Sparkar bakut för spöt

H

Hanna-Saga

Hejsan, jag har en New Forest ponny som heter Saga. Hon är väldens goaste och sååå bäst;) Men ett litet problem är: att varje gång (eller nästan varje gång) när man lägger till spöt, och ibland bara räcker det bara att man gör en galoppfattning, så sparkar hon bakut. Ibörjan tyckte jag att "äsch hon gör det säkert bara för att testa mig" men hon slutar inte. Ibland så är jag nästan nära på att trilla av:/ Och nu börjar det bli tröttsamt... Varje gång det händer säger jag till henne ordentligt, men hon bryr sig inte så värst.:confused: Har någon nåt liltet litet tips om hur det kanske kanske kan få henne att sluta, så snälla snälla skicka in det till mig! Ha det så bra, // Hanna:)

Sv: Sparkar bakut för spöt

Antingen kan du se till att inte använda spöt så mkt, det kanske framkallar någon irritation hos hästen. Men det bästa är nog att se till att få upp hästens huvud så högt du kan, då är det svårt för den att sparka bakut! :') Lycka till,

/Linda

Ja, det är det som är det lilla problemet. Hon är lite halvseg, så jag behöver det helst... Tack ändå!:smirk: /Hanna

Tack tack tack för tipset! Ska prova imorron!:rofl: /Hanna

Ett rapp till på ändan är vad din ponny ska ha då hon protesterar mot att du säger till den. Hon bråkar med dig och behöver veta vem som bestämmer.

Håller med diartistakasha: Rappa till henne ordentligt, och sparkar hon då med, rappa till igen, tills hon slutar, det hon håller på med är dumheter.

Jag brukar antingen smälla till henne en gång till för att visa att jag bestämmer och att jag inte blir "rädd" för att rappa till henne igen. Men det är sååå himla irriterande, för hon bryr sig helt enkelt inte. Hon är den sorten av häst som tror att hon gör vad hon vill. Min kompis skulle få prova att rida henne, och självklart ska hon börja med sitt tjafs igen... Som tur är så råkar min kompis vara duktig på att rida, och hanterade det bra, men vad pinsamt om hon hade ramlat av. Nu är jag faktiskt trött på hennes uppförande... Tur för henne att hon är så söt!
Jag vill tacka alla för era tips!!! TACK!
//Hanna

Tror du behöver visa damen vem som bestämmer hon verkar inte riktigt fattat det. Hon går ju emot dina hjälper när hon sparkarbakut och det är enbart dumheter. Ge henne ett rap och om hon fortsätter gör det igen osv. Inte några fjuttrapp som en del gör. lycka till:)

Min häst gjorde så idag när jag red men det brukar han göra ibland så det var väl inte så konstigt och det är bara att visa att man inte är rädd :devil:

är hon helt frisk?
Skulle ju vara dumt om du började spöa upp henne och det senare visar sig att hon försöker säga till när det gör ont.

Eller så tycker hon helt enkelt att det är jobbigt att arbeta (no shit) och behöver mer uppbyggande träning?

Istället för att ta till våld det första man gör tycker jag att man kan tänka efter och analysera. Kan det vara så att du använder spöet för hårt? Eller att du råkar komma åt henne i vriveln? De gånger hon sparkar bakut och du bara använder skänkeln så kanske du använder skänklarna för hårt?

Sen finns ju alltid möjligheten att hon har ont någonstans men en bra början är att fundera över ifall du gör något fel.

Jag blir mörkrädd när jag ser hur folk svarar. :crazy: :( Antingen så läste folk in något annat i TS beskrivning av hur hästen och hon gör än mig eller så är folk verkligen så att de tar till vål i princip så fort tillfälle finns.

Håller med diartistakasha: Rappa till henne ordentligt, och sparkar hon då med, rappa till igen, tills hon slutar, det hon håller på med är dumheter.

omg så skulle jag aldrig göra :crazy:
skulle kolla upp hgästen ordentligt först, röntga ryggen. Många hästar med KS reagerar med att sparka bakut o bock i galoppfattningar pga smärta.

omg så skulle jag aldrig göra :crazy:
skulle kolla upp hgästen ordentligt först, röntga ryggen. Många hästar med KS reagerar med att sparka bakut o bock i galoppfattningar pga smärta.

eller hur...spöa upp en häst som så uppenbart visar att nånting är fel löser ingenting, förvärrar bara! gå till botten med problemet istället, TS! dessutom är jag en av många som är övertygade om att hästar inte gör saker för att jävlas.

SPÖ SKA INTE ANVÄNDAS TILL STRAFF det ska användas som en förlängning av dina hjälper.
uppenbarligen protesterar hon mot något, kolla upp det!

SPÖ SKA INTE ANVÄNDAS TILL STRAFF det ska användas som en förlängning av dina hjälper.
uppenbarligen protesterar hon mot något, kolla upp det!

jag fattar inte att vissa tror att spöt är straff, så vadå om hästen inte går fram och man använder spöt, är det ett straff? nej det är ett hjälpmedel. jag skulle kolla upp hästen, men om den är fräsch och så, då borde du hitta på en lösning och få hästen att sluta..

Min sköthäst jör också så men när jag rätar upp mig och så säger jag Imreeee!! Sluta *skratt* då slutar han (;

Min gjorde också så innan, men hon hade inte ont utan det var bara just för att slippa jobba.
Jag la till spöet tills hon slutade kicka emot.

Men då visste jag att hon inte hade ont eller reagerade på ngt som JAG gjorde fel.
Det bör du kolla upp först innan du använder spöet.

Förstår inte hur folk som er tänker! Att "rappa" en ponny upprepade gånger kommer ju inte att få den att sluta för den vill, den blir ju bara rädd för att åka på mer stryk! I nästan alla fallen där hästen/ponnyn protesterar mot någonting så finns det en anledning, börja med att hitta den innan ni spöar upp era hästar... Det kallas att ha tålamod att ta sig tiden att hitta de bakomliggande orksakerna till ett beteende istället för att ta det lätta utvägen och kuva eller skrämma hästen till lydnad med hjälp av våld! :mad:
Ibland undrar jag hur folk tänker....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur