Sparkar irriterat..vad nu?

C

cerrox

Gång på gång under den senaste veckan så sparkar denna häst irriterat med sitt ena bakben (alltid samma) rakt ner i marken 3-4 gånger precis som om det vore något irriterande på benet som ska bort & det är inga flugor eller andra odjur som irriterar!! :crazy: Det har hänt fler gånger per dag, ibland när det borstas, ibland i hagen. Hästen i fråga är varken varm, svullen, halt eller så, iallafall inte synbart rakt fram, har varit skadad innan, men är nu friskförklarad för 3 veckor sedan! Hästen har aldrig gjort såhär innan därav reaktionen på att det kanske är något knas? Vad tror ni? :confused:

Sv: Sparkar irriterat..vad nu?

Vi hade ett sto för några år sen som sparka kraftigt och irriterat med sitt ena bakben, alltid samma.
Fick sådana krafter att hon kicka ut sin fölunge ur hagen 1 gång.
Det visade sig sen att hon led av spatt, men kontakta veterinär eller klinik om det fortsätter.

Så gjorde min förra fullblodsmärr, jag visste inte riktigt vad det betydde sedan visade det sig att hon fått tuppspatt. Hon "tuppade" inte första halvåret utan stod och sprätte med ena bak. Jag hade kollat upp det om jag varit du.

Du har fått bra tips men jag kan ändå tipsa om skabb. Små odjur som kan leva i hovskäggen och kliar något fruktansvärt. Brukar främst vara på "skäggiga" raser som kallblod och liknande. Efter ett tag får de muggliknande exem men det har de alltså inte från början om de inte haft skabb förut.
När det kliar så stampar de gärna med benen och det kan även vara stingsligt att vara där och peta. Det borde det inte vara om det skulle bero på spatt.

Det visade sig sen att hon led av spatt, men kontakta veterinär eller klinik om det fortsätter.
Hur snabbt kan spatt utveckla sej? Är nämligen rena plåtar tagna för drygt ett år sedan på haserna... :crazy: På vilket mer sätt kan man 'känna igen' spatt? (om man nu kan det) Självfallet så ska klinik kontaktas igen om det fortsätter..

Jag tror att du känner helt rätt. Något är inte som det ska.
Som vanligt när jag kännt att det är något fel så har jag haft rätt. Visserligen bra, men samtidigt det upprepas allför ofta. :crazy:

Vad är det nu som skiljer spatt & tuppspatt åt? Spatt är något med glidlederna som dom ofta får ont av, medans tuppspatt endast är rörelsen, dvs hästen har oftast inte ont av det? Kan tuppspatt komma 'när som helst'? Utvecklas det succesivt? Givetvis kommer det att kollas upp snart igen om det fortsätter såhär. :crazy:

Kan man ser dessa skabb med blotta ögat? Denna häst har ju knappt något hovskägg, är tunnhårad arab, men det kanske kan komma ändå? Tycker det är konstigt att det samma ben hela tiden!? Det är inte mer irriterat om man petar där.

Å så där gör min häst, på honom kliar det (väldigt mycket) i karlederna!

Å så där gör min häst, på honom kliar det (väldigt mycket) i karlederna!
Hur vet du att det just kliar där & varför gör det det? Bara nyfiken då jag har kännt i karlderna & det känns inget konstigt & hästen reagerar inte någonting heller, så borde väl inte klia/irriterar där?

Ang. spatt igen, KAN man ev. känna någon gallighet eller så om det är spatt? Vart på hasen brukar det sitta isåfall?

Älgflugor brukar kunna göra hästarna "stampiga" men det är ju inte direkt säsong för dem nu.

Hur är det med "kisseriet" förresten? Kom just på att en kompis valack blev rätt "stampig" bak när han hade en svampinfektion där. Urinsten och sådant borde också kunna ge liknande beteende.

Han njuuter när man kliar!

Känns inget speciellt, däremot brukar det klia där på han vid fällning/pälssättning. Men just nu är det nog knotten..

Kan man ser dessa skabb med blotta ögat? Denna häst har ju knappt något hovskägg, är tunnhårad arab, men det kanske kan komma ändå? Tycker det är konstigt att det samma ben hela tiden!? Det är inte mer irriterat om man petar där.

Nej du måste göra skrapprov

Älgflugor brukar kunna göra hästarna "stampiga" men det är ju inte direkt säsong för dem nu.
Nja, det är det nog inte, har inte sett några sådana odjur iallafall..

Hur är det med "kisseriet" förresten?
Jodå, det är som det ska..tror jag, har ju dock inte sett honom kissa på länge, men på natten har det iallafall kommit två normalt stora kiss pölar i ströt.

Aha ok, denna bryr sej varken för det ena eller andra om man rör/kliar där..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 762
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Roliga saker som barn säger
  • Skottlossning på skola