J
Johlin
Det här är kanske inte har med barockridning att göra, men eftersom jag rider klassik ridning, vill jag gärna ha svaren på
"Klassisk ridning-vis". Flytta den om det blir fel...
Jag tar det här från början:
Min häst; Ett varmblod, aldrig startad på travet, 16 år, vallack.
Jag har haft honom i ca 3 år.
Förut då jag red tysk ridning (den "vanliga") så var han väldigt grinig och knepig att rida. Så fort jag la till skänklar, eller om jag la skänklar och händer samtidigt, eller om han inte fick som han ville, så la han öronen bakåt, började trippa och sparka bakut. Det var värst på dressyrbanan (jag kan lägga till att varken jag eller han gillar att hoppa, så det gör vi aldrig). Det gick bättre i när jag var ensam skogen, så jag red mest där. Red man tillsammans med någon annan blev han så där konstig igen.
Men sen jag började rida klassisk ridning, så går det jättebra att rida dressyr
Han är inte lika sur längre, inte grinig. Men det är fortfarande när man rider med någon annan i skogen. I skritt går det bra, men så fort det blir trav så blir han het, och om jag gör en halvhalt för att sakta in honom, så sparkar han bakut.
Jag vet att det har mycket med mig själv att göra, min sits och min balans, Han kommer väldigt lätt i obalans om jag gör det.
Vi har även haft både veterinär och hästmassör att titta på honom, om han har ont någonstans. Men dom hittar inga fel. Hästmassören sa att han är lite stel i bakbenen, kan det vara därför? Jag stretchar honom och ger honom glucosamin, rekomenderat av hästmassören.
Kan någon hjälpa mig hur jag ska träna mig själv och honom?
Ibland känns det hopplöst
Men jag vil absolut inte sälja honom.
"Klassisk ridning-vis". Flytta den om det blir fel...
Jag tar det här från början:
Min häst; Ett varmblod, aldrig startad på travet, 16 år, vallack.
Jag har haft honom i ca 3 år.
Förut då jag red tysk ridning (den "vanliga") så var han väldigt grinig och knepig att rida. Så fort jag la till skänklar, eller om jag la skänklar och händer samtidigt, eller om han inte fick som han ville, så la han öronen bakåt, började trippa och sparka bakut. Det var värst på dressyrbanan (jag kan lägga till att varken jag eller han gillar att hoppa, så det gör vi aldrig). Det gick bättre i när jag var ensam skogen, så jag red mest där. Red man tillsammans med någon annan blev han så där konstig igen.
Men sen jag började rida klassisk ridning, så går det jättebra att rida dressyr
Jag vet att det har mycket med mig själv att göra, min sits och min balans, Han kommer väldigt lätt i obalans om jag gör det.
Vi har även haft både veterinär och hästmassör att titta på honom, om han har ont någonstans. Men dom hittar inga fel. Hästmassören sa att han är lite stel i bakbenen, kan det vara därför? Jag stretchar honom och ger honom glucosamin, rekomenderat av hästmassören.
Kan någon hjälpa mig hur jag ska träna mig själv och honom?