Sparkar irriterat..vad nu?

Sv: Sparkar irriterat..vad nu?

Åh, så vidrigt! Stackars häst!
(Jag är strömrädd)

Usch, hur gick det för eran häst sen?

Vi tog bort henne. Fanns inget kvar för henne eftersom hon inte gick att rida eller vara avelsto.
Och hon är inte den typen av häst som bara degar i hagen.
Så hon fick fara hem till de gröna ängarna utan smärta. :(

Om det kom plötsligt- som med min i fre.. så var det Mugg som kom sig av en infektion i kroppen.
2 dagar senare stampade den med bägge bak- hemsk Mugg:eek:

*KL*

Stampar han när du sitter på eller är det lite när som?

Min kan göra det när hon antingen är grymt kissnödig och tycker att vi är färdiga så hon får gå in i boxen och kissa. Eller när hon är grymt taggad och vill iväg NU! Då kan hon stampa till för att göra klart för matte som sitter där uppe att det är det som gäller. :D

Min får alltid komma in i boxen innan jag ska rida/göra något så hon får en chans att kissa innan "jobb"

Hoppas det inte är något allvarligt med din häst.

Hans spatt i höger bak märktes bara som en rörelsestörning under en månads tid ung, vet sa att han bara tog i ojämnt och att jag skulle få "igång" benet bättre. Eftersom han har kissing spines också så tömkörde jag en tid och sen blev han normal igen. Han blev halt i vänster bak ett år senare och då åkte jag in med honom.
Han blev röntgad på sommaren och då syntes inget men strax efter jul så syntes det, ett halvår senare alltså. Spatt behöver inte synas från början och man måste tydligen få till rätt vinkel annars kan man också missa det.
Lycka till

Ok, så mao så KAN det har utveklats spatt sedan röntgen för ca 1 år, det tål att tänkas på. :crazy:

Känns verkligen som om man 'letar vad det är för fel', det kanske inte ens är något! :smirk: Men OM det nu är något så är det ju bäst ju snabbare man upptäcker det, itne sant!

Stampandet kommer 'närsomhelst', ihagen, boxen, ute på promenad osv, kan inte koppla ihop det med något speciellt...

Ja, för en vecka sen någonting så fanns det bara där & har sedan dess kommit lite 'närsomhelst', saom sagt ser inga tecken på några sår, svullnader, värme eller liknande därav funderingar kring om det verkligen är något & vad man isåfall kan misstänka, aldrig sett han göra så nämligen..men man får ju passa sej så man inte får en smäll, för som sagt det kommer verkligen helt otippat, 'närsomhelst'. :(

Fy, vad tråkigt..men nu har hon inte ont iallafall, man får tänka så. :(

Ok, har inte sett något om att benet skulle låsa sej på honom..men alla svar är värt att funder över..

Usch då, förstår verkligen att det måste varit obehagligt för honom. :(

Jag har läst din tråd nu och känner igen mig. Min lilla islandshäst höll också på så. Stampade ofta med båda bakbenen. Jag trodde det berodde på insekter eller något annat som störde. Nu när jag läser inläggen här, tror jag mer på att det var spattkänningar. Hon hade spatt i båda haserna som var utläkt och hon fungerade bra som fritidshäst. Men i höstas var jag tvungen att ta bort henne. Då bröt det ut igen och ville inte läka. :cry:
Så för din egen ro skull, röntga din häst.

så gör mina skabb hästar ju :s
kolla om hästen har skabb , isf behandla med sebacil .

Detta "fenomen" råkade jag oxå ut för x-antal v sen...
Vi var på en långtur och vid en gård, blev min, annars så lugn häst "stamppig"...
Blev oxå irriterad över det, men med närmare eftertanke, så kom jag på orsaken:
Bonden hade grävt elslingan under vägen från en hage till den andra...och jag kan ge mig 17 på att det gick ström i marken där, för det lugnade sig, då vi ridit långt därifrån...

TS: Min häst har endast 1gn sparkat så med, visserligen båda bak, men orsaken är jag säker på var: Att hon hade stått stilla lite väl länge i trp efter att vi varit på en sadelprovning(vi stod o snackade en bra stund innan transport hem)...hon är inte van att stå stilla så mkt och fick säkert stickningar/domningar i sina bakben...
Men när hon väl fåt gå en stund, blev det lugnt och har aldrig återkommit mer...
Så..din häst problem skulle väll kunna vara...låsningar/domningar i just de benet/hasen?
Om det skulle vara spatt (säger om), så bör den väll röra sig mkt dagligen...annars kommer väll låsningarna?
Så har jag uppfattat det, av dom som har "spatthästar"...

Hoppas du hittar orsaken:) och ursäkta att jag är lite "sen" på tråden och dammade av den...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 762
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka