Sparkar irriterat..vad nu?

Sv: Sparkar irriterat..vad nu?

Som sagt, man måste göra skrapprov och det är tyvärr så att det inte alltid syns på de proven heller beroende på om man tar på exakt rätt ställe och rätt "djup"
Om det inte verkar som att det kliar eller gör ont när du är där och petar låter det inte som att skabb är så troligt, men håll alla möjligheter öppna.

Kanske inte hjälper så jätte mkt men det kanske är några svar på frågorna du skrev till mig.

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna,
i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl).
Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser.
De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet
- till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse.
Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget.
Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.

En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning.
Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt.

Javisst, alla möjligheter är öppna...nu har jag inte sett några irriterande sparkar idag, så hoppas att det bara vart tillfälligt, få hålla ögonen öppna..

Tack för svar! :bow:

Men funderade på hur snabbt kan spatt utveckla sej, är ju plåtar tagna för lite mer än ett år sedan, inga tecken på spatt då...men funderade på att det kanske är läge att ta nya? Men då är det inte alltid hästen visa hälta från haserna i samband med spatt?

min kille betedde sig likadant i våras, stampade argt med ena bak upprepade ggr i över en månads tid. det har försvunnit helt nu. men du gör nog rätt i att hålla koll på det.

min kille betedde sig likadant i våras, stampade argt med ena bak upprepade ggr i över en månads tid. det har försvunnit helt nu.
Du vet inte vad det berodde på att han gjorde så? Tur att det försvann iallafall..

Min dam gjorde sådär en dag, jag fattade övht inte vad sjutton hon ville egentligen. Just det där stampa irriterat med det rakt ner i backen. Inga insekter etc. Dagen efter hade hon fått ett ordentligt skavsår där av hagskydden, så jag antar att stackarn försökte tala om för mig att 'matte, det känns inte bra i det här benet'.

Synd att hennes puckomatte inte lyckades räkna ut vad det var (jag kände ju igenom benet etc, men kändes ju ingenting då. Och hon stampade även utan benskyddet)

Hej
Min dotters ponny gjorde likadant. Och vi kunde inte förstå vad det kunde vara förrens dagen kom då bägaren runnit över....det va fång.
Hade jag vetat dom symptomen så kanske hon aldrig hade behövt att lida.
Bara en tanke som kan vara värd att kolla upp.
Lycka till.

Men funderade på hur snabbt kan spatt utveckla sej, är ju plåtar tagna för lite mer än ett år sedan, inga tecken på spatt då...men funderade på att det kanske är läge att ta nya? Men då är det inte alltid hästen visa hälta från haserna i samband med spatt?

Jag har ingen aning om hur fort det utvecklar sig men jag har hört att det är olika häst till häst.
Vissa utvecklar fort och i tidig ålder och andra när dem bli äldre och saktare.

Hade jag varit du skulle jag ta nya plåtar för att i så fall räkna bort spatt.

Nej, det är inte alltid. Våran visade ingen "hälta" förutom ibland.
Det kunde vara när vi hopptränade på högre höjder eller hon vred till benet som hälta kunde uppkomma.
Våran gick tills att hela benet var sammanväxt nertill plus lite till.
Hur vi upptäckte det var att hon började ställa sig varje gång vi satte oss upp.
Det var då vi fatta läget och gjorde en undersökning, vilket visade 3:gradens hälta och spatt. :(

Han hade fång i februari & april, men är som sagt friskförklarad & röntgad alla hovarna UA för en månad sedan. Har inte haft en tanke på fång nu igen då det inte finns någon puls, värme, svullnad, rörelsestörning eller liknande som det fanns när han fick fång då! Men usch nu blir jag ju orolig. :crazy: Tänk om fången kommit tillbaka?? Men om veterinären kommer ut nu i detta stadiet dom lär väl inte se mer än jag? Eller?

Det blir ju klinik snart om det fortsätter & då ska jag be om nya plåtar på haserna även fast det inte finns någon hälta därifrån, för en månad sedan gick han ju igenom böjprov & longering UA & finns inte misstanke om hälta nu, men man vet ju aldrig. :crazy:

Usch, hur gick det för eran häst sen?

Inga sår eller svullnader syns på långa vägar & nu har det ändå gått över en vecka sedan han gjorde så för första gången & sedan har det hållt på till & från, igår såg jag aldrig nått (men sedan är man ju inte hos hästen 24h/dygn), men idag gjorde han tyvärr så igen. :crazy: Så blir nog kliniken snart igen. :(

Jo jag menade mer att det kan ju vara för att tala om att han har ont. De kan ju ha ont av annat än sår etc.

Sen kan det ju bero på något helt annat med, oväsentlligt. Det som är det knepiga =/

Är det i samband med matintag så kan det vara ett tecken på kolikkänningar, min pålle gjorde så i ett antal veckor innan ett svårt kolikanfall. Han gör det fortfarande ibland vid kraftfoderintag.

Fy, det hoppas jag verkligen INTE det är, alltså kolik på g.. :crazy: Har inte lagt märke till att det skullr ha något samband med just matintaget..men som sagt ska hålla ögonen riktigt stort öppna för fler tecken & om det håller i sej..dock gjorde han senast för 10 minuter sedan en sådan kick, men sedan vart det bra. :crazy: Mysko det där!

Jo, det känns ju som om det borde vara någon form av 'något som inte är som det ska', eftersom han aldrig gjort så innan & just att det alltid är höger bak..men man vet ju aldrig om det verkligen är något eller om det just är tillfälligt, men som sagt jag studerar honom nooga..lite väl bra kanske! :crazy:

hade någon teori om det då, men glömde bort det med tiden. kan kolla hans dagbok. måste bara berätta att han idag under lastträningen började göra det igen- med alla benen! sparkade upp stora grästover och när jag försökte leda fram honom kastade han sig över mig och lyssnade inte alls! vi hade ett stort gräl över detta, det lustiga var att han mer än gärna klev på transporten (brukar vara väldigt kinkig annars) men börja steppa runt när han kom tio meter ifrån den..
det visade sig att elagregatet ledde ström i marken och han fick i sina järnskor känningar av dessa och matte stod breve i sina gummisulor (gympadojjor) och svor över hans beteende.
kanske inte behöver tillägga att jag skämdes som en gnu efteråt och han fick morötter och bananer till tröst. tur att hästar är bra på att förlåta:(

tips till er med svårlastade hästar- se till att marken är strömförande, järnskor för bästa effekt;D (skämt)

En häst i stallet gör så, han har patella upphakning eller vad det heter och gör så när benet "låser sig" för honom.

mvh

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 762
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka