

Ang när du rider ut så undrar jag hur mycket motion får hästen, är den överfrisk när du rider ut?

Även där, rid med sätet, o lätt hand. Halvhalter, och att inte bli hängande i handen. Om den är överfrisk, låt den trava på, men se till att den arbetar och bromsa upp med din kropp, så att den inte bara ökar o ökar.
 
Sv: Sparkar

Manga hästar klarar inte av dubbla kommandon, vilket vi som ryttare är jätteduktiga pa att ge.

Att skala bort att bullshit dvs. brus i kommunikationen genom att bara ge en signla i taget kanske vore en bra ide att testa?

BARA händer eller BARA skänkel, och sen sa smatt sätta samman dem?

OM man nu maste använda dem samtidgt vill säga.

Ser manga hästar som är mkt frusterarde pga att ryttaren inte är klar för att ens GE signaler för att de inte ens vet vad för signlaer de ger till sin häst.

Jobba lite fran marken tills er kommunikation funkar bra?
 
Sv: Sparkar

Manga hästar klarar inte av dubbla kommandon, vilket vi som ryttare är jätteduktiga pa att ge.

Att skala bort att bullshit dvs. brus i kommunikationen genom att bara ge en signla i taget kanske vore en bra ide att testa?

BARA händer eller BARA skänkel, och sen sa smatt sätta samman dem?

OM man nu maste använda dem samtidgt vill säga.

HÄR tycker jag att många borde läsa... För det är det här med "brus i maskineriet", som vi "fd eller nuvarande ridskoleryttare" blir experter. På ridskolan blir man fullmatad med kommandon och SKA använda alla kommandon, helst på en gång. Ridinstruktörerna är som hökar, om man missar minsta ställning, skänkelhjälp eller vad det nu är.

Är det att undra på att hästarna ser ut som :confused:, blir skänkeldöda, stumma i munnen och trötta på att harva runt, runt, runt när de trots att de försöker göra som ryttarna vill på första impuls.

Gör hästen som ryttaren tänkt sig, bara på EN av alla kommandohjälper, blir den ofta straffad för det, får göra om, en spark i sidan, ryck i munnen eller något annat otrevligt, för att den "tänker själv" och "inte lyssnar på ryttaren". Det är ju DET den gör, lyssnar på ryttaren, om den försöker göra som ryttaren vill, på den första impulsen.

Men VÅGA utmana er ridinstruktör någon gång och PROVA att dela upp hjälperna. Prova en hjälp i taget och kolla vilken hjälp er häst svarar på.
 
Sv: Sparkar

Manga hästar klarar inte av dubbla kommandon, vilket vi som ryttare är jätteduktiga pa att ge.

Att skala bort att bullshit dvs. brus i kommunikationen genom att bara ge en signla i taget kanske vore en bra ide att testa?

BARA händer eller BARA skänkel, och sen sa smatt sätta samman dem?

OM man nu maste använda dem samtidgt vill säga.

Ser manga hästar som är mkt frusterarde pga att ryttaren inte är klar för att ens GE signaler för att de inte ens vet vad för signlaer de ger till sin häst.

Jobba lite fran marken tills er kommunikation funkar bra?
:bow:
Att sen hästen blir "konstig" i sällskap är inte alls konstigt. Det är en fd kapplöpningshäst om än i trav.
 
Sv: Sparkar

Jag tror precis som ni. Han tycker inte om skänklar. Eller dubbla komandon. Det var därför det blev mycket bättre när jag började rida klassisk ridning. Då använder man nästan bara tygelhjälper, och bara en hjälp åt gången. Men det är fortfarande problem i traven. Som sagt har det mycket med min sits och balans att göra. Provade rida med ett sidepull igår. Både dressyr och i skogen. Han har ju väldigt orolig mun och tuggar och tjafsar med bettet. Det gick oxå mycket bättre. Det känns ändå som att vi är på god väg. Jag tror även att han har en låsning någonstans i bakbenen, brukar göra lite övningar för att stärka dom från marken. Sen tror jag att det är lite tävlingsinstinkt oxå... han tycker verkligen inte om att vara sist i traven;)
 
Sv: Sparkar

:bow:
Att sen hästen blir "konstig" i sällskap är inte alls konstigt. Det är en fd kapplöpningshäst om än i trav.

Hrrmmm....:cool: Vill bara påpeka att mina inte nånsin blivit konstiga i sällskap, inte heller lilla damen jag rider nu.

Nu låter du som min förra granne som tittade skeptiskt på mina två fullblod när vi var nyinflyttade. Hon trodde aldrig vi skulle kunna rida tillsammans. Med barnen. Särskilt inte på gärdena:crazy:

När vi var ute första gången allihop barn och vuxna, var hennes halvblod den som bråkade mest på gärdena. :angel: Då tittade hon på min och sa:

"Den där kan inte ha varit nån bra galopphäst- han är så flegmatisk"

:rofl: :rofl:

Han rankades trejde bästa i Sverige i sin årgång.

Halvblodsfolk säger jag bara:cool:

:D Ursäkta, jag kan inte låta bli! OT:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sparkar

Jag tror att det beror på att stålmorsan sitter på:p
Inte rädd för ngt.

annat är det med oss helskraja halvblodsägare som bara törs skritta runt ridhuset med kort tygel o graman och döör om hästen hoppar till:D
 
Sv: Sparkar

Påstår inte att ngt av följande är problemet med dig och din häst, eftersom jag inte sett er "live", men

Många ryttare spänner sig omedvetet när de rider tillsammans med andra eller för instruktör, blir helt enkelt lite nervösa för att göra fel. När de sedan blir ensamma slappnar de av både psykiskt och fysiskt och det känner hästen.

Många hästar blir splittrade i sin koncentration eftersom de även "håller koll" på övriga hästar. En ranglåg häst kan uppleva obehag av att hela tiden möta andra hästar med bara ngn meter tillgodo. En ranghög kan blir "sur" på ryttaren som stör när h*n har fullt upp att signalera till samtliga hästar att "här är det jag som bestämmer".

Man kan ta hästen ur naturen, men inte naturen ur hästen;)
 
Sv: Sparkar

Jag tror att det beror på att stålmorsan sitter på:p
Inte rädd för ngt.

annat är det med oss helskraja halvblodsägare som bara törs skritta runt ridhuset med kort tygel o graman och döör om hästen hoppar till:D

Nä du, hade nog inte gärna suttit på hennes däremot, som ångade på:crazy:

Annars stämmer din analys med min:p ang halvblodsägarna alltså.

Nä jag tror min häst var så tagen av att de stackarna verkade så lyckliga av att få linka fram i något de kallade galopp:eek:

Medan de sprätte och hade sig med fram o bakben i den totalt onödiga gångarten trav :cool: Konstig värld han hamnat i, tänkte han nog:crazy: Trav var ju sånt för hästar med stödhjul:confused:


*kunde inte låta bli*
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp